به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، روح اله متفکرآزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس در اولین واکنش خود پس از این اتفاق و حواشی پس از آن، در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق)، توضیحاتی را به عنوان طراح و ارائه دهنده این طرح در خصوص روند پیگیری موضوع ارائه کرده و تاکید کرده است: هرچند تلاش فعلی ما به نتیجه نرسید، اما مطمئنیم این اقدام آغاز مسیری برای تحقق کامل اصل ۱۵ قانون اساسی خواهد بود.
متن توضیحات متفکرآزاد به شرح زیر است:
در اولین روزهای شروع به کار مجلس دوازدهم، طرح عملیاتی سازی بخشی از اصل ۱۵ قانون اساسی را با عنوان "تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در مدارس" با همکاری آقای صدیف بدری در سامانه مجلس ثبت کردم که با امضای بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان ملت، در دستور کار کمیسیون آموزش قرار گرفت.
این طرح با طی فرایند لازم، در ۲۲ آبان ۱۴۰۳ در یک جلسه تخصصی و البته بسیار پرچالش در کمیسیون بررسی شد و نهایتا با دفاعیات اینجانب و تعداد دیگری از همکاران، کلیات طرح با رای ارزشمند اکثریت اعضا تصویب و مقرر گردید پس از بررسی جزئیات، گزارش کمیسیون به صحن مجلس ارائه شود.
طرح مذکور در نهایت در روز ۸ اسفند ۱۴۰۳ در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت که با گزارش موافق کمیسیون و مخالفت دولت مواجه شد!
با شنیدن استدلالهای مخالفین، بنده نیز به عنوان ارائه دهنده طرح به دفاع پرداختم، اما متاسفانه در فضای حاکم بر مجلس که همگان دیدند، تلاشهای ما به نتیجه نرسید.
ما بر اساس آموزههای متعالی اسلام، نگاه عمیق و مبتنی بر واقعیتهای تاریخیِ امامین انقلاب و قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران، تنوع قومی در کشورمان را یک فرصت مهم دانسته و معتقدیم رویکرد تهدیدانگارانه به اقوام، ضمن محروم کردن کشور از این فرصت، بازی در پازل دشمنان ایران است.
طرح تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در مدارس، بر اساس همین رویکرد فرصت محور و با هدف حفظ فرهنگها و زبانهای کشور و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان نگاشته شده بود.
هرچند تلاش فعلی ما به نتیجه نرسید، اما مطمئنیم این اقدام آغاز مسیری برای تحقق کامل اصل ۱۵ قانون اساسی خواهد بود!
با نگاهی به این موضع متفکرآزاد، مشخص میشود که پیگیری اجرای کامل اصل ۱۵ علیرغم عدم موافقت مجلس، هنوز به پایان راه خود نرسیده و باید منتظر اتفاقات مثبت در آینده باشیم.