به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برنامه تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو با موضوع «بررسی چشمانداز آینده آموزش و پرورش» با حضور فرشاد ابراهیم پور، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس و موسی الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پخش شد.
موسیالرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، درباره تغییرات جدید در تأثیر سوابق تحصیلی بر کنکور سراسری اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه مصوبه مهم در ارتباط با تأثیر سوابق تحصیلی داشتهایم. نخستین مصوبه، مصوبه ۸۴۳ در سال ۱۴۰۰ بود که تأثیر سوابق تحصیلی را ابتدا ۴۰ درصد تعیین کرد و سپس به ۵۰ درصد و در نهایت به ۶۰ درصد افزایش داد. بر اساس این مصوبه، مقرر شد که از سال ۱۴۰۴، تأثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها اعمال شود.
وی افزود: این مصوبه در ادامه، طی مصوبات ۸۵۵ و ۸۶۳ در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اصلاح شد. در نسخه اولیه مصوبه ۸۴۳، تنها سوابق تحصیلی پایه دوازدهم در نظر گرفته شده بود، اما در اصلاحات بعدی، سوابق تحصیلی پایههای دهم و یازدهم نیز به عنوان معیار سنجش اضافه شد. به همین دلیل، امتحانات پایههای دهم و یازدهم در خرداد ۱۴۰۳ بهصورت نهایی برگزار شد. با این حال، طبق مصوبه جدید ۹۱۳ که جدیدترین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب میشود، سوابق تحصیلی پایه دهم از معیارهای تأثیرگذار در کنکور حذف شد. بنابراین، در کنکور سراسری ۱۴۰۴، تنها سوابق تحصیلی پایههای یازدهم و دوازدهم لحاظ خواهد شد و دیگر پایه دهم در محاسبات تأثیر سوابق تحصیلی نقشی نخواهد داشت.
کفاش گفت: یکی از دغدغههای اصلی در نظام آموزشی کشور، عدالت آموزشی است. شرایط و امکانات تحصیلی در سراسر کشور یکسان نیست و برخی دانشآموزان، به دلیل محدودیتهای آموزشی، در موقعیت نابرابر تحصیل میکنند. بر همین اساس، مسئولان آموزشی کشور به دنبال ایجاد شرایطی هستند که عدالت آموزشی بهتر محقق شود.
وی بیان داشت: در گذشته، پذیرش دانشگاهها عمدتاً بر پایه آزمون کنکور انجام میشد و نقش معلمان و فعالیتهای مستمر آموزشی در سنجش دانشآموزان کمرنگ بود. اما با افزایش تأثیر سوابق تحصیلی، عملکرد تحصیلی دانشآموزان در کلاس درس، فعالیتهای آموزشی و تعامل آنها با معلمان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اذعان داشت: موضوع حذف کنکور سالهاست که در مجلس شورای اسلامی و محافل آموزشی مطرح شده است. حتی در گذشته پیشنهاد شد که کنکور ظرف پنج سال بهطور کامل حذف شود. اما تاکنون، این طرح بهصورت کامل اجرایی نشده و همچنان کنکور بهعنوان یکی از معیارهای اصلی سنجش دانشآموزان باقی مانده است.
وی تصریح کرد: بررسیهای آماری نشان داده است که تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها، بهویژه در مناطق محروم، تأثیر مثبتی داشته است. به این معنا که برخی از دانشآموزان این مناطق که قبولی در رشتههای پرمتقاضی برایشان دشوار بود، اکنون شانس بیشتری برای ورود به دانشگاههای برتر دارند. با این حال، اجرای کامل این سیاست نیاز به بررسیهای بیشتر دارد و ممکن است هنوز به تمام اهداف موردنظر نرسیده باشد، اما روند اولیه اجرای آن مثبت ارزیابی شده است.
فرشاد ابراهیمپور، نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس، در ویژهبرنامه بررسی چشمانداز آینده آموزشوپرورش با اشاره به مسئله تأثیر معدل در کنکور اظهار داشت که این موضوع از نظر حقوقی و قانونگذاری کشور با اشکالاتی مواجه است.
