به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی در نشست با کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تلاش بر این است تا ارتباطات مستمری با همکاران این حوزه داشته باشیم تا مسائل و دغدغهها را بشنویم و پیگیری کنیم.
وی افزود: به دنبال برگزاری نشستهای تخصصی در این حوزه هستیم تا مشکلات این حوزه احصا و برطرف شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حوزه تربیت بدنی و سلامت، زیر ساخت اساسی نظام تعلیم و تربیت است. اگر قرار باشد کیفیت آموزشی را بالا ببریم، چارهای نداریم جز آنکه در ابتدای امر در حوزه سلامت سرمایهگذاری کنیم. زیرا یک دانش آموز بانشاط، سبب رشد شاخصهای کیفیت آموزشی خواهد شد.
کاظمی با تاکید بر اینکه انجام کارهای خرد و کوچک در مدرسه سبب افزایش کیفیت سلامت میشود، بیان کرد: مشکلات بهداشتی دانش آموزان در مدرسه سبب میشود آنها بهره کافی از مسائل آموزشی نبرند، هر چند بهترین معلمها هم درآن مدارس تدریس کنند؛ بنابراین بهداشت بر آموزش اولویت دارد و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی؛ زیر ساخت اساسی کیفیت آموزشی، بهبود زیر ساختهای سلامت است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با ورود به فعالیتهای تربیت بدنی میتوان، بهترین موقعیتهای فرهنگی و مهارتهای زندگی را برای یک جامعه مطلوب رقم زد.
کاظمی ادامه داد: اگر پیوند دقیق و عمیقی بین نگاههای تربیتی حاکم باشد نیاز ما به بسیاری از مسائل برطرف خواهد شد، زیرا حوزه تربیت بدنی، حوزه زیرساختی و اساسی برای رشد انسان در همه ابعاد است و سلامت و بهداشت فردی لازمه اولیه زندگی سالم است.
وی با بیان اینکه اگر به مسائل تربیت بدنی توجه ویژه نداشته باشیم در معاونت پرورشی هم راه به جایی نخواهیم برد، گفت: در دیگر مسیرها نیز دچار مشکل خواهیم شد؛ بنابراین باید با نگاهی ترکیبی و تلفیقی رویکردهای این حوزه را دنبال کنیم.
وزیرآموزش و پرورش افزود: از اصولیترین کارها در این حوزه پرداختن به دوره ابتدایی است، زیرا بهداشت، نظم، نشاط و به خصوص استعدادیابی در این دوران، نقش اساسی درآینده فرزندان ما دارد.
به گفته کاظمی باید ظرفیتهایی ایجاد کرد که تمامی معلمان؛ معلم بهداشت و تربیت بدنی باشند، زیرا این افراد در مدارس، در کنار مراقبان سلامت، میتوانند سلامت دانش آموزان را راهبری کنند.
وی با تاکید بر اینکه تمرکز ما در حوزه تربیت بدنی و سلامت باید روی سه محور متمرکز شود، بیان کرد: اولین محور مدنظر مدرسه است. زیرا مدرسه کانون تحول، تربیت، رشد و تعالی انسانهای بزرگ است. در گام دوم باید با تدوین و برنامه ریزی از ظرفیت همه معلمان در این حوزه بهره گرفت و در محور سوم، روی دوران ابتدایی باید متمرکز شویم. زیرا دراین حوزه با تربیت و پرورش درست میتوانیم آینده دانش آموزان ایران اسلامی را تضمین کنیم.
به گفته وی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش باید در حوزه استعدادیابی و نخبه پروری و ورزش قهرمانی برنامه جامعهای داشته باشد چراکه نخبگان در هر حوزهای میتوانند بهترین راهبران یک جامعه باشند؛ بنابراین باید نقشه راهی ترسیم کرد که در بخشهای مختلف در حوزه کیفی و کمی قابلیت ارزیابی داشته باشد و برای رسیدن به مقصد با برنامه ریزی در این حوزه میتوان به موفقیتهای چشمگیری دست یافت.
وی یکی دیگر از اقدامات این حوزه را احصای برنامههای کلان برشمرد و گفت: کافی است با بررسی برنامههای کلان روی چند مورد اساسی تمرکز کنیم و با همت و هدایت و برنامه ریزی درصدد رفع موانع و مشکلات برآییم.