به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، ۷ عضو شورای ۹ نفره شهر گرگان با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله خود به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
اقدامات نظارتی شورا منجر به ورود نهادهای امنیتی و پاکسازی شد
حجت مقسم، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و پاسخگویی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان در پاسخ به سئوال خبرنگار دانشجو اظهارکرد: اقدامات موثر کمیسیون در شناسایی بزنگاههای فساد و دادههای حاصله سبب شد تا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی استان با متخلفان مدیریت شهری برخورد و اقدام به پاکسازی این حوزه کنند.
وی گفت: شورای ششم اشتباه بزرگی را در سال دوم انجام داد و آن ادغام کمیسیون نظارت با یکی دیگر از کمیسیونها بود که به امر نظارت آسیب زد، اما در ۹ ماهی که از تفکیک و فعالیت کمیسیون در سال سوم میگذرد؛ جلسات بهصورت هفتگی در حال برگزاری است.
وی افزود: ما معتقدیم سرمایه گذار سود و امنیت میخواهد. اگر در شورا خیلی از مسائل و تخلفات را رسانهای کنیم ممکن است امنیت روانی سرمایهگذار تحت تاثیر قرار بگیرد.
مقسم همچنین گفت: باید بپذیریم که ایست کار در انجام ماموریتهای خود موفق نبود. با توجه به همین موضوع چند جلسه با انجمن صنفی کارگران ساختمانی برگزار کردیم و امیدواریم هرچه زودتر شاهد واگذاری ایستکار به این انجمن صنفی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: پمپ بنزین جرجان (۱۷ شهریور) قدیمیترین پمپ بنزین استان است و طبق استاندارد هر ۱۵ سال نیاز به اورهال دارد. با توجه به اشکلاتی که وجود داشت، در چندماه اخیر تجهیزات جدید خریداری شده و در حال نوسازی و بهسازی است و امیدواریم تیرماه امسال شاهد فعالیت مجدد این پمپ بنزین باشیم.
گرگان گران اداره میشود
رئیس کمیسیون اداری، مالی وبودجه شورا هم در پاسخ به سوال خبرنگار دانشجو خبرگزاری دانشجو گفت: ما هم قبول داریم که گرگان گران اداره میشود، اما در بودجه سال جاری برنامههایی ترسیم کرده ایم تا مدیریت بودجه در شهرداری داشته باشیم و بهره وری افزایش یابد.
سید غلامرضا موسوی اظهار کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال به محلات کمبرخوردار اختصاص پیدا کرده و با نظر خود اهالی این محلات هزینه میشود.
وی افزود: یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری این است که بودجه را به سمت درآمد پایدار هدایت کردهایم که تحقق آن مستلزم گذشت زمان است.
وی گفت: برای تصویب لایحه بودجه، ۳۰ جلسه فشرده و تخصصی برگزار و ردیف به ردیف بودجه را مطالعه کردیم.
موسوی افزود: تاکنون ۳۳۸ نفر از کارکنان شامل خانوادههای شاهد و ایثارگر و نیروهای درونسازمانی تبدیل وضعیت شدهاند و نیز ۳۰ نفر به ناوگان اتوبوس درون شهری و ۲۷ نفر نیز به سازمان آتشنشانی اضافه شدند.
زوج و فرد کردن راهکار حل ترافیک گرگان
عضوهیات رئیسه، ودبیراول شورا هم در این نشست اظهارکرد: ما باید تکلیف خودمان را با سرمایهگذار مشخص کنیم که آیا سرمایه گذار را قبول داریم یا نه! اگر نتوانیم با سرمایهگذار تعامل کنیم شهرداری نمیتواند پروژهها را اجرایی کند.
صفرعلی پایین محلی افزود: سرمایه گذار هوش اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد و به فکر بازگشت سرمایه است. باید دیدگاه خود را در امر جذب سرمایهگذار تغییر دهیم و مدیریت شهری از سرمایهگذار حمایت خواهد کرد.
وی با اشاره به پیگیریهای مدیریت شهری درباره طرح تلهکابین گفت: کم آسیبترین تله کابین به منابع طبیعی و محیط زیست، تلهکابین ناهارخوران گرگان است. اما چون در استان یکدل و همزبان نیستیم آسیب آن را میبینیم.
پایین محلی افزود: طرح پیشنهادی تله کابین با ۱۷ دکل ۳۰۶۱ متر طول دارد و دکلها در مکانهایی انتخاب شدند که هیچ درختی برای آن قطع نخواهد شد و با اینکه همه مجوزها را گرفتیم، اما مدت زیادی است که منتظر ابلاغ آن هستیم.
