بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به آئیننامه وارات خودروهای دسته دوم گفت: آئین نامه واردات خودروهای کارکرده به روی یک تیغه دو لبه قرار گرفته است؛ چرا که اگر به درستی اجرا شود تاثیر مثبت در بازار خواهد داشت اما عدم اجرای درست آن، منجر به مشکلات عدیدهای از جمله مسائل امنیتی خواهد شد.
وی افزود: لازم است در خصوص واردات خودروهای کار کرده نظارت ویژهای وجود داشته باشد؛ چرا که از مبادی غیر رسمی امکان سو استفاده وجود دارد. باید توجه داشت که در حال حاضر واردات خودروهای صفر کیلومتر با مشکلات زیادی همراه است که نباید در اجرای آئین نامه خودروهای کار کرده شاهد آن باشیم.
صدرایی در خصوص وعده دولت برای واردات خودرو گفت: طبق برنامه دولت تا به امروز باید نزدیک ۳۰۰ هزار خودرو وارد کشور میکرد که تا کنون تنها واردات پنج هزار از آن اجرایی شده است.
وی افزود: تامین ارز، یکی از موانعی محسوب میشود که منجر به واردات تعداد کمی خودرو تا کنون شده است. البته باید توجه داشته باشیم که ایران جزو کشورهایی است که با تحریم روبهرو است که این موضوع باعث میشود در واردات با مشکلاتی مواجه شویم.
این کارشناس خودرو با اشاره به اعلام خبر واردات ۹ هزار خودرو به کشور گفت: تاثیر گذاری واردات خودرو در بازار منوط به سیستم قیمت گذاری و توزیع آن است. همچنین زمانی میتواند خلاهای بازار را پر کند که پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد؛ این امر تنها با وردات تعداد بالا اتفاق میافتد.
وی افزود: واردات قطره چکانی خودرو نه تنها منجر به کاهش قیمتی نمیشود بلکه باعث افزایش آن خواهد شد
افزایش قیمت برخی شرکتهای خودرو ساز داخلی غیر قانونی بوده
صدرایی با اشاره به افزایش قیمت برخی محصولات شرکتهای خودروسازان داخلی گفت: افزایش قیمت در صنعت خودرو تابع دستورالعمل و قوانینی است؛ با توجه به این موارد اقدام برخی شرکتهای خودرو ساز داخلی برای افزایش قیمت غیر قانونی به حساب میآید.
وی افزود: باید توجه داشته باشیم خودروساهای داخلی در یک مسیر دو راهی قرار گرفتهاند؛ از یک طرف زیان انباشته، عدم بهرهوری و مدیریت، کمر آنها را خم کرده است و از طرف دیگر سعی دارند با افزایش دادن قیمت، جلوی این زیانها را بگیرند.
این کارشناس خودرو گفت: بازار خودرو تا یک زمانی کشش افزایش قیمت دارد و متقاضی از آن استقبال میکند اما اگر این عمل در زمان کوتاه چند مرتبه تکرار شود، تاثیر منفی به همراه دارد. با توجه به قیمتهای روز، مصرف کنندگان نیز همانند گذشته قدرت خرید ندارند و این بازار را مناسب برای سرمایه گذاری نمیدانند.
وی در پایان گفت: مسؤولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید توجه داشته باشند همانند گذشته با گفتار درمانی و وعده دادن نمیتوان وضعیت صنعت خودرو را درست کرد بلکه باید با برنامه ریزی بلند مدت فکری به حال آن کرد.