به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، روحالله غلامی با اشاره به روز حملونقل اظهار کرد: اداره کل راهداری استان در حال حاضر، بیش از ۷۰ نوع خدمت در زمینه حملونقل و راهداری به مردم ارائه میدهد که شامل جابهجایی بار و مسافر، آموزش، ایمنی و توزیع اقلام ترافیکی است.
وی افزود: در حوزه راهداری، فعالیتهایی نظیر روکش آسفالت، خطکشی، نصب تابلوهای راهنمایی، نیوجرسی و گاردریل، دوربینهای هوشمند و روشنایی معابر پیگیری میشود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری گفت: در حال حاضر، ۴۲ مرکز راهدارخانه شامل راهدارخانههای دائمی و سیار در سطح استان فعالیت دارند.
غلامی ادامه داد: برای فصل زمستان، طرح راهداری ویژهای در دستور کار قرار دارد که از نیمه آبان آغاز و تا پایان بارشها ادامه خواهد داشت، این طرح شامل پاکسازی، یخزدایی و ریزشبرداری جادهها است.
وی عنوان کرد: به منظور خدمات رسانی زمستانه، با توجه به بارشهای اخیر در استان، ذخیرهسازی بیش از ۳۰ هزار تن نمک و آسفالت سرد، در راهدارخانهها انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری خاطر نشان کرد: برای نوسازی ناوگان، قراردادی برای تأمین ۳۴ دستگاه ماشینآلات سنگین و نیمهسنگین در حال اجراست که با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان انجام میشود، ماشینآلات شامل بیل مکانیکی، گریدر، لودر و بلدزر است.
غلامی بیان کرد: در بخش حملونقل بار، وضعیت به نسبت مطلوب است؛ اما در زمینه حملونقل مسافر چالشهایی وجود دارد که به کاهش ناوگان مربوط میشود که این موضوع نیاز به برنامهریزی و حمایت بیشتری از سوی نهادهای کشوری دارد.
وی تاکید کرد: خطوط مسافربری در استان به شدت کاهش پیدا کردهاند و بعضی از آنها حتی تعطیل شدهاند، به عنوان نمونه، خط اتوبوسرانی شهرکرد به تهران که در گذشته با ۳۰ ناوگان فعال بود، در حال حاضر به ۱۰ تا ۱۲ ناوگان رسیده است که این کاهش ناوگان به چالشی جدی در حوزه حملونقل مسافری تبدیل شده است، چالشی که تنها مختص استان ما نیست و مشکلات مشابهی در سطح کشور نیز دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی این کاهش، نبود سیاستهای حمایتی از سوی دولت است، در این شرایط، تعطیلی کارخانههای تولید اتوبوس و مشکلات واردات آنها، به سایر چالشهای موجود دامن زده است، هزینههای بالای واردات، برای یک ناوگان اتوبوسی به بیش از ۲۰ میلیارد تومان میرسد که توجیه اقتصادی این کار را سخت میکند.
غلامی تصریح کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا، سفرها به شدت کاهش پیدا کرده است و بسیاری از فعالان این صنعت نتوانستهاند به فعالیتهای خود ادامه دهند و این موضوع موجب شده است تا این صنعت به شدت آسیب ببیند.
وی اظهار کرد: در عین حال، برخی اقدامات مثبت در قالب تسهیلات برای بهسازی ناوگان صورت گرفته که امیدواریهایی را به وجود آورده است، این اقدامات، اگرچه محدود است، اما در جهت بهبود شرایط حملونقل مسافری کمککننده بوده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری افزود: امیدواریم که سیاستگذاران به سمت بهبود و تغییر وضعیت فعلی بروند و شرایط ایمنی در حمل و نقل را ارتقا دهند.
غلامی گفت: رفتوبرگشت مسیرهای شهرکرد به سورشجان و رفتوبرگشت شهرکرد به فرخشهر از پرترافیکترین مسیرهای استان هستند، همچنین محورهای پر تردد ترانزیتی در چهارمحالوبختیاری، شهرکرد، بروجن، لردگان و جاده خوزستان هستند.
وی ادامه داد: چهارمحالوبختیاری، با ۲۰ هزار راننده، ۱۶ هزار و ۱۸۷ راننده باری، سه هزار و ۶۶۸ راننده مسافری دو درصد رانندههای کشور را تشکیل میدهد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری تاکید کرد: چهارمحالوبختیاری، یک درصد کل حملونقل کشور، ۲.۷ درصد ناوگان اتوبوسی و یک درصد کل تناژ بار جابهجا شده در کشور را تشکیل میدهد