به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: پلاک هر وسیله نقلیه، شناسنامه آن خودرو محسوب میشود و قطعاً میبایست این پلاک بر روی وسیله نقلیه نصب و خوانا باشد که اگر اتفاقی افتاد و حادثهای روی داد، اعداد این پلاک قابل دیدن و برداشت باشد.
سرهنگ موسوی پور افزود: موتورسیکلتها به جهت قدرت مانور بالایی که دارند و تخلفات فراوانی که انجام میدهند اقدام به پوشش پلاک میکنند. بعضاً راکبین موتورسیکلت اقدام به پوشش و مخدوشی پلاک کرده و با پلاکهای غیر مجاز تردد میکنند که انجام این تخلفات از دید پلیس دور میکند.
وی ادامه داد: پلیس راهور تهران بزرگ از ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ طرحی را با نام " طرح ۱۰ " در سطح معابر شهر تهران به مرحله اجرا درآورده است که هدف آن ساماندهی تردد موتورسیکلتهای پایتخت است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: این طرح در هر شرایط و حتی در روزهای تعطیل، مناسبتهای خاص و در ایام نوروز نیز به مرحله اجرا درآمده است و تعطیل بردار هم نیست و یکی از موضوعات بسیار مهمی است که پلیس راهور تهران بزرگ برخورد با این تخلف را در دستور کار خود قرار داده است تا این قشر از کاربران ترافیکی نیز ساماندهی شود.
سرهنگ موسوی پور بیان داشت: نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران وجود دارند که فقط روزانه در حال تردد هستند و با قابلیتهایی که موتورسیکلت مانند قدرت مانور بالا دارد و خلاف جهت حرکت میکنند و در جا دور میزنند، بهر حال امکان متوقف کردن آنها یک مقدار برای پلیس سخت است و این تعدادی که با آنها برخورد میشود کسانی هستند که در سطح شهر تخلفاتی انجام میدهند و ما با بخشی از آنها برخورد میکنیم.
وی افزود: در دستور کار ما این موضوع وجود دارد که به صورت علمی، فنی و بر خط بتوانیم تخلفات موتورسیکلت سواران را در سطح شهر کنترل کرده و برخورد بر خط انجام دهیم و تا رسیدن به آن نقطه فاصله چندانی نداریم و در حال حاضر تخلفات مربوط به پلاک موتورسیکلت یکی از موضوعات مهم است که بعضاً منجر به انجام جرمهایی مانند کیف قاپی و.. میشود که نشأت گرفته از همین تخلفات پلاک است.
سرهنگ موسوی پور گفت: در اجرای طرح برخورد با تخلفات پوشش پلاک موتورسواران در شهر تهران در کنار همکاران خود از همکاران انتظامی و در طرح رفع اثر پوشش پلاک نیز از همکاران شهرداری کمک میگیریم که در این طرح با ما مشارکت دارند.
وی گفت: در سال ۱۴۰۲ و در شهر تهران حدود ۲۱۲ هزار موتورسیکلت را فقط در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون کرده ایم که که نسبت به سال قبل ۸۵ درصد افزایش داشته است و در سه ماهه امسال ۵۹ هزار موتورسیکلت نیز در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون و ۵۴ هزار موتورسیکلت نیز در این مدت در همان محل رفع اثر پوشش پلاک شدهاند.
وی اذعان داشت: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت صرفاً در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون شدهاند و ۳۴ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت نیز به همین دلیل به پارکینگ منتقل شدهاند و همچنین در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز ۱۸۳ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در مجموع در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون شدهاند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ابراز داشت: نرخ جریمههای وسایط نقلیه افزایش افزایش یافته است و قبلاً ناخوانا بودن پلاک ۶۰ هزار تومان جریمه داشت که در حال حاضر این جریمه ۴۰۰ هزار تومان میباشد و کد جدیدی که اضافه شده است و بر حسب شرایط موجود میباشد بحث پوشش پلاک میباشد که استفاده از طلق، انداختن زنجیر و ماسک بر روی پلاک و سایر موضوعات نیز جز آن میباشد که در این بخش مبلغ ۷۰۰ هزار تومان برای این کد در نظر گرفته شده است که موتورسیکلت سواران و رانندگانی که اقدام به انجام این تخلف نمایند اعمال قانون میشوند.
سرهنگ موسوی پور گفت: تغییر در ارقام پلاک نیز جرم محسوب شده و علاوه بر اعمال قانون برای فرد تشکیل پرونده قضائی داده و به دادسرا معرفی میشود.
وی درباره نقاط پر تصادف شهر تهران نیز گفت: بیشترین بحث تصادفات فوتی در شهر تهران در بزرگراه آزادگان – اتوبان ساوه – پل آیت الله سعیدی و بزرگراه امام علی (ع) روی میدهد که بیشترین تصادفات منجر به فوت را تشکیل میدهند که علت بیشتر این حوادث توقف خودروها به دلیل پیاده و سوار کردن مسافر و روشنایی معابر که در تاریکی شب این حوادث روی میدهد.