آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۱۳۹۲

نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی، برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی که با هدف پرداختن به میراث ادبی و تاریخی ایرانی و بازآفرینی آنها در داستان امروز برگزار شد، با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهدی جمالی‌نژاد، شامگاه پنجشنبه ۲۸ فروردین در آیین اختتامیه نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی که در حوزه هنری اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: رویداد‌های اصفهان امروز محدود به برنامه‌های عمرانی و کالبدی نمی‌شود و برنامه‌های متعدد فرهنگی در کل استان اصفهان اجرا  می‌شود.

وی افزود: اصفهان امسال به‌عنوان پایتخت شهر‌های گردشگری آسیا انتخاب شد و پایان سال رویدادی در این زمینه برگزار می‌شود، همچنین در طول سال نیز اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی در ۱۱۴ شهرستان استان اصفهان را داریم.

استاندار اصفهان ادامه داد: در حوزه فرهنگی و هنری برنامه مفصل و تدابیر خاصی در برش‌های زمانی مختلف برنامه‌ریزی شده که طی آن ۳۰۰ برنامه رویدادی در اصفهان و شهر‌های خواهرخوانده و هفته‌های فرهنگی مختلف در طول سال اجرا می‌شود.

جمالی‌نژاد ضمن تشکر از برگزارکنندگان جایزه ملی داستان و بازآفرینی گفت: این برنامه نیز از جمله رویداد‌های مهم و مؤثر حوزه ادبیات است که امیدواریم با همت بزرگان ادبیات استان ادامه پیدا کند.

مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این آیین بیان کرد: داشته‌های تاریخی ما در جهان داستان و اسطوره‌ها، هویت و آینده ما را می‌سازد، اگر ما هویت خود را پیدا کرده و در جای خود در روح جمعی تعمیق کنیم، امروز و فردای ما ساخته خواهد شد، اما با حجاب فاصله زمانی و تفاوت فرهنگ  نحوه بیان و شیوه زیستن در اعصار مختلف سبب شده که نتوانیم به این بنیان‌ها و داشته‌های ادبی تکیه کنیم و از آنها به خوبی بهره‌مند شویم.

وی افزود: جایزه ملی بازآفرینی در پی آن است که مشوق و انگیزه‌بخش برای خالقان آثار ادبی باشد تا به سراغ این داشته‌ها و منابع تاریخی بروند و آنها را برای مخاطبان امروز ما در ایران و حتی دنیا بازآفرینی کنند.

پرداخت به مبانی داستان الگویی مناسب برای داستان‌نویسان به دست می‌دهد

علی عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی جشنواره ملی داستان و بازآفرینی نیز با اشاره به ضرورت پرداخت نظری به مبانی داستان گفت: پرداخت به این مبانی، شاخصی برای تشخیص اثر فاخر از غیرفاخر به دست می‌دهد و بدون آن نمی‌توان به هویت اثر به درستی پی برد.

وی افزود: همه تفاوت‌ها در مبانی به دوگانه ایجاد شده یعنی انسان سنتی و مدرن بازمی‌گردد؛ انسان سنتی انسانی تابع است که جهان را با فاصله نمی‌نگرد در ارتباط و تابع خداوند بوده و اثر را خلق می‌کرد، اما  مدرنیته و نگاه دکارتی جهان را از سوژه به ابژه تبدیل کرد به حدی که در ارتباط با خدا هم از تبعیت خارج شد و خداوند را هم خلق کرد به همین دلیل مثل هنرمند سنتی نه در ارتباط با نماد‌ها و نشانه‌ها بلکه در پی  خلق و ایجاد بود.

عباسی ادامه داد: برای هنرمندان مدرن واقعیت مهم است نه حقیقت، اما انسان تابع سنتی در پی حقیقت و متصل به واقعیت است به همین دلیل است که به‌طور مثال مارسل دوشان یک توالت را به‌عنوان یک اثر هنری در معرض دید قرار می‌دهد، اما انسان سنتی و هنرمند ایرانی هیچ‌گاه چنین کاری نمی‌کند، زیرا حقیقت متصل به اثر برایش در اولویت است؛ بنابراین  پرداخت به مبانی هنری و ادبی و مبانی داستان و داشته‌های ادبی ضرورت دارد، اگر نظریه‌پردازی نکنیم جوانان ما براساس چه الگویی بنویسند و تولید اثر کنند؟

در بخش رمان نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی حسین قربانزاده خیاوی٬ رتبه اول را برای «رد انگشت‌های اصلی» و رتبه دوم به علیرضا محمودی برای اثر «بی چهرگان» رسید.

آثار «نیمه انسان و دختر ترنج» و «رد انگشت‌های اصلی» نوشته مریم بهزادنژاد و مرجان فولادوند تقدیر شدند.

در بخش داستان کوتاه آثار «خواب روز چهارشنبه»، «قصاب»، «وانت مزدای آبی»، «ابوالبشر» و «کلاغ پران» نوشته راضیه مکاریان، احمد خان‌احمد، امید مهدوی، مینا سعادت پور، الناز معتمدی تقدیر شدند.

در بخش جستارنویسی اثر «مرگ رنگ» نوشته محبوبه حاجیان‌نژاد برگزیده و آثار «جستار مراد اصفهانی» نوشته عباس مطیعی و «صورتک آدم‌های پوچ قدرت‌طلب» نوشته محمد ایرانی تقدیر شدند؛ آثار «شیمیایی» نوشته محمد قریشی و «شعله‌ها» نوشته میثم محمدی در بخش داستان کوتاه کوتاه و آثار «صعود به قاف» نوشته امیرحسین روح‌نیا، «بازال به صرف زالزالک» نوشته معصومه دین‌محمدی و «بیراهه» نوشته خاطره شیوندی در بخش طرح رمان برگزیده شدند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار