کد خبر:۱۲۳۲۰۶۷

حواستان به حواستان باشد؛ روز‌های مهمی در پیش است

اگر جنگ‌ها را به سه دسته: سخت (صحنه نبرد و جنگ نظامی)، نیمه سخت (کودتاو ترور) و نرم تقسیم نمائیم،  جنگ رسانه‌ای مهمترین ابزار جنگ نرم در جهانی که بنام عصر اطلاعات، عصر ارتباطات، عصر حاکمیت جریان آزاد اطلاعات، نام گذاری شده است، محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، جنگ رسانه‌ای به معنی استفاده از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های پیام رسان مجازی به منظور تضعیف یک کشور است. با این شرایط، جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشور‌ها به‌صورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش از رسانه‌ها بهره‌گیری می‌کند.

ماهیت جنگ رسانه‌ای

جنگ رسانه‌ای، جنگی بدون خونریزی، جنگی آرام و جنگ نرم تلقی می‌شود؛ جنگی که بر صفحات روزنامه‌ها و میکروفون رادیوها، صفحات تلویزیون‌ها و عدسی دوربین‌ها جریان دارد. در این جنگ ملت‌ها تحت شدیدترین بمباران خبری و رسانه‌ای قرار می‌گیرند.

نقش اینترنت در جنگ رسانه‌ای

نظام سلطه عرصه اینترنت را محل تاخت و تاز بر علیه تمامی ارزش‌های انقلاب اسلامی یافته و در هر فرصتی سعی دارد از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند به همین منظور دشمن از چند سال پیش با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و برآورد امکانات و منابع انسانی زمینه را برای زمان مورد نظر فراهم ساخت. راه اندازی شبکه‌های سرویس دهنده، شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های اینترنتی، وبلاگستان‌ها، فیلترشکن‌ها و... از جمله اقدامات دشمن در جنگ رسانه‌ای خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از بستر اینترنت بود.

نقش شبکه‌های اجتماعی در جنگ رسانه‌ای

یکی از مهمترین ابزار‌های جنگ رسانه‌ای دشمن استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. "جی کارفانو" پژوهشگر ارشد مطالعات امنیت ملی مؤسسه تحقیقاتی "هریتج" آمریکا که سرهنگ ارتش آمریکا هم است در خصوص کارکرد شبکه‌های اجتماعی چنین عنوان می‌کند: «شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فعالیت‌های اعتراض آمیز را سازماندهی کرده و در اطلاع رسانی رویداد‌ها نقش آفرینی نمایند.»

کارکرد‌های شبکه‌های اجتماعی در جنگ رسانه‌ای

کاربرد جنگ رسانه‌ای هنگامی است که دشمن از جنگ سخت قبلی نتیجه نگیرد و توان مقابله نظامی مجدد را نیز نداشته باشد. حیطه کارکرد آن مهندسی افکار عمومی ملتِ هدف و ابزار آن رسانه‌ها، شامل: رادیو و تلویزیون‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. رسانه‌های دشمن در این جنگ نرم، مستقیماً با بودجه‌های رسمی مصوب مجالس یا بودجه‌های سری سازمان‌های اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی، تغذیه می‌شود

امکان سلب حاکمیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و قضائی کشور بر شهروندان، امکان استفاده گروه‌های تروریستی، معاند و ضد انقلاب از پوشش امنیتی شبکه‌های اجتماعی جهت راهبری عملیات‌های میدانی، امکان راهبری افکار عمومی و تغییر هویت و ارزش‌های جامعه اسلامی ایرانی، امکان ترویج مفاسد اخلاقی، الگو‌های مصرف، ترویج سبک زندگی غربی، امکان اختلال در فرایند اطلاع‌رسانی عمومی و رسمی کشور با انتشار اخبار کذب، محرمانه و ... امکان پیاده‌سازی عملیات‌های روانی، ترویج یاس و ناکارآمدی نظام در سطح عموم جامعه، مکان راهبری و مدیریت شورش‌های شهری و امکان تشدید درگیری‌های قومی، اختلافات استانی بر سر مسائلی همچون آب و ... با نفوذ خبری را می‌توان از جمله کارکرد‌های شبکه‌های اجتماعی در جنگ رسانه‌ای برشمرد.

