به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در توضیح طرح ۱۰ که از امروز در پایتخت انجام میشود گفت: بحث انضباط بخشی به تردد موتورسواران پیشینهای دیرینه دارد و موتورسیکلت از زمانی که وارد چرخه تولید شد بحث ساماندهی آن وجود داشته است.
وی افزود: از قبل برنامههایی درباره ساماندهی تردد موتورسواران وجود داشته، ولی در زمانهای مختلف متفاوت بوده است. زمانی بود که حتی والو چرخ را باز میکردند و باد چرخ خالی میشد و برخوردها تا اعمال قانون و انتقال با کفی وجود داشت و در برخی از مواقع هم تشدید برخورد با تخلفات و سه تا شش ماه توقیف در پارکینگ هم داشتهایم.
کلاه ایمنی مانند کمربند ایمنی باید نهادینه شود
سرهنگ موسوی پور ابراز داشت: البته استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران همانند بستن کمربند ایمنی در خودرو نهادینه نشده و در موضوع رفتارهای ترافیکی موتورسواران خیلی کار فرهنگی مؤثر صورت نگرفته و اقدامات انجام شده هم تا امروز تأثیرگذار نبوده است.
وی ادامه داد: همان طور که موضوع کمربند ایمنی را مردم پذیرفتند و در حقیقت الان این موضوع مانند یک فرهنگ نهادینه شده است. پلیس هم میخواهد با اجرای طرح ۱۰ به صورت گسترده و مستمر فرهنگ موتورسواری صحیح و استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز نهادینه سازد.
سرهنگ موسوی پور افزود: مهمترین ویژگی این طرح بحث استمرار آن میباشد و باید به گونهای عمل کنیم که استفاده از کلاه ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان و سرنشینان در خودرو، برای موتورسواران نیز نهادینه شود بررسیها حاکی از ان است که درصد زیادی از حوادث غیرقابل جبرانی که برای موتوسیکلت سواران روی میدهد به دلیل " عدم استفاده از کلاه ایمنی " توسط راکب و ترک نشین میباشد.
وی بیان داشت: با هماهنگی خوبی که با شهرداری تهران صورت گرفته تمامی بیلبوردها، عرشههای پل، تابلوها و محلهایی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده نیز برای این فرهنگ سازی اختصاص داده خواهد شد.
در موتورسیکلتها قابلیت کنترل مانند خودرو را نداریم
سرهنگ موسوی پور گفت: امروزه تولید روزافزون موتورسیکلت و تردد آن در معابر با خودروها برابری میکند، تردد چهار میلیون سیصد هزار موتورسیکلت و چهار میلیون و پانصد هزار خودرو نشان دهنده این موضوع میباشد که طبیعتاً به دغدغه پلیس تبدیل میشود.
وی افزود: ما مخالف تولید موتورسیکلت نیستیم، ولی الان شرایط برای تولید بیشتر فراهم نیست. پلیس راهور میتواند به صورت برخط خودروها را کنترل کند، ولی موتورسیکلت وسیلهای است که قدرت مانور بالایی داشته که مدیریت آن به زیرساختهای مفصلتر نیاز دارد. موتورسواران گاهی حتی با پوشاندن پلاک هر نوع تخلفی را انجام میدهند به همین دلیل قابلیت کنترل مانند خودرو را نداریم و جرمهای مختلفی را میتوانند انجام دهد که "تخلف " رانندگی تنها بخشی از آن است.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات و معضلاتی که الان داریم طرز تفکر و رفتارهای برخی از استفاده کنندگان از موتورسیکلت است. آنها فکر میکنند در حکم عابر پیاده هستند و این را نمیدانند که هر آنچه مقررات برای خودرو در نظر گرفته شده است اجرای آن هم برای موتورسیکلت نیز الزامی میباشد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اگر در کارخانههای تولیدی و در شماره گذاری این امکان باشد که تجهیزاتی به کار گیری شود که بتوان هویت و تردد موتورسیکلتها را مشخص کرد و بر اساس نقشه جیای آس و جی پی اس بتوان نقاطی که تردد میکنند را بررسی کرد خیلی راحت میتوان تخلفاتی که انجام میدهد را کنترل و در نتیجه تخلفات و حوادثی که روی میدهند خیلی کمتر خواهد شد، ولی الان موتورسواران به راحتی بسیاری از تخلفات را در سطح شهر انجام میدهند.
۴۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتور سواران
سرهنگ موسوی پور گفت: یکی از مواردی که پلیس امکان پاسخگویی آن را ندارد بحث آلودگی هوا در و تردد موتورسیکلتها میباشد.۱۰/۱ (ده و یک درصد) آلودگی هوا توسط وسایل نقلیه متحرک مربوط به موتورسیکلت است، ولی امکان و نظارت بر آن توسط پلیس کم است چرا که معمولاً موتورسواران پلاک خود را میپوشانند مگر آنکه در جایی متوقف شوند که البته بحث استفاده از موتورسیکلتهای برقی بسیار میتواند در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک حال باشد.
