
کاظمی: توسعه کشور مستلزم اولویت بودن تعلیم و تربیت برای حاکمیت و دولت است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در اختتامیه جشنواره باهنر اظهار کرد: دکتر پزشکیان با رویکرد توسعه عدالت آموزشی در ۲ مسیر تمرکز دارند که یکی موضوع محرومیتزدایی به معنای رفع محرومیت در فضاهای آموزشی و حل نظام مسائل مربوط به فضاهای آموزشی مورد نیاز و البته استاندارد سازی برای کار معلم و تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: مسیر دیگر توسعه عدالت با رویکرد ارتقای کیفی و بهبود کیفیت آموزشی در سطح مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه دستاوردهای معلمان و چهرههای پر افتخار در حوزه تألیف کتابهای درسی را از جلوههای معلمی دانست و گفت: نقش والای شهید باهنر در تعلیم و تربیت و جهتگیریهای تربیتی به ویژه در تالیف کتب درسی بیبدیل و بینظیر است.
کاظمی افزود: شهید باهنر توانست در کنار شخصیتهای بزرگی مانند شهید بهشتی وارد فضای تعلیم و تربیت شود تا تجربه بسیار ارزشمندی را در حوزه کتابهای درسی رقم بزنند، این نقش و اثربخشی موجب شد تا نگاه و باورهای دینی به نسل جدید جامعه منتقل شود.
وزیر آموزش و پرورش جایگاه کتاب و نقش آن در فرآیند تعلیم و تربیت را بسیار رفیع و مهم دانست و گفت: کتاب مهمترین، ماندگارترین و اثرگذارترین ابزار برای انتقال علم، دانش، پیامهای اخلاقی و تربیتی به نسل جوان و نوجوان است، هیچ چیز نمیتواند جای کتاب را پر کند چراکه در تعمیق باورها، ارزشها، انتقال دادهها، علم و دانش نقشی اساسی دارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان، جامعه دانشآموزی و اولیا و مربیان نیازمند معرفی الگوهای اثربخش و ماندگار نظام تعلیم و تربیت در حوزههای مختلف هستند، به هر حال، یکی از الگوهای موثر تربیتی همین است که الگوهای برتر، خدوم و ماندگار به جامعه معرفی شوند.
حدادعادل: عدالت آموزشی پایه تحقق سایر اشکال عدالت است
غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه این آیین گفت: جایزهای که امروز به نام شهید باهنر به معلمان تقدیم میشود، فرصتی مغتنم برای تکریم مقام معلم و یادآوری جایگاه علمی و فرهنگی این شهید گرانقدر است.
وی افزود: هرچند که در هشتم شهریور و به مناسبت سالروز شهادت شهید باهنر از او یاد میشود، اما بزرگان ما باید همواره در ذهن جامعه زنده بمانند.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شهیدان بهشتی، مطهری، باهنر و رجایی، همگی معلمانی مؤمن، آگاه و مؤثر بودند که این امر نشان میدهد که انقلاب ما ریشه در فرهنگ تعلیم و تربیت دارد.
حداد عادل افزود: اگر انقلاب اسلامی را فرصتی برای تربیت بدانیم، باید خدا را شاکر باشیم که امروز بهترین نیروهای ما در خدمت آموزش و پرورش هستند.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: عدالت آموزشی پایه تحقق سایر اشکال عدالت است، عدالت آموزشی اگر محقق نشود، نه عدالت اقتصادی تأمین میشود و نه عدالت اجتماعی، در این زمینه مدرسهسازی مهم است، اما مهمتر از آن تربیت معلم به ویژه در مناطق محروم است.
وی تاکید کرد: ۵۰ درصد از معلمانی که امروز در مدارس فعالیت دارند، آموزشهای تخصصی تربیت معلم را ندیدهاند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح دارد هیچکس نباید بدون عبور از مسیر رسمی دانشگاه فرهنگیان و تأیید صلاحیت آموزشی وارد کلاس درس شود.