به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شادی مالکی در آیین تقدیر از ۴۰۰ تاکسیران برتر شهر تهران، هوشمندسازی و حذف پول فیزیکی را از اولویتهای تاکسیرانی عنوان کرد و گفت: روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر تهران با تاکسی جابه جا میشوند که این رقم ۱۸ درصد حمل و نقل عمومی تهران را شامل میشود.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار از ۳۱۳ هزار دستگاه خودروی ناوگان تاکسیرانی درکل کشور، ۲۰۳ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند، گفت: از سال۱۳۹۶ به بعد نیز تسهیلات و اعتبارات یارانهای از طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی حذف و خرید نقدی جایگزین آن شد که این موضوع تأثیر مهمی بر آلودگی هوای تهران دارد.
به گفته مالکی نوسازی ناوگان تاکسیرانی و فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز برای استفاده شهروندان از این وسیله حملونقلی نیازمند همراهی مدیریت در دو سطح محلی و ملی با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و کاری رانندگان تاکسی است. وی ادامه داد: اکثر تاکسیهای تهران به دلیل شرایط ویژهای که دارند قادر به دریافت معاینه فنی نیستند و باید به نوسازی و بهسازی تاکسیها بپردازیم و تاکید بیشتر بنده بر بهسازی علاوه بر نوسازی است.
مالکی افزود: با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و با حمایت شهردار تهران، تاکنون ۶ هزار خودرو تاکسی نوسازی شده یا درحال نوسازی است.
سرپرست سازمان تاکسیرانی این خبر را هم داد که برای بهسازی تاکسیها با حمایت شورای شهر هم اعتباری را دریافت میکنیم تا بتوانیم از طریق این تسهیلات نواقص خودروهای زیر ۱۰ سال را برطرف کنیم تا تاکسیرانان برای گرفتن معاینه فنی مشکلی نداشته باشند.
مالکی در ادامه گفت: پرداخت وامهای ۱۵۰ میلیونی برای رانندگان تاکسیهای سواری و ۲۰۰ میلیون تومانی برای ون تاکسیها با سود هشت درصد در دستور کار بوده، اما اولویت اصلی ما برقی سازی تاکسیها است.
وی افزود: در سال آینده شاهد ورود ۲۵ هزار دستگاه خودروی برقی سدان، ۲ هزار و ۵۰۰ خودروی اس یو وی و ۱۰ هزار ون برقی بر اساس قراردادهای بین شهرداری تهران و کشور چین خواهیم بود علاوه بر این براساس توافقهای انجام شده با وزارت صمت تعدادی تاکسی برقی هم از این وزارتخانه به ناوگان اضافه خواهد شد.
سرپرست سازمان تاکسیرانی درمورد بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانان هم گفت: ۱۷ هزار تاکسیران از طریق شرکت شهر سالم بیمه تکمیلی گرفته اند و این تعداد تا ۲۵ هزار نفر هم ظرفیت افزایش را دارد.
مالکی همچنین با اعلام این خبر که پیشنهاد شناور بودن نرخ کرایه تاکسی را به شورای شهر ارائه کرده ایم، گفت: لازمه آن همکاری تاکسیرانان در بستر هوشمند است؛ این موضوع سالیان سال است که مطرح شده، اما اجرایی نشده، اما با بستر هوشمندسازی میتوان به اجرایی شدن آن امیدوار بود.
وی یادآور شد: تاکسی زرد یک برند است، چون شهروندان به آن اعتماد دارند و علاقمند به استفاده از آن هستند.
مالکی ادامه داد: اگر بودجهای که برای بهسازی تاکسیها پیش بینی شده اجرایی شود، مشکل معاینه فنی تاکسیرانان حل خواهد شد.
نوسازی تاکسی نباید مختص به یک خودروساز باشد؛ مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران هم در این آیین گفت: در شورا تلاش کرده ایم هر پیشنهادی که درخصوص تاکسیرانی از طرف شهرداری ارائه میشود، تصویب کنیم و میدانم توقع زیادی از مجموعه شورای شهر دارید و ما دغدغه شما را میدانیم. وی افزود: نوسازی خودروهای تاکسی نباید فقط با یک خودروساز خاص باشد و قبل از اجرای طرح باید با تاکسیرانان هماهنگ و نظر آنها درمورد خودروساز اخذ شود. همچنین سرهنگ موسوی پناه جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در این مراسم گفت: در طول ۱۰ ماه گذشته، ۲۳۰ هزار قبض جریمه برای رانندگان شخصی که در ایستگاههای تاکسی پارک کرده بودند صادر شده است.
دغدغههای تاکسیرانان از زبان نماینده آنهابر اساس این گزارش علیرضا رسولیان هم به عنوان نماینده تاکسیرانان به برخی خواستههای تاکسیرانان تهرانی اشاره کرد و خواستار توجه مدیریت شهری به این موضوعات شد. وی مهمترین خواسته تاکسیرانان را موضوع معیشت و مهمتر از آن حفظ شان و شخصیت اصلی این قشر بزرگ از جامعه دانست. رسولیان گفت: شغل تاکسیرانی که در سرما و گرما و همه موقعیتها به مردم سرویس دهی میکنند باید جزو مشاغل سخت محسوب شود.
در پایان این مراسم از ۴۰۰ تاکسیران برتر تهران تقدیر و علاوه بر آن ۲ حلقه لاستیک به آنها اهدا شد. همچنین از ۳ تاکسیران امانت دار که بارها اموال و وسایل جامانده مسافران در خودرویشان را به سازمان تاکسیرانی تحویل دادند مورد تقدیر قرار گرفتند و به آنها نیز ۲ حلقه لاستیک اهدا شد.