به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کانون علوم و فناوریهای نوین ایران (کافنا) با همکاری اداره کل آموزش و پژوهش کانون، مرکز علوم و نجوم کانون استان تهران، انتشارات کانون و ادارهکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف تعامل با حلقههای میانی علمی مانند نهادهای علمی، دانشگاهها، ستادهای علمی معاونت علمی ریاست جمهوری و مؤسسههای علمی افتتاح و سند و تمبر کانون علوم و فناوریهای نوین ایران رونمایی شد.
کانون علوم و فناوریهای نوین ایران (کافنا) وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دروازهای به دنیای شگفتانگیز علم برای کودکان و نوجوانان است. این کانونی جایی است که علم را به زبانی ساده، جذاب و پر از هیجان برای کودکان و نوجوانان ترجمه و مانند پلی جادویی که دنیای پیچیده دانشگاهها و مراکز علمی پیشرفته را به دنیای رنگارنگ و ساده کودک و نوجوان وصل میکند.
همزمان با گشایش کانون علوم و فناوریهای نوین ایران، ماهواره هدهد که مدتی قبل با پرتابگر سایوز به فضا پرتاب شده بود، پیامی به زمین مخابره و آغاز بهکار کافنا را تبریک گفت.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته شورای برنامهریزی کانون پرورش فکری دو گزاره مهم را پیش رو داشته است، گفت: اول تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر توسعه علم و دوم بیان ساحت تربیت علمی و فناورانه در سند بنیادی آموزش و پرورش را مدنظر قرار دادیم. مساله ما این بود که چگونه در این دو مساله مهم، برش کودکانه و نوجوانانه داشته باشیم.
وی افزود: استقبال کودکان و نوجوانان از بخش رباتیک، ما را به این فکر واداشت که سکوی علم و فناوری داشته باشیم. تأسیس این کانون علوم و فناوریهای نوین ایران نتیجه سالها مطالعه و تحقیقات و برآیند انباشت چند ساله تلاش و کوششهای زیاد در عرصه علم است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: اگرتا امروز کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران با مرغک پرمیکشید، امروز مرغک سومی به نام کانون علوم و فناوریهای نوین ایران به سپهر کودک و نوجوانان ایران زمین اضافه میشود که دورنمای آیندهسازان کشور است. کانون علوم و فناوریهای نوین ایران باید به یک مجموعه خود اتکا و پیشرو برای کودکان و نوجوانان در عرصه علم و فناوری تبدیل شود. کانون علوم و فناوریهای نوین ایران درهای جدیدی را روی ارتباط دانشگاهها با کانون و تعامل استادان با کودکان و نوجوانان خواهد گشود. کانون علوم و فناوریهای نوین موظف خواهد بود فعالیت در رشتههای مختلف علوم را برای کودکان و نوجوانان فراهم کند.
علامتی گفت: کانون علوم و فناوریهای نوین با استفاده از ظرفیت علم نسبت به تربیت نسلی متعهد، خلاق و نوآور تلاش میکند. این کانون نسخه عملیاتی تربیت را فراهم خواهد کرد.
در ادامه علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم این حرکت کانون با سرعت بیشتر ادامه یابد چرا که ما از قافله عقب هستیم. زمانی که خاطرات وزیر مسکن و شهرسازی در دولت شهید رجایی را میخواندم، متوجه شدم کارهایی که امروز انجام میدهیم، آنها آن زمان آغاز کردند و سرمایهگذاری خوبی روی نسل کودک انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه هفت و نیم میلیون کودک زیر ۶ سال داریم، گفت: در مجلس اعتقاد داریم آموزش باید یکپارچه باشد. یکی از الگوهایی که زندگی ما را تغییر میدهد، الگویی است که جلوی چشم ماست و آن بدن ماست. فلاسفه میگویند: «وحدت عین کثرت است.» بدن ما نمونه همین است، ۹ دستگاه داریم اما همه یک هدف را دنبال میکنند. آموزش نیز چنین است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس زنجیره تامین آموزش یکپارچه را شکل دادیم، گفت: بهتازگی سازمان تعلیم و تربیت کودک را راه اندازی کردیم. در کشور ۱۷ میلیون دانشآموز داریم که در ۱۰۸ هزار مدرسه درس میخوانند. دو سه هزار دانشگاه داریم. آخرین زنجیره، شرکتهای دانشبنیان هستند.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی علم را مقدمه ثروت دانست و افزود: آخرین قطعه تأمین آموزش، ثروت است. ۱۱ هزار شرکت دانش بنیاد داریم. در کشاورزی، نشا و خزانه داریم. در آموزش اولین ایستگاه، خزانه است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خزانه است زیرا محل تجمع انرژیهاست. در واقع کانونِ آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. کانون، نقطه فوران است.
منادی گفت: معتقدیم اگر کانون پرورش فکری در کنار سازمان تعلیم و تربیت کودک آغاز خوبی داشته باشند، پایان خوبی خواهند داشت. در نقطهای قرار داریم که مردان بزرگ در عرصههای مختلف تحویل جامعه داده شده است. کانون علوم و فناوریهای نوین بچهها را به طرف هوش مصنوعی خواهد برد. سرعت هوش مصنوعی زیاد است. از طرفی بچهها استعداد خوبی دارند.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی جزو جداییناپذیر بخشهای مختلف جامعه است، گفت: بر این اساس باید درزمینه هوش مصنوعی برنامهریزی کنیم زیرا در این عرصه عقب هستیم.هوش مصنوعی در آموزش ارزشمند است. برای فرهنگ خوب باید آموزش خوب داشته باشیم. از طرفی در کنار آموزش است که میتوانیم پرورش داشته باشیم. بچهها از همین الان باید به سمت فناوری حرکت کنند.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در کلاس چهارم به ما گفتند: «ما گلهای خندانیم فرزندان ایرانیم / آباد باش ای ایران آزاد باش ای ایران / از ما فرزندان خود دلشاد باش ای ایران» برای همین همیشه میگویم باید ایران را آزاد و آباد کنیم.
سربازان عرصه نرم کم سن هستند
در ادامه حسین شهرابی بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش بنیان امید فضا با اشاره به اینکه دو ماهواره هدهد و کوثر را به فضا پرتاب کردیم، گفت: گشایش کانون علوم و فناوریهای نوین را از ماهواره هدهد به کل جهان مخابره کردیم. رویکرد هدهد با رویکرد فناوریهای جدید فضایی شکل گرفت.
وی با بیان اینکه ما نوآفرین و امیدآفرین هستیم، گفت: هدفگذاری ما امیدآفرینی است و به نسل جوان اهمیت ویژه میدهیم به طوری که میانگین سنی شرکت ما ۲۵ سال است. یک هفته بعد از پرتاب ماهوارهها نیوزویک گفت: «ایران وارد عرصه مسابقه فضایی شد». صنعت فضایی کشور در حال ورود به فصل جدیدی است.
بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش بنیان امید فضا با اشاره به اینکه باید در عرصه بینالملل فکر کنیم، افزود: ذهنها محدود به داخل نباشد. در سطح فراملی کار کنیم. امروزه فناوریها از عرصه سخت به سمت نرم تغییر کرده است و سربازان عرصه نرم کم سن هستند.
شهرابی گفت: هسته اولیه شرکت ما ۵ نفر از دانشجویان امیرکبیر بودند، کسانی که کارهای داوطلبانه میکردند. همین جوانان بودند که توانستند ماهوارههای هدهد و کوثر را به فضا پرتاب کنند. تربیت و توکل بسیار مهم است و باید به جوانان اعتماد کرد.
کانون علوم و فناوریهای نوین ایران باید تا دل روستاها برود
در ادامه علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدوارم نقشه راه خوبی طراحی کنید که کودکان و نوجوانان ما با فضاهای علمی و ابزارهای علمی جدید آشنا شوند و بتوانند تخصص پیدا کنند. شناخت نسبی کودک و نوجوان و مواجهه با تحولات علمی و فناورانه ضروری است. اگر در این زمینه هدفمندانه عمل کنیم، زودتر و بهتر به مقصد میرسیم. ضمن اینکه مربیان هم باید به این ابزار توانمند شوند.
وی افزود: امیدوارم کانون علوم و فناوریهای نوین ایران تنها در ساختار ملی باقی نماند بلکه در میدان عمل در استانها نقش، جایگاه و برنامههایش تعریف شود و اتفاقهای مبارکی در سطح استانها رخ دهد. باید این کانون را در ابعاد مختلف به دل روستاها ببریم. یکی از رویکردهای رئیس جمهور توسعه عدالت آموزشی است. کانون باید برای توسعه عدالت آموزشی نقشه راهی مشخص و ترسیم کند.
کاظمی مهمترین مأموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تربیت دانست و گفت: دوران طلایی کودکان و نوجوانان برای شکلگیری تربیت و هویت، دوران بینظیر و بیبدیلی است. کانون سالها قبل از انقلاب شکل گرفت و از ابتدای انقلاب جزو بخشهای مهم تربیتی و موثر حوزه کودک و نوجوان است. با این حال خلا بزرگی در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد زیرا کانون نمیتوانست این جامعه بزرگ را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه سه میلیون مخاطب کودک در کشور داریم، از تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خبر داد و افزود: هدفگذاری کردیم که این سازمان مسیر خوبی طی کند و بتواند ضریب نفوذ و پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جایگاه کانون پرورش فکری کاملا متفاوت است، گفت: در کانون پرورش فکری فعالیتهای اختیاری و داوطلبانه شکل میگیرد. نقشی که کانون در شناسایی و کشف استعدادها و رشد و پرورش آنها دارد، آموزش و پرورش ندارد. کانون ابزار، امکانات، نگاه و تولیداتی دارد و طبیعتا سازمان تعلیم و تربیت کودک با کانون فاصله معناداری دارد.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان جایگزینی ندارد، گفت: با تغییرات پی در پی که در فضای تحولات جامعه جهانی ایجاد میشود و فناوریهای جدید که پیش روی کودک و نوجوان قرار دارد باید کودکان و نوجوانان را برای استفاده از ابزارهای نوین آماده کنیم. بر این اساس هیچ جا بهتراز کانون نیست که دست به نوآوری و خلاقیت متناسب با نسل جدید بزند.