به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مجلس شورای اسلامی در جایگاه قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران، با تصویب قوانین مورد نیاز کشور و جامعه نقش بسزایی در تسهیل امور مردم و دولت ایفا میکند. خوشبختانه مجلس در حوزه تروریسم و قربانیان ترور هم ورود خوبی داشته و قوانین راه گشایی را برای حمایت از این قشر جامعه به تصویب رسانده است. علیای حال جا دارد با عنایت به اهمیت موضوع قربانیان ترور در کشور نمایندگان مجلس با حساسیت بیشتری مشکلات و خواستههای این افراد را پیگیری نمایند و در صورت نیاز قوانین جدیدی را نیز در جهت حمایت از این عزیزان و خانواده هایشان در مجلس به بحث و بررسی بگذارند.
به همین سبب با زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دقایقی را پیرامون موضوع اهمیت و نقش مجلس در حمایت از قربانیان تروریسم به گفتوگو نشستیم تا به ابعاد مختلف این موضوع و نیازمندیهای قانونی آن بپردازیم.
لاجوردی: واقعیت این است که در این موضوع خاص حمایتهای قانونی بسیار لازم و سنگ بنای حمایت اجتماعی و حتی فرهنگی خواهد بود. در این زمینه قانون الحاق دولت ج. ا. ا به کنوانسیون سازمان کنفرانس اسلامی جهت مبارزه با تروریسم بین المللی مصوب سال ۸۷ را داریم؛ اما از آنجا که کشور عزیزمان ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در جهان محسوب میشود و این اقدامات وحشیانه از همان ابتدای استقرار جمهوری اسلامی شروع شد. ازجمله این اقدامات تروریستی میتوان به بمب گذاری در حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از مسئولان، شهادت رئیسجمهور رجایی و نخست وزیر باهنر در سال ۱۳۶۰ و بیش از دوازده هزار شهید ترور توسط گروهک تروریستی منافقین خلق (سازمان مجاهدین) اشاره کرد که اغلب با چراغ سبز آمریکا در ایران کلید خورد.
شاید مهمترین اقدام ارزنده مجلس شورای اسلامی که ضروری است در این زمینه تدوین شود، قانون جامع مقابله با تروریسم باشد که تعریف انواع تروریسم، ترور و مصادیق آن تعریف شده باشد. از سوی دیگر نیز اقدامات پیشگیرانه، اقدامات بازدارنده و جزایی و رویههای مشخص قضایی برای محاکمه تروریستها، طراحی روندهای مشخص برای پیگیری جنایتهای تروریستی و جلب حمایتهای بینالمللی و حمایت از قربانیان ترور همگی در آن دیده شود تا بتواند به میزان مطلوبی از تکثیر تروریسم و ترور جلوگیری به عمل آورد.
لاجوردی: در بخشی از قانونی که انتظار میرود بطور ویژه برای مقابله با تروریسم و گسترش آن در مجلس تدوین شود قطعاً باید به موارد مهمی که عرض میکنم توجه شود. مواردی همچون استفاده حداکثری از ظرفیتهای بین المللی، الزام به پیگیریهای بین المللی ترورهای رخ داده، شناسایی مسیرهای تأمین مالی تروریسم و مسدودسازی و وضع جرایم سنگین بر آنها و به عبارتی تنگ کردن عرصه بر گروههای حامی تروریسم در داخل و خارج از کشور، ملزم کردن دستگاه دیپلماسی و به میدان آوردن قدرت رسانه کشور جهت تبیین جنایات رخ داده و ترورهای صورت گرفته در ایران و جلب همراهی و همکاریهای بین المللی فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در مسیر تظلمخواهی از نهادهای بینالمللی ذیربط.
لاجوردی: نکته قابل توجه در این خصوص، رویکرد دوگانه آمریکا و برخی کشورهای غربی در قبال کشورهای مستقل میباشد که موجب ایجاد ناامنی، جنگ افروزی و به خاک و خون کشیدهشدن دهها هزار نفر از مردم بیگناه بخصوص مسلمانان جهان و منطقه خاورمیانه شده است. ولی متأسفانه به دلایل مختلف ازجمله ضعف دیپلماسی کشورهای مورد ظلم، فقدان اتحاد کافی بین آنها، عدم نفوذ کافی این کشورها در نهادهای بینالمللی و مانند آن، دستگاه دیپلماسی هنوز نتوانسته به نقش و جایگاه مورد انتظار از خود جامه عمل بپوشاند. دستگاه دیپلماسی باید از ظرفیت کنوانسیونها و اسناد بینالمللی برای حمایت از قربانیان اقدامات تروریستی استفاده نموده و با شناسایی و معرفی کارکرد برخی سازوکارهای سازمانیافته نهادهای بین المللی مانند حقوق بشر و وارد کردن آنها به ادبیات رایج سیاسی جهان، به مطالبه جدی از نهادهای حقوق بشری بپردازد و با همافزایی میان ایران و سایر کشورهای مسلمان و یا آسیب دیده از تروریسم، برنامه راهبردی منطقهای یا فراتر از آن جهت پیشگیری، مقابله، به چالش کشیدن و پاسخگو کردن نهادهای بینالمللی نسبت به جنایات آمریکا، اسراییل و سایر کشورهای حامی تروریسم تدوین نماید؛ و بتواند ظرفیتهای مردمی را در سراسر جهان جلب و جذب نموده و از ظرفیت نهادهای مردمی اعم از حقوقی و رسانهای و ... برای معرفی واقعیت به مردم جهان و پیگیریهای حقوقی و جزایی ترورهای صورت گرفته؛ بهرهبرداری نماید.