به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در گفتگو با SNNTV با تأکید بر ضرورت تغییر در کتابهای درسی، آن را امری طبیعی و اجتنابناپذیر دانست. وی در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار داشت:
«تغییر، پدیدهای است که در همه حوزهها، از جمله در کتابهای دانشگاهی و درسی، همواره صورت میگیرد. بنده که حدود ۶۰ سال پیش دانشجوی دانشگاه تهران بودم، اگر امروز به همان رشته تحصیلی خود بازگردم، قطعاً با کتابهایی کاملاً متفاوت روبهرو خواهم شد. بنابراین، تغییر در محتوای آموزشی، چه در مدارس و چه در دانشگاهها، امری طبیعی و ضروری است که با پیشرفت علوم، تحولات روشهای تدریس و ابزارهای آموزشی بهطور مداوم انجام میشود.»
حداد عادل با اشاره به اینکه کتابهای درسی در سراسر جهان عمر متوسطی دارند و همواره بهروزرسانی میشوند، افزود:
«در هیچ کشوری یک کتاب برای چندین دهه بدون تغییر باقی نمیماند. بااینحال، تغییرات آموزشی باید سنجیده و منطقی باشند و طی یک دوره زمانی معقول انجام شوند. همچنین، هر تغییر باید به بهبود کیفیت آموزشی منجر شود و کتابهای جدید برتری محسوسی نسبت به کتابهای پیشین داشته باشند.»
وی با انتقاد از برخی رویکردهای مدیریتی در این زمینه تصریح کرد:
«نباید تغییرات در کتابهای درسی، شبیه تغییرات مدیریتی در دستگاههای اجرایی باشد که صرفاً برای نفی عملکرد مدیران پیشین انجام میشود. برخی مدیران تصور میکنند که با حذف اقدامات گذشته، کار مفیدی انجام دادهاند، اما در حوزه تألیف کتابهای درسی، چنین رویکردی نادرست است. تغییرات باید مبتنی بر دلایل علمی و آموزشی باشند.»
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر ضرورت آموزش معلمان در فرآیند تغییرات کتابهای درسی تأکید کرد و گفت:
«معلمان باید آموزشهای لازم را دریافت کنند تا بتوانند خود را با تغییرات جدید وفق دهند. در غیر این صورت، اگر معلمان به یک کتاب خاص عادت کنند، ممکن است در برابر تغییرات مقاومت نشان دهند که این امر منجر به کاهش کیفیت آموزش خواهد شد. بنابراین، هر تغییری در نظام آموزشی باید هدفمند و منطقی باشد.»
حداد عادل در ادامه به وضعیت آموزشی در سال آینده اشاره کرد و گفت:
«یکی از مهمترین مسائل، جبران عقبماندگیهای ناشی از دوران کرونا و تعطیلات اخیر به دلیل آلودگی هوا و ناترازی انرژی است. طبق گزارشهایی که دریافت کردهام، مدارس در چند ماه اخیر حدود ۱۸ روز تعطیل بودهاند. به همین دلیل، معتقدم معلمان باید برای دوران تعطیلات تکالیف سبکی اما هدفمند برای دانشآموزان در نظر بگیرند تا این عقبماندگیها تا حدی جبران شود.»
وی با اشاره به گفتوگوی خود با وزیر آموزشوپرورش افزود:
«وزیر آموزشوپرورش نیز تأکید کرده است که هدف از تعطیلات، عدم انجام هیچ فعالیت آموزشی نیست و باید از این فرصتها به شکل بهینه استفاده شود.»