به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در کنفرانس بهینه سازی و بهرهوری انرژی ایران، گفت: در مجموعه شهرداری با افق ده ساله مسیری را آغاز کردهایم. برخی از مشکلات زیست محیطی و حوزه انرژی زندگی در تهران را با سختی مواجه کرده است. در کلانشهر تهران سه مسیر را در انرژی شروع به کار کردیم که مسیر اول کاهش مصرف، مسیر دوم تغییر مصرف و مسیر سوم تولید انرژی بود.
وی افزود: در مسیر کاهش مصرف هدف اول این بود که قدرالسهم استفاده از حمل و نقل شخصی را کم کنیم و حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم درحالیکه نیاز شهر تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس است. طبق برنامه ریزیهای میخواهیم سهم حمل نقل عمومی را از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد برسانیم. بخش عمده اتوبوسها به سمت خرید اتوبوس برقی رفته که ۳۵۰۰ دستگاه است.
زاکانی گفت: تهران به ۹۸ اصلاح تقاطعی در آزادراهها نیاز دارد. اگر این اصلاحات انجام شود فاصلهای روزانه ۷۸۳ کیلومتری به ۵۳ کیلومتر کاهش مییابد.
شهردار تهران ادامه داد: از این ۹۸ اصلاح، ۲۶ مورد مربوط به امسال است و در دو سال اینده کل این پروژهها به اتمام میرسد.
زاکانی افزود: با مناسب سازی، هوشمندسازی و با افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی میتوانیم در مسیر مطلوب حرکت کنیم. هم اکنون ۳۰۳ کیلومتر مترو در شهر تهران داریم.
شهردار تهران گفت: باید از بخش پر آلاینده به سمت مصرف بهینه سازی برویم. هیچ کجای دنیا همزمان برق و گاز را مصرف نمیکنند.
وی اظهار داشت: هدف ما برقی سازی تهران است و هدف بلند مدتی برای حذف گاز در پایتخت داریم. برقی سازی تهران در شهر تهران با توجه به احتمالات طبیعی زلزله خطرناک است و باید در بلند مدت حذف شود.