به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بررسی جدول رده بندی میزان تولید شرکتهای خودرویی، بیان گر این است که مونتاژکاران چینی با استفاده از فرصتی که در زمینه تخصیص ارز و قیمت گذاری سودده محصولات در اختیارشان قرار گرفت، توانستند رشد بی سابقهای را در تولید رقم بزنند.
جدول رده بندی تولیدکنندگان خودرو در کشور که به تازگی منتشر شده، حکایت از پیشی گرفتن تیراژ مونتاژیها در برابر تولیدکنندگان بزرگ داخلی است.
ایران خودرو که البته همچنان صدر جدول تیراژ تولید را در اختیار دارد، با تولید ۵۱۶ هزار و ۷۱۰ دستگاه، با کاهش پنج درصدی تولید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ روبرو بوده و شرکت سایپا به عنوان دومین خودروساز کشور نیز با تولید ۳۶۴ هزار و ۱۳۹ دستگاه خودرو، کاهش چهار درصدی در همین بازه زمانی را به ثبت رسانده است.
در مقابل، دیارخودرو، آرین موتور پارس، کرمان موتور، مدیران، بهمن و سایر مونتاژکاران چینی با افزایش بیش از ۵۰ درصدی توانسته اند بیشترین رشد تولید را رقم بزنند.
اختصاص ارز برای واردات قطعات و مجموعههای چینی و همچنین صدور مجوز افزایش قیمت محصولات از در کارخانه مونتاژکاران از عوامل اصلی افزایش تیراژ تولید و سهم بازار این شرکتها بوده است.
در شرایطی که خودروسازان بزرگ داخلی از بسیاری از امتیازات شرکتهای خصوصی و مونتاژکار محروم هستند، این شرکتها توانسته اند از فرصت ایجاد شده بهره برداری کرده و علاوه بر افزایش سهم تولیدی، به واسطه قیمت گذاری سودده محصولات، سهم ریالی بازار را نیز ارتقای قابل توجهی دهند.
طبق آمار منتشر شده، سهم تعدادی بازار خودرو چشم بادامیها در ایران، در ۱۰ ساله اخیر از ۱۰ درصد به ۲۲ درصد افزایش یافته و در مقابل سهم خودروسازان کشور کاهش قابل توجهی داشته است. در ۱۰ ساله اخیر سهم تعدادی ایران خودرو از ۵۳ درصد به ۴۴.۸ درصد و سایپا از ۳۷ درصد به ۳۳.۳ درصد نزول کرده است.
نگرانی در میان قطعه سازان و خودروسازان کشور با بالا رفتن سهم مونتاژکاران و وارد کردن محصولات چینی با قیمتهای گزاف و کیفیت پایینتر از تولیدات داخلی افزایش یافته و این موضوع تهدیدی برای تولید و اشتغال کشور به حساب میآید.
در شرایطی که اختصاص ارز به تولیدکنندگان داخلی با مشکلات و موانع متعددی روبروست، مونتاژکاران با حمایتهای زیاد و به بهانه ایجاد تعادل در بازار خودرو به راحتی ارز واردات خودرو و قطعه را دریافت و محصولات خود را نیز بسیار بالاتر از کشور مبدا به مشتریان عرضه میکنند.
از سوی دیگر، نگاهی به بازار خدمات پس از فروش خودروهای مونتاژی بیان گر نارضایتی بالای مشتریان در تامین قطعات و لوازم یدکی خودروها و محدودیت در شبکه خدمات این محصولات است که البته با ادامه روند فعلی و افزایش تعدادی خودروها، مشکلات این حوزه نیز رو به افزایش خواهد بود.