به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر جمال رستمی که برای ایراد سخنرانی در نشست تخصصی – بین المللی "فرصتها و چالشهای به کارگیری دستگاههای حفار مکانیزه قطر بزرگ در ایران" به کشورمان آمده بود، درخصوص شرایط و ملاحظات فنی استفاده از این نوع دستگاههای حفار برای احداث تونلهای ترافیکی (سواره رو و ریلی) گفت: امروزه استفاده بهینه از فضاهای زیرسطحی به منظور بهره مندی از زندگی بهتر در سطح کلانشهرهای دنیا، یک الزام و اولویت به حساب آمده و تفکر احداث تونلهای بزرگ مقطع نیز در همین راستا مدنظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه دستگاههای حفار مکانیزه قطر بزرگ نسبت به دستگاههای حفار رایج و موجود در پروژههای داخلی، بسیار بزرگتر بوده و شرایط کار با آنها الزامات خاص خود را طلب میکند، افزود: امروزه در مقوله ساخت تونلهای شبکه مترو کلانشهرها، ایده حفر تونلهای بزرگ مقطع جهت جانمایی ایستگاهها در زیر سطح زمین و یا گذر از تقاطعها در مقاطع زیرزمینی مورد توجه قرار گرفته است. من معتقدم این امر در پروژههای تونلی کشور ما نیز باید مدنظر قرار گیرد و نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ بنابراین میتوان گفت صنعت ساخت تونلهای ترافیکی در ایران هم ناگزیر مستلزم تحول است و قاعدتاً انتظار میرود طی سالهای آینده، شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم.
گفتنی است طی سالهای اخیر، احداث تونلهای بزرگ مقطع در برخی کشورهای اروپایی و خصوصاً در کشور چین رواج بیشتری یافته و به همین دلیل میزان تولید دستگاههای حفار مکانیزه قطر بزرگ نیز بیشتر شده است.
در کشور ما هم بیش از ۴۰ دستگاه حفار مکانیزه وجود دارد که عموماً برای احداث تونلهای انتقال آب و با قطرهای ۵ الی ۶ متر استفاده میشود. از این تعداد دستگاه تی بی ام، ۱۴ دستگاه برای حفر تونلهای ترافیکی (سواره رو و ریلی) فعال بوده و هستند.
پروژههای شبکه مترو تهران طی ادوار گذشته (۲۰ سال اخیر) عموماً از ۲ الی ۳ دستگاه حفار مکانیزه فعال بهرهمند بوده اند و انتظار میرود در راه پیش رو که توسعه شبکه حمل و نقل عمومی را طلب میکند، بر تعداد این دستگاهها افزوده شود.