به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگوی تلویزیونی با بیان اینکه بودجه امسال شهرداری تهران نزدیک ۱۵۱ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: در ۶ ماه اول باید ۷۵ هزار میلیارد تومان محقق میشد؛ اگرچه در شهرداریها معمولاً در سه ماهه پایان سال بخش زیادی از بودجه محقق میشود، اما اگر بنا را بر همان ۷۵ هزار میلیارد تومان بگذاریم حدود ۶۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تا ۳۱ شهریورماه محقق شد.
وی ادامه داد: این نشان میدهد که ۴۳ درصد کل بودجه سال و ۸۶ درصد نسبت به بودجه ۶ ماهه محقق شده و شهرداری عملکرد خوبی را به ویژه در بخش ارزش افزوده داشته است. سهم شهرداریها از ارزش افزوده در قانون مشخص شده و شهرداری تهران هم سهمی دارد که خوشبختانه دوستان در شهرداری اقدامات خوبی انجام دادند.
آخوندی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی و در همه کدهای درآمدی، شهرداری تقریباً توانسته بودجه را محقق کند، یادآور شد: میزان تحقق نسبت به سالهای گذشته نیز عدد مناسبی است؛ چراکه معمولاً در ۶ ماهه اول سال ما کمتر از ۵۰ درصد تحقق بودجه را داریم به دلیل اینکه ممکن است دو یا سه ماه اول سال عملکرد فوق العادهای وجود نداشته باشد و به همین دلیل هر چقدر که به سمت پایان سال میرویم تحقق بودجه افزایش مییابد که به نظر میرسد عدد مناسبی محقق شده است.
وی با اعلام اینکه معاونت حمل و نقل بیشترین عدد بودجه را به میزان ۷۳ هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داد، خاطرنشان کرد: عملکرد خوبی را در این حوزه شاهد این بودیم و شهرداری ۷۰ درصد از آن مبلغی که باید را هزینه کرد. بخش شاخص آن هم خرید اتوبوسها است که از ۱۱ هزار میلیارد تومانی که شورا برای خرید اتوبوس در سال ۱۴۰۳ برای کل سال اختصاص داد شهرداری در ۶ ماه اول پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده که اقدام خوبی است. البته در حوزه حمل و نقل در بخش مترو هم اقدامات خوبی انجام شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بخش معاونت فنی و عمرانی؛ در تکمیل آزادراهها و بزرگراه سه کار مهم در تهران داریم که مورد اول آن آزادراه شهید شوشتری است که ۵۰ درصد آن رقمی که تصویب کردیم، پرداخت شده است. در ادامه بزرگراه یادگار امام جنوب که ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم ۵۰۰ میلیارد تومان در ۶ ماه اول پرداخت شد.
وی همچنین تصریح کرد: در فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی هم که ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه به آن تخصیص یافته بود، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
آخوندی با بیان اینکه ما باید بیش از پنج هزار اتوبوس به شهر تهران اضافه کنیم، یادآور شد: در ابتدای دوره تا امروز، بیش از هزار و ۳۰۰ اتوبوس نو اضافه شده و بر اساس قراردادهایی که با شرکتهای داخلی داریم ۷۰۰ اتوبوس دیگر باید تا پایان سال اضافه شود که تولید در حال انجام است. به جز تعهدات این شرکتها ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی هم در قرارداد با چین باید وارد شود که بخش اول آن وارد شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: بر اساس اعلام معاونت حمل و نقل شورا به تدریج ماهانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ اتوبوس اضافه خواهد شد؛ اگر این تعداد یعنی حدود سه هزار اتوبوس به هزار و ۳۰۰ اتوبوسی که جدیداً اضافه شده و با احتساب اتوبوسهای قبلی و ۵۰۰ اتوبوس دوکابینی که تعمیر و وارد خطوط شده به نظر میرسد که وضعیت بهتر از این خواهد شد.