عماد جعفری، کارشناس خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گفت: واگذاری ایران خودرو در صورتی میتواند این شرکت را از شرایط کنونی خارج کند که به معنای واقعی کلمه خصوصی سازی باشد. این یعنی دیگر شاهد حمایتهای دولتی از این شرکت نباشیم و دولت در آن هیچ تصمیمیگیری نداشته باشد. اگر این چنین نباشد رویه سالهای قبل به شکلی دیگر و با عنوانی جدیدی ادامه پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: واگذاری ایرانخودرو به کروز و دیگر شرکتهای مشابه به شرطی میتواند باعث رشد و توسعه ایران خودرو شود که در کنار آن، رقابت به درستی برقرار شده و بازار خودرو به اصطلاح آزاد شده باشد که هم اکنون این اتفاقات رخ نداده است.
جعفری با تاکید بر میدان دادن به بخش خصوصی صنعت خودروسازی افزود: حمایتهای دولتی از این شرکتها باید برداشته شود، واردات اتفاق بیافتد و مردم خودشان بتوانند تصمیم بگیرند چه خودرویی میخواهند استفاده کنند.
این کارشناس خودرو گفت: اگر این واگذاریها بهصورت واقعی و نه صرفاً بهعنوان پوششی برای ادامه حمایتهای دولتی از شرکتها صورت گیرد، میتواند به نفع صنعت خودرو و مردم باشد. اما چنانچه این تغییرات تنها در قالب تغییر مالکیت صورت گیرد و در پشت پرده همان حمایتها ادامه یابد، ممکن است همچنان وضعیت صنعت خودرو بدون تغییر باقی بماند.