به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-علی حامدین، افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس با اجراهای مختلف خود شرایطی را پدید آورد که در نهایت موجی از انتقادهای منفی به آن وارد شد. همچنین نحوه حضور همجنسگرایان در این رویداد برای بسیاری ناخوشایند و بعضا منزجرکننده بود؛ تا جایی که این تصاویر حتی در شبکههای اجتماعی کاربران اروپایی و امریکایی نیز بازتاب منفی زیادی داشت.
حضور پررنگ و نامتعارف همجنسگرایان در این رویداد در صحنههای موسیقیایی و نمایشی به تنهایی موجی از نفرت مخاطبان را برانگیخته است. به ویژه اینکه در چند سال گذشته، نقدهای بسیاری نسبت به تبلیغات بزرگنمایی شده رسانهها برای این قشر به ویژه در اروپا وجود داشته و مردم، این قشر را آسیبزا تلقی میکنند. از طرفی، حضور یک کودک در کنار اجراکنندههای ترنس صحنه بازسازی تابلوی «شام آخر» حضرت عیسی(ع) علاوه بر توهین به اخلاق و دین میلیاردها انسان به ویژه پیروان حضرت مسیح(ع)، موجب شده است بسیاری از افراد اتهام کودک آزاری را به این اجرا وارد بدانند.
اثر «شام آخر» از داوینچی به آخرین وعده غذایی که حضرت عیسی مسیح (ع) پیش از مصلوب شدن با ۱۲ حواری خود به اشتراک گذاشت، اشاره دارد و در هنر مسیحیت موضوعی حائز اهمیت محسوب میشود.
چنین وضعیتی باعث شد افتتاحیه المپیک پاریس به دلیل فرم و محتوای غیر اخلاقی و زننده، عناوینی مانند «بدترین افتتاحیه تاریخ المپیک» و «بدترین افتتاحیه» را کسب کند. این مراسم بر خلاف سایر المپیکها در فضای باز در شهر پاریس برگزار شد و میلیاردها بیننده تلویزیونی به تماشای آن نشستند.
مسیحیان به دنیال این توهینها، اعتراضات بسیاری را در شبکههای اجتماعی انجام داده و تنفر خود را از اهانت به مقدسات نشان دادند. پیروان حضرت مسیح(ع) در فرانسه در راستای محکومیت توهین به این پیامبر در افتتاحیه المپیک پاریس، به تظاهرات گسترده پرداختند:
نفرت از اقدامات غیراخلاقی مهد آزادی به اندازهای است که برخی از کاربران به استهزاء توصیه کردند که بهتر است به جای نام المپیک، ترکیبی از عبارت «پدوفیلها» و «المپیک» یعنی «پدوالمپیک» (Pedolympics) استفاده شود.
توماس جولی مدیریت هنری مراسم افتتاحیه را برعهده داشته است. کاربران فضای مجازی هنگام صحبت از افتتاحیه المپیک، به یهودی و همجنسگرا بودن او اشاره کردهاند. هنگامی که در یک کنفرانس خبری از جولی پیرامون برخی از واکنشهای منفی نسبت به این مراسم پرسیده شد، ضمن دفاع از تولید خود، از انتقادها اظهار بیخبری کرد. او ادعا کرد هدف آنها صرفا استفاده از تمام اقشار جامعه در افتتاحیه بوده است!
جولی در نشست خبری کمیته بینالمللی المپیک بیان کرد: «وقتی میخواهیم همه را در بر بگیریم و کسی را حذف نکنیم، سؤالاتی مطرح میشود. موضوع ما توطئهگرانه و مخرب نبود. هرگز چنین قصدی نداشتیم. تنها میخواستیم در مورد تنوع صحبت کنیم؛ تنوع یعنی با هم بودن. می خواستیم همه را به همین سادگی سهیم کنیم. ما در فرانسه آزادی خلق و آزادی هنری داریم».
این اظهارات جولی و اشاره به وجود «آزادی» در فرانسه جدای از اینکه نمایش او از نظر مخاطبین، حملهای به مقدسات و کانون خانواده در نظر گرفته شده است، در حالی است که این کشور اجازه واکنش و اعتراض نسبت به حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی که بانیان جنایتی بیسابقه در تاریخ بشریت هستند را نمیدهد. فرانسه حتی به درخواستهای گسترده بینالمللی علیه حضور رژیم اسرائیل در المپیک توجهی نکرده است.
پر استفاده شدن کلیدواژههایی چون «اسلام»، «شارلی ابدو» و «مسیح» در میان کاربران انگلیسی زبان، نوع بینش آنها نسبت به این اهانت را به خوبی نشان میدهد. همایندی این کلیدواژهها بیانگر آن است که آمدن نام فرانسه برای مردم تداعیگر نشریه موهن شارلی ابدو است که زمانی به پیامبر اسلام(ص) اهانت کرده بود. مسیحیان بخاطر اهانت صورت گرفته در مراسم افتتاحیه المپیک در کنار همدردی با خشم و احساسات مسلمانان، برخورد قاطع پیروان پیامبر اسلام(ص) را به عنوان یک الگو برای خود دانسته و آن را مورد تقدیر قرار میدهند.
این موضوع از اظهارات رابرت بارون، اسقف کلیسای کاتولیک در مورد این توهین کاملا مشخص است. او در ویدئویی اظهار کرد: «...میخواهم یک سوال بپرسم و همه پاسخ آن را میدانیم؛ آیا آنها هرگز جرات میکردند اسلام را به روشی مشابه مسخره کنند؟... ما مسیحیان، ما کاتولیکها نباید مانند گوسفند باشیم. باید مقاومت کنیم و صدای خود را به دیگران برسانیم.»