نماینده شورای اسلامی شهر گرگان در در شورای ترافیک شهرستان گفت: در شورای ترافیک به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات گرگان، اجرای طرح زوج و فرد است، اما زیرساختهای اجرای آن را نداریم وی ادامه داد: با وجود افزایش چند برابری خودروها معابر ما تغییری نکرده است. پروژههایی مانند مترو و منوریل و قطار شهری هم در گرگان امکان اجرایی شدن ندارد و تنها راه کنترل ترافیک به ویژه در ساعات خاص، اجرای طرح زوج و فرد است. بی آرتی برای گرگان خوب است، اما هزینههای بالایی خواهد داشت و شهرداری به تنهایی نمیتواند این هزینهها را تامین کند.
شهربازی ۸هزار میلیارد تومان پول میخواهد
نایب رئیس شورای گرگان هم اظهارکرد:دهکده گردشگری فاز اول آن تا پایان شهریورماه شامل بهره برداری از سوله سرپوشیده و نصب سورتمه به بهره برداری خواهد رسید.
علی اکبر بصیرنیا افزود: تکمیل این مجموعه ۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و این از توان شهرداری خارح است.
وی در ادامه به برخی پروژههای گردشگری از جمله آبشار صخرهای اشاره کرد و گفت: پس از اینکه منابع طبیعی مجوزهای لازم را برای طرح جدید این پروژه نداده، قرار براین شد که شهرداری در ماههای آینده این پروژه را اجرایی کند.
دلایل مخالفان تلهکابین کاربردی نیست
حمیدرضا آقاملایی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف با مخالفان تله کابین به این نتیجه رسیدیم که مباحث آنها کارشناسی و منطقی نبوده و نیست. به عبارت دیگر بهانههای آنان کاربردی نیست و متاسفانه محیط زیست با مخالفان تله کابین همراهی کرد هرچند میپذیریم که پیگیریهای ما هم ضعیف بوده است.
وی افزود: اگر قرار باشد جانمایی تلهکابین تغییر کند، میتوانیم ادعا کنیم که دیگر باید قید تله کابین را بزنیم، چون ما بعد از ۱۸ سال به این نقطه رسیدیم.
وی اذعان کرد: شورای ششم در حوزه جذب و حمایت از سرمایهگذار موفق نبوده است. امیدواریم بتوانیم به یک فهم مشترک از اولویتهایمان در گرگان برسیم و اجرای کامل آن را از شهردار بخواهیم. همچنین از استاندار گلستان میخواهم به گرگان به عنوان دومین شهر پرجمعیت شمال کشور توجه ویژه داشته باشد.
چالشهای گرگان ثمره تصمیمات علط گذشتگان
رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، گزارشی از عملکرد شورای شهر گرگان در یکسال اخیر ارائه و بیان کرد: تا کنون ۷۸ جلسه رسمی و فوقالعاده با ۳۰۰ مصوبه داشتیم. ۳۷۱ میلیارد تومان مجموع لوایح در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی بوده که به تصویب شورا رسیده است.
عیسی مهری ادامه داد: بازگشایی معابر عدالت ۲ و ۴ با هدف روانسازی ترافیک، تدوین اطلس جامع و شناسنامه محلات، جداره سازی و کف سازی بخشی از بافت تاریخی و اختصاص یکصد میلیارد تومان برای محرومیتزدایی از محلات کمبرخوردار برای نخستینبار از جمله اقدامات قابل توجه شورای شهر گرگان است.
وی گفت: کمترین افزایش را در لایحه عوارض شهرداری داشتیم تا بتوانیم به رونق صنعت ساختمان کمک کنیم. با وجود اینکه میتوانستیم مطابق نرخ تورم تا ۴۴.۵ درصد افزایش در عوارض داشته باشیم، اما ما فقط ۱۰ درصد افزایش را لحاظ کردیم.
مهری افزود: بخشی زیادی از مشکلات فعلی شهر ناشی از تصمیمات و راهبردهای غلط گذشتگان در مدیریت شهری گرگان است
به گزارش خبرنگار دانشجو خبرگزاری دانشچو، بسیاری از شهروندان گرگانی بر این باورند که اعضای دوره ششم شورای شهر گرگان نتوانسته اند انتظارات و مطالبات مردم را برآورده سازند و بخش زیادی از شعارهای انتخاباتی آنها پس از گذشت ۳ سال ابتر مانده است.