وظیفه رسانه‌ها تبیین حقیقت است

وظیفه رسانه‌ها تبیین حقیقت است و برهه کنونی نیز جنگ میان رسانه‌ها است. نباید به خبر محدود شد و باید به‌دنبال ارائه محتوای تحلیلی بود.

قبل از عملیات طوفان الاقصی غالب جهان با ماهیت رژیم صهیونیستی آشنا نبود، اما بعد از این عملیات و با کشتار بی گناهان در غزه و با انعکاس خبر‌ها و تصاویر جنایت‌های رژیم صهیونی، ملت‌ها با فلسطین همراه شدند که این امر به برکت جریان سازی‌های رسانه‌ای بود.

امیر رهبر گفت: امروز دشمنان تبلیغ می‌کنند که ایران جبهه مقاومت را رها کرده و رسانه‌ها باید در این زمینه نقش تبیینی داشته باشند و دیدیم که با عملیات وعده صادق دو و خطبه‌های جمعه نصر رهبر معظم انقلاب توطئه دشمنان خنثی شد.

جنگ رسانه‌ای یا رسانه جنگ بار سنگینی است بر دوش افسران جنگ نرم که این روز‌ها این افسران همان مردم رسانه بدستِ دغدغه مندند که از کنار ظلم براحتی عبور نمی‌کنند.

آنچه میخواهم ماحصل این مطلب باشد آنست که از همین امروز همه افسر جنگ نرم باشید. حواستان باشد دشمن خوراکش را با ابزار خودتان به خوردتان ندهد. روز‌های حساسی در پیش است، حواستان به حواستان باشد.

اما ده /۱۰ فرمان رسانه‌ای رهبر معظم انقلاب

ده فرمان رسانه‌ای رهبر معظم انقلاب برای مقابله با تهدید نرم‌افزاری دشمن در سخنرانی ۲۹بهمن۱۴۰۳

  1. جهاد تبیین و روشنگری در برابر تحریف‌ها به عنوان یک تکلیف همگانی وظیفه اصحاب رسانه، اندیشمندان و جوانان انقلابی است.
  2. دشمن، ذهن مردم را هدف گرفته است و رسانه‌های جبهه‌ی انقلاب باید روایت‌ساز و جریان‌ساز باشند.
  3. تحریف، روایت‌های جعلی و تردیدافکنی، ابزار و سلاح جنگ نرم دشمن است، رسانه‌ها باید سپر حقیقت باشند.
  4. یکی از راهبرد‌های دشمن، ایجاد شکاف‌های اجتماعی است. رسانه‌های متعهد با تفرقه‌افکنیِ رسانه‌ای مقابله کنند و مروج وحدت باشند.
  5. هدف دشمن ناامید کردن مردم با سیاه‌نمایی است. رسانه‌ها باید با امیدآفرینی و اعتمادسازی، سدِ راه عملیات روانی باشند.
  6. در برابر هجمه‌های رسانه‌ای، پاسخ صرف کافی نیست، تولید محتوا و روایت‌سازی فعال، کلید پیروزی در سنگر دفاع نرم است.
  7. رسانه‌ها باید راه‌های نفوذ فکری دشمن را بشناسند و مسیر‌های تأثیرگذاری را مسدود کنند. شناخت نقشه دشمن، پیش‌شرط مقابله است.
  8. هنر، رسانه‌ای قدرتمند در نبرد نرم است. سینما، مستند، ادبیات و فضای مجازی، جبهه‌های مهم جنگ نرم هستند و باید آنها را فعال و تقویت کرد.
  9. اقتدار فکری، عامل شکست دشمن است و رسانه‌های انقلابی باید استقلال فکریِ ملت را تقویت و هویت ملی را برجسته کنند.
  10. رسانه‌های متعهد نباید دنباله‌رو جریان‌های دشمن باشند، بلکه باید با روایت‌سازی مستقل، روایت‌گر حقایق و راهبر افکار عمومی به جای واکنش‌های منفعلانه باشند.


امیر رهبر

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار