کد خبر:۱۲۴۶۴۷۵

اتریش زمینه مناسبی برای صادرات محصولات فرهنگی ایران دارد

رایزنی فرهنگی ایران در اتریش گفت: صادرات تولیدات فرهنگی از جمله راه‌کار‌های موثر در تقویت روابط فرهنگی است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، رایزنی فرهنگی ایران در اتریش برای میزبانی نمایشگاه صنایع دستی و فرش ایران در این کشور اعلام آمادگی کرد. به گفته رضا غلامی با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان رونق از دست رفته بازار خارجی فرش را به آن باز‌گرداند، هرچند که تحقق این مسئله نیازمند همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

رضا غلامی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش با تاکید بر آن که صادرات تولیدات فرهنگی از جمله راه‌کار‌های موثر در تقویت روابط فرهنگی است، به اهمیت روابط فرهنگی با اتریش اشاره کرد و گفت: اتریش، به‌عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی اروپا، سابقه‌ای طولانی در تعاملات فرهنگی با سایر کشور‌ها دارد. این کشور به دلیل غنای هنری و علاقه‌مندی مردم آن به موسیقی، ادبیات، سینما و هنر‌های تجسمی، بستری مناسب برای معرفی و عرضه محصولات فرهنگی ایران است. صادرات محصولات فرهنگی نه‌تنها می‌تواند به گسترش شناخت متقابل و تقویت دیپلماسی فرهنگی کمک کند، بلکه زمینه‌ای برای تعامل پایدار بین هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی دو کشور فراهم می‌کند.

او درباره فرصت‌هایی که در ارتباط با صادرات محصولات فرهنگی به اتریش وجود دارد افزود: اتریش پایتخت فرهنگی اروپاست از این رو فرصت‌های صادرات فرهنگی به این کشور فراوان است. یکی از این فرصت‌ها در زمینه ادبیات و نشر کتاب است؛ آثار ادبی کلاسیک ایران، به‌ویژه اشعار مولانا، سعدی، حافظ و خیام، همچنان در اروپا مخاطب دارند. همچنین، ادبیات معاصر ایران می‌تواند با ترجمه مناسب جایگاه خود را در بازار نشر اتریش پیدا کند.

راهکار‌هایی برای تقویت روابط فرهنگی

غلامی، سینما و انیمیشن را یکی دیگر از عرصه‌هایی خواند که از ظرفیت خوبی برای افزایش این قبیل تعاملات برخوردار هستند، او دراین رابطه گفت: فیلم‌های با کیفیت ایرانی که در مواردی در جشنواره‌های جهانی نیز مطرح شده‌اند، می‌توانند در سینما‌های هنری اتریش اکران شوند. فیلم‌های تاریخی مانند فیلم حضرت موسی که اخیرا در جشنواره فجر مورد توجه علاقمندان به سینما قرار گرفت نیز حتما با استقبال رو‌به‌رو‌خواهد شد. همچنین، انیمیشن‌های ایرانی با محتوای فرهنگی و داستان‌های اصیل ایرانی می‌توانند در جشنواره‌های مرتبط نظیر Vienna Shorts مورد توجه قرار گیرند.

این متولی فرهنگی درباره موسیقی سنتی و معاصر ایرانی به عنوان یکی دیگر از محصولاتی که امکان صادرات آنها به اتریش فراهم است افزود: موسیقی ایرانی، به‌ویژه در قالب اجرا‌های زنده و همکاری با نوازندگان اتریشی، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در بین علاقه‌مندان به موسیقی شرقی پیدا کند. اتریش در موسیقی حرف اول را در جهان می‌زند و همکاری موسسات موسیقی ایرانی با مراکز اتریشی می‌تواند فرصت‌های بزرگی را برای معرفی موسیقی سنتی ایران به جهان و‌همچنین ارتقاء کیفی موسیقی ایران در پی داشته باشد.