وی با بیان اینکه عمده موتورسواران بیمه و گواهینامه و معاینه فنی ندارند و همین مساله متأسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است گفت: متأسفانه ۴۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتور سواران است و این آمار نگران کننده است. از تعداد ۴۴۰ نفری که در ۸ ماهه سال جاری بر اثر تصادف فوت کردهاند نزدیک به نیمی از آنها مربوط به موتورسواران بوده است.
وی تصریح کرد: حرکت خلاف جهت، سرعت و سبقت، نداشتن کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، باعث تصادفات موتورسواران با موتورسیکلتهای دیگر و یا با عابر پیاده و یا با خودروها و یا حتی واژگونی میشود که عمدتاً در این حوادث خود آنها آسیب میبینند، زیرا ایمنی کمتری دارند.
وی درباره طرح ۱۰ گفت: در طرح جدید که به آن طرح ۱۰ میگوئیم، با ۱۰ روش و راهکار با تخلفات موتورسواران برخورد خواهد شد. انضباط بخشی به تردد آنها که هم جنبه فرهنگی و ایجابی دارد و هم به شکل سلبی با تخلفات موتورسواران برخورد خواهیم کرد.
طرح ۱۰ تعطیلی بردار نیست و ادامه دارد
وی در ادامه بیان داشت: همه برنامههای طرح ۱۰ از دوشنبه آغاز نمیشود بلکه به مرور بقیه اقدامات این طرح اضافه میشود و در واقع از امروز دوشنبه ۱۸ دی ماه با ۴ موضوع، این طرح آغاز میشود.
وی گفت: البته ویژگی اصلی این طرح استمرار آن است و تعطیلی بردار هم نیست. این طرحبا همکاری مردم و مشارکت همگانی که هدف اصلی آن استفاده از کلاه ایمنی میباشد انجام میشود. در کنار اجرای طرح با تخلفاتی، چون تردد در خطوط ویژه، تخلفات پلاک، تردد در پیاده رو، ورود ممنوع نیز برخورد میشود که در نهایت کاهش تلفات و حوادث مد نظر پلیس راهور است.
سرهنگ موسوی پور اظهار داشت: در واقع ما از الان مقدمات کار را برای فصل بهار و فصل گرم سال آینده فراهم میکنیم. چرا که در آن موقع بحث استفاده از کلاه ایمنی کاهش پیدا میکند و آسیبها افزایش مییابد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ما باید خانوادهها را هم درگیر این موضوع کنیم و همه آحاد جامعه باید با این موضوعات آشنا شوند. وقتی ما چهار میلیون سیصد هزار موتورسیکلت که مربوط به جمعیت تهران است داریم، نمیشود گفت که خانوادهای با این موضوع درگیر نیست.
وی بیان داشت: همه باید احساس مسئولیت فردی و اجتماعی داشته و باید پای کار باشند، باید کسی که موتور میراند و کلاه ایمنی بر سر نمیگذارد و نانآور خانواده است احساس مسئولیت خیلی بیشتری کند و بداند که خانواده به او نیاز دارد. باید کسی که در پیاده رو تردد میکند بداند که باعث رعب و وحشت دیگر شهروندان و عابرین پیاده میشود. باید احساس مسئولیت را افزایش دهیم و این موضوعی نیست که فقط پلیس آن را انجام دهد بلکه بخش بعدی کار ما این است که همه اقشار باید درگیر این موضوع شوند.
وی اذعان داشت: شرکتهای مختلفی هستند که هزاران موتورسیکلت سوار در آنها به عنوان پیک موتوری کار میکنند. باید پرسید که نقش این شرکتها در تأمین ایمنی و سلامتی موتورسواران چیست و آیا نسبت به فردی که برای آنها کار میکند نباید احساس مسؤلیت داشته باشند؟ فقط نباید بحث در آمد زایی مطرح باشد بلکه یک بخشی از در آمد هم باید صرف ایمنی و سلامتی گردد. این فرد است که مهمترین بخش جامعه را تشکیل میدهد و این فرد است که اگر آن را از دست بدهیم یا مصدوم و معلول شود جامعه دچار خلل و آسیب میشود.
سرهنگ موسوی پور گفت: ادارات و سازمانها و شرکتهای بسیاری هستند که کارمندان و مراجعان و پیکهای موتوری مختلفی دارند که در سطح معابر تردد میکنند. مدیران و رؤسای این مراکز و واحدها مسئولیت دارند که تردد این موتورسواران را حداقل کنترل نمایند و وقتی این موتورسیکلت وارد یک مرکز میشود مدیر آن مجموعه باید احساس مسئولیت نماید که این کارمند و یا مراجعه کننده آیا کلاه ایمنی دارد یا خیر؟ پلاک دارد یا خیر؟ و آیا مخدوشی و پوشش پلاک دارد یا خیر؟ بهر حال اگر این مجموعهها به کمک پلیس بیایند قطعاً یک اتفاق خوب و مهم روی میدهد.
تشکیل کار گروه ویژه جهت انضباط بخشی به تردد موتورسواران
وی ادامه داد: به حول قوه اللهی این طرح با جدیت شروع میشود و تعطیلی بردار هم نیست و در این خصوص باید به اهداف خود که کاهش تصادفات، حوادث و در نتیجه آن کم شدن تلفات موتورسیکلت است برسیم. بحث استفاده از کلاه ایمنی بسیار مهم است و باید در این دوره استفاده از آن را برای موتورسواران نهادینه کنیم. به همین جهت پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه جهت انضباط بخشی به تردد موتورسواران که در پلیس راهور تهران بزرگ تشکیل میگردد را ارائه دادهایم که دائم و مستمر است. با آغاز فعالیت این تیمها، این موضوع، از حالت طرح خارج و به حالت استمرار در خواهد آمد و همه مباحث و تخلفات مربوط به موتورسیکلت را پیگیری میکند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: از امروز دوشنبه که این طرح شروع میشود بحث توقیف ساعتی، توقیف با کفی، کنترل خطوط ویژه و بحث آشکار سازی و روشن نگه داشتن چراغ جلو و عقب موتورسیکلت را شروع خواهیم کرد و سپس به سایر موضوعات مانند مسئول سازی شرکتها (ماده ۳۱ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی) تهیه بسته آموزشی، فرهنگی و رسانهای و حتی انیمیشن سیا ساکتی که از آن رونمایی خواهد شد خواهیم رسید.
وی گفت: اصلاحات هندسی در این بازه زمانی کوتاه انجام نمیشود و این موضوع نیاز به زمان دارد. بحث ایمن سازی پیاده روها و جلوگیری از تردد موتورسواران در پیاده روها، جدا سازی و نصب نرده و حفاظها و هر بحثی که مربوط به ارتقا ایمنی و سلامت است در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ است.
کشف ۱۱۱ موتورسیکلت سرقتی در طرح رفع اثر از پلاک
سرهنگ موسوی پور افزود: طرح ۱۰ از امروز در خیابان ولیعصر (عج) و از سه راه جمهوری تا پل پارک وی شروع میشود و توقیف ساعتی برای تخلفاتی، چون استفاده از تلفن همراه، حمل بار نامتعارف، حرکت در لاین اضطرار، حرکت در تونلهای شهری، حرکت در پیاده رو و عبور از چراغ قرمز در نظر گرفته شده است و موتورسوارانی هم که تخلفاتی، چون عبور از خط ویژه و حرکت خلاف و مخدوشی پلاک داشته باشند توسط کفی به پارکینگها منتقل میشوند. همچنین در بحث پوشش پلاک نیز در محل رفع اثر خواهیم داشت و سپس موتور تحویل داده خواهد شد.
وی گفت: جالب است بدانید در طرح رفع اثر از پلاک موتورسیکلتهایی که در حاشیه معابر پارک بودند و در آذر ماه انجام شد، ۱۱۱ موتورسیکلت سرقتی کشف شده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: توقع بنده از موتورسواران این است که از همین الان احساس مسئولیت داشته و از کلاه ایمنی استفاده کنند و از خطوط ویژه تردد نکرده و خلاف جهت نروند و تخلف نکنند. البته حل این موضوعات نیاز به زمان دارد و در یک بازه زمانی کوتاه به آن دست نخواهیم یافت. توقع پلیس این است که راکبین موتورسیکلت با عمق وجود استفاده از کلاه ایمنی را جدی بگیرند و بدون استفاده از آن از خانه خارج نشوند.
همکاری و تعامل دیگر سازمان با پلیس
وی در خصوص همکاری و تعامل بین پلیس و دیگر سازمانها و شهروندان درباره افزایش ایمنی و سلامتی موتورسواران گفت: اگر همکاری و همراهی مردم و مسئولین کشوری، ادارات خصوصی و دولتی که مورد انتظار ما هستند نباشد ما موفق نخواهیم شد.
سرهنگ موسوی پور در پایان گفت: راکب موتورسیکلت خود میداند که باید کلاه ایمنی بر سر بگذارد و میداند اگر خلاف جهت بیاید شاید باعث حادثه شود و نمونه اش موتورسواری که با فرزندان خود بدون کلاه ایمنی به صورت خلاف جهت با موتورسیکلت تردد کرد و فرزندان خود را از دست داد و همه را متأثر کرد بازهم ممکن است که این اتفاق در دیگر معابر شهر تکرار شود. این اتفاق به شرطی تکرار نمیشود که موتورسوار عزیز با رعایت قوانین به حفظ سلامت خودش بیاندیشد و بداند خانوادهای در انتظار اوست. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ جمله آخر خود را با "همه با هم کلاه ایمنی " تمام کرد.