به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فیلم «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق، فرار بود یکی از آثار مورد توجه در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر باشد که در همان ابتدا مخاطبین این جشنواره را نا امید کرد.
موفق که پیش از این به عنوان کارگردانی در حوزه سینمای کودک و نوجوان شناخته میشد، این بار با روی آوردن به ژانر کمدی-درام اجتماعی، تلاش کرد ایدهای درخشان اجتماعی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد. با این حال، به نظر میرسد این فیلم بیشتر از آنکه اثری فاخر و مناسب برای جشنوارهی فجر باشد، هدفش جذب مخاطب عام و موفقیت در گیشه بود؛ هدفی که به دلیل ضعفهای اساسی در ساختار و فیلمنامه، احتمالاً حتی در گیشه نیز محقق نخواهد شد.
ایده جذاب و عمیق فیلم، قربانی طنزی بیمایه و سطحی شد. شاید اگر کارگردان به جای خلق طنزهای کمجان و شلوغ کردن قصه، روایتی اجتماعی را در دل طنز موقعیت ارائه میداد، با اثری متفاوت و قابل توجه مواجه میشدیم.
شاید استفاده از اتفاقات غیرمنتظره میتواند در جای خود جذاب و مؤثر باشد، اما تکرار بیرویه و بدون منطق این عنصر، باعث شده است که قصه از باورپذیری فاصله بگیرد و مخاطب احساس کند نویسنده صرفاً برای پیشبرد داستان، به هر وسیلهای متوسل شده است.
«کفایت مذاکرات» برای جلب توجه گیشه، باید بیشتر به نام بازیگرانش امید ببندد تا کیفیت فیلمنامه و ساختار آن.
در نهایت، این فیلم با وجود تلاش برای ترکیب کمدی و درام اجتماعی، به دلیل ضعفهای اساسی در فیلمنامه و ساختار، نتوانسته است به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد. حتی حضور آن در جشنوارهی فجر نیز جای سوال دارد.
خبرنگار: فاطمه سادات افقه