به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یک ماه از آغاز اعتصاب اعضای اتحادیه بینالمللی ماشینسازان علیه بوئینگ میگذرد. طبق یک تحلیل جدید از گروه اقتصادی اندرسون که بهطور انحصاری با شبکه خبری سیاِناِن به اشتراک گذاشته شده است، هزینه این اعتصاب نزدیک به ۵ میلیارد دلار تخمین زده میشود.
این هزینه چند میلیارد دلاری نشاندهنده مشکلاتی است که این شرکت سازنده هواپیما، که زمانی نمادی از کیفیت کالاهای آمریکایی بود، اکنون با آنها روبرو است.
این شرکت در سالهای اخیر با یک رشته اخبار بد، از سقوطهای مرگبار گرفته تا افزایش محدودیتهای نظارتی و اعتصاب ۳۳ هزار نفر از کارکنان آن که از ۱۳ سپتامبر آغاز شد و عملیات تولید را تقریباً به توقف کامل رساند، مواجه بوده است.
طبق این تحلیل جدید، بیشتر زیانهای اعتصاب شامل ۳.۷ میلیارد دلار برای کارگران و سهامداران بوئینگ است.
از زمان شروع اعتصابات توسط اعضای این اتحادیه، حتی یک هواپیما در تأسیسات تولیدی این شرکت در اورت، واشنگتن، ساخته نشده است. این اولین اعتصاب در بوئینگ طی ۱۶ سال گذشته محسوب میشود.
پاتریک اندرسون، مدیرعامل گروه اقتصادی اندرسون در این باره گفت: تأمینکنندگان، کسبوکارهای منطقه سیاتل و مشتریان بوئینگ بخشی از این هزینهها را پرداخت میکنند.
وی افزود: تخمینهای هفتگی ما اکنون شامل زیانهای بسیار بزرگتری برای کسبوکارهای دیگر در منطقه سیاتل و همچنین زیانهای مشتریانی است که به خدمات و قطعات بوئینگ وابستهاند.
بر اساس این گزارش، ضرر و زیانهای تأمینکنندگان بوئینگ در چهار هفته اول به ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است، در حالی که کارمندان و کارگرانی که در سیاتل به طور مستقیم برای این شرکت کار نمیکنند و تحت تأثیر اعتصاب قرار گرفتند، ۱۰۲ میلیون دلار زیان دیدهاند.
مشتریان بوئینگ یعنی خطوط هوایی نیز با زیان ۲۸۵ میلیون دلاری در سطح جهانی مواجه شدهاند.