او با اشاره به مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۲ و اصلاح آن در سال ۱۳۹۵ تأکید کرد که طبق فرامین مقام معظم رهبری، در مواردی که مجلس ورود کرده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید مداخله کند. با این حال، این شورا در موضوع کنکور سراسری ورود کرده و سه مصوبه در این زمینه تصویب کرده است.
ابراهیمپور تصریح کرد که مصوبه مجلس شورای اسلامی بهوضوح شورای سنجش و پذیرش دانشجو را بهعنوان نهاد تصمیمگیرنده معرفی کرده است. این شورا با ریاست وزیر علوم و مشارکت ارکان تصمیمساز دولت تشکیل شده و مسئولیت تصمیمگیری درباره کنکور را بر عهده دارد.
وی افزود: نکته قابلتوجه این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را به شورای عالی آموزشوپرورش واگذار کرده که خود محل ابهام است.
به گفته او، تنها مرجع قانونی تصمیمگیری درباره تأثیر معدل، شورای سنجش و پذیرش، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور هستند و این نهادها موظف به اجرای مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش نیستند.
ابراهیمپور با اشاره به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور، تأکید کرد که این تصمیم با اعتراضات گستردهای همراه شد. با روی کار آمدن دولت چهاردهم، رئیسجمهور دستور بررسی مجدد این موضوع را به وزارتخانههای مرتبط و کمیسیون آموزش مجلس داد.
نتیجه این بررسیها منجر به تغییراتی در تأثیر معدل شد:
معدل پایه دهم: بدون تأثیر قطعی
معدل پایه یازدهم: فقط با تأثیر مثبت
معدل پایه دوازدهم: تأثیر قطعی حداکثر ۴۰ درصد، همراه با لحاظ دروس عمومی
این در حالی است که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دروس عمومی از کنکور حذف شده بود.
ابراهیمپور با اشاره به مشکلات اجرایی این مصوبه اظهار داشت: ما ظرفیت برگزاری امتحانات استاندارد با تأثیر قطعی معدل در سراسر کشور را نداریم. اجرای چنین تصمیمی نیازمند عدالت آموزشی در تمامی مناطق کشور است.
او با بیان اینکه تجربه سالهای اخیر نشان داده است که این تصمیم به نفع مناطق برخوردار و دهکهای بالای کشور تمام شده، مخالفت خود را با تأثیر قطعی معدل در کنکور اعلام کرد و خواستار بررسی مجدد این موضوع در مراجع قانونی و تخصصی شد.
موسیالرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ترکیب شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: دو نفر از اعضای اصلی ناظر از مجلس شورای اسلامی شامل دکتر ابراهیمپور و دکتر فیاضی در شورا حضور دارند. همچنین، دکتر حقوردی نیز از دیگر ناظران مجلس محسوب میشود. این افراد حق رأی دارند و معمولاً در جریان مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش قرار میگیرند.
کفاش در خصوص ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع گفت: محل اختلاف اینجاست که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به این مسئله ورود کرده است. صرفنظر از اینکه این ورود درست بوده یا خیر، مصوبات این شورا برای ما لازمالاجرا است. البته خود شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر اساس مصوبه مجلس تشکیل شده و وظایف و اختیارات آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، که در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد، عناوین دروس پایه یازدهم که در سوابق تحصیلی لحاظ خواهند شد، تعیین شد. در ابتدا پیشنهاد شد که چهار درس عمومی مدنظر قرار گیرد، اما با توجه به سهم ۴۰ درصدی دروس تخصصی در آزمون سراسری، در نهایت ۶ درس برای هر رشته تعیین شد. همچنین، مقرر شد که سوالات این دروس بهصورت مفهومی طراحی شده و از شیوه حافظهمحور فاصله بگیرد.
رشته علوم تجربی و ریاضیفیزیک:
بر اساس مصوبه جدید، میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری به شرح زیر است:
دانشآموزان پایه دوازدهم برای کنکور ۱۴۰۴، یکبار اجازه دارند بهصورت تکدرس، نمرات خود را ترمیم کنند. از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ به بعد، محدودیت دفعات ترمیم معدل حذف خواهد شد، اما دانشآموز باید تمامی دروس را امتحان دهد. در صورتی که برخی دروس را امتحان داده و برخی را ندهد، نمرات جدید لحاظ نخواهد شد و سوابق قبلی ملاک قرار میگیرد.
درحال تکمیل/