صنایع دستی از جمله تولیدات هنری کشورمان است که اغلب خواهان زیادی در کشور‌های اروپایی دارد، غلامی دراین باره نیز گفت: بازار صنایع‌دستی در اتریش، به‌ویژه در وین و سالزبورگ، برای محصولاتی مانند فرش، مینیاتور و هنر‌های خطاطی ظرفیت بالایی دارد. برای صادرات بازی‌های ویدئویی که با محتوای فرهنگی تولید می‌شوند هم می‌توان برنامه‌ریزی کرد؛ طراحی و عرضه بازی‌هایی که داستان‌های اصیل و‌جذاب ایرانی را روایت می‌کنند، می‌تواند در بازار اتریش موفق باشد.

این استاد دانشگاه درباره برخی محدودیت‌هایی که دراین زمینه وجود دارد، افزود: در سال‌های اخیر، به دلیل سردی روابط ایران با برخی کشور‌های اروپایی، سخت‌گیری در صدور روادید برای فعالان فرهنگی ایرانی و افزایش هزینه‌ها، حضور بخش خصوصی ایران در اروپا، از جمله اتریش، کاهش یافته است. علاوه بر این، محدودیت زبان فارسی در این بازار باعث شده که بسیاری از آثار فرهنگی ایران نتوانند مخاطب گسترده‌ای پیدا کنند.

ضرورت همراهی دیگر سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها

او با اشاره به برخی راهکار‌هایی که برای بهبود این وضعیت می‌توان به کار بست گفت: برای موفقیت در این عرصه، ضروری است که فعالان فرهنگی ایران، زبان آلمانی را به‌عنوان مبنای کار خود قرار دهند یا حداقل محصولاتشان را به این زبان معرفی و ترویج کنند. هیچ محصولی بدون ترویج به زبان بومی و جلب نظر مخاطب آنهم بر حسب ظرایف روان شناختی، در بازار موفق نمی‌شود و صنایع فرهنگی ایرانی در این زمینه ضعف جدی دارند. در این شرایط، ورود وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌گردشگری برای ایجاد زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌های مرتبط با صنایع‌دستی و فرش ایرانی در اروپا، به‌ویژه در اتریش، می‌تواند یک راهکار مؤثر باشد.

رایزن فرهنگی ایران در اتریش ادامه داد: کم کاری ما موجب شده تا حتی بازار فرش دستباف ایران در اروپا دچار افت جدی شود و رقبای بزرگ مانند چین با کپی کاری، جای صنایع دستی فرش ایران را بگیرند. من به عنوان یک کارشناس معتقدم چنانچه وزارت میراث فرهنگی بخش خصوصی را حمایت کند این نمایشگاه با محوریت بخش خصوصی می‌تواند راه اندازی شود. ما در اتریش می‌توانیم میزبان اولین نمایشکاه فرش و صنایع دستی ایران باشیم. چنین اقداماتی نه تنها به معرفی فرهنگ و هنر ایران کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه را برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ فراهم سازد.

غلامی درباره عملکرد رایزنی فرهنگی ایران در اتریش گفت: رایزنی فرهنگی ایران در اتریش همواره تلاش کرده است تا پلی میان فعالان فرهنگی و هنری دو کشور باشد و در این زمینه کارنامه قابل قبولی دارد. با این حال، در ایران مانند معاونت علمی و‌فناوری ریاست‌جمهوری که به تجاری سازی محصولات دانش بنیان کمک موثر می‌کند، باید ستادی در وزارت فرهنگ و‌ارشاد اسلامی وجود داشته باشد تا برای حضور صنایع فرهنگی ایران در جهان، کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که رایزنی‌ها به تنهایی نمی‌توانند کل بار را به دوش بکشند. موفقیت بیشتر در این حوزه نیازمند سیاست‌گذاری‌های بلندمدت، کمک‌های فنی و مالی دولت به بخش خصوصی در قالب پرداخت وام‌های طویل المدت و کم بهره و همچنین تمرکز بر زبان و رسانه‌های مناسب برای مخاطبان اروپایی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار