به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تکمیل شبکه بزرگراهی کشور را بهعنوان یک عدالت اجتماعی مهم دانست و اعلام کرد که برای تحقق این هدف، این شرکت مسئولیت ساخت ۱۹ هزار کیلومتر بزرگراه را در قانون بودجه بر عهده دارد. وی همچنین جزئیات روند اجرای پروژهها و نیاز به تأمین اعتبار لازم را تشریح کرد.
خادمی، تکمیل شبکه بزرگراهی کشور در تمام استانها را یک عدالت اجتماعی دانست و گفت: ساخت ۱۹ هزار کیلومتر بزرگراه در قانون بودجه جزو وظایف این شرکت است که بخشی از این مسیرها زیر عبور قرار دارد و ۶ هزار کیلومتر نیز در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در صورتی که متوسط سالانه بهرهبرداری از مسیرهای بزرگراهی را ۱۰۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم، تکمیلشدن این پروژهها ۶ سال زمان نیاز دارد که با اولویتبندی در موعد مقرر به بهرهبرداری میرسند.
خادمی اولویتبندی پروژهها را یکی از برنامههای مهم وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و افزود: برنامه اولویتبندی پروژهها با هدف تسریع در ساخت کریدورهای بزرگراهی، گلوگاههای ترافیکی و حذف محورهای حادثهخیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت ۴۰۰ کیلومتر مسیر در طول شبکه بزرگراهی بهعنوان نقاط مهم و حیاتی موجب روان شدن ترافیک در تمام مسیر و رفع بخشی از محورهای حادثهخیز میشود و تکمیل شدن آن به ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
خادمی با بیان اینکه ۸۴۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در سال جاری تکمیل میشود، گفت: در ابتدای سال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این محورها ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در حال پیگیری تأمین این منابع از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم.