به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، پل مرزی جدید آستارا - آستارا بر روی رودخانه آستاراچای با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بعدازظهر امروز (شنبه) بهره برداری شد.
این پل مرزی اتومبیلرو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسیده است به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شده و ظرفیتهای ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا میدهد.
عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیل رو از بهار ۱۴۰۱ شروع شد و امروز با حضور مسئولان ۲ کشور به بهره برداری رسید.
یکی از گرههای اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به دوش میکشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت، اما اینک با بهره برداری از پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساختها برای عبور سهلتر و بیشتر کالا و مسافر فراهم میباشد.
پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد، اما پل جدید آستاراچای در مجاورت پل راهآهن احداث و به آذربایجان وصل میشود و با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل میشود.
این مسیر ارتباطی، ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل میکند و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را فراهم میکند.
مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعالترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب میشود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستارا چای که منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.