معاون حقوقی و امور مجلس معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با بيان اينكه هم اکنون در شهرتهران بین 10 تا 80 درصد کارکنان ادارات دورکار شدهاند، گفت: برخي ادارات تا 80 درصد کارهای خود را به روش دورکاری انجام میدهند.
به گزارش گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»، تاجی با اشاره به برگزاری جلسه با معاونان منابع انسانی استانداری سراسر کشور گفت: در این جلسه از معاونان استانداری های سراسر کشور خواسته شد با جدیت بحث دوری کاری را در شهرهای بزرگ دنبال کنند.
وي درباره گسترش دورکاری در استان ها اظهار داشت: هدف گذاری انجام شده است تا حداقل در استان های دیگر بویژه در کلان شهرها در سال 90، حداقل 20 درصد کارمندان به روش دوری کاری، وظایف خود را انجام دهند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور در ادامه با اشاره به طرح دورکاری گفت: دورکاری به این معناست که فرد بدون نیاز به حضور فیزیکی در محلی که از قبل تعریف شده، بتوانند وظایف محوله را انجام بدهد.
تاجي افزود: اگر زیرساخت ها فراهم باشد، فرد دورکار می تواند در هر مکانی، منزل و خارج از منزل نیز کار خود را انجام دهد.
نحوه اجرای دورکاری
وي به آئین نامه تصویب شده دورکاری توسط هئیت وزیران اشاره کرد و گفت: براساس این آئین نامه دستگاه های اجرایی مکلف هستند، مشاغل عمومی و اختصاصی را مشخص کنند و مشاغلی را که امکان انجام کار به روش دورکاری رادارند، احصا کرده، سپس از کارکنان خود بخواهد وظایف شان را به روش دورکاری انجام دهند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور در خصوص زمان انجام کار گفت: دورکاری ممکن است به صورت چند روز در هفته یا ماه باشد که فرد در محل کارش حاضر نیست به جز زمان هایی که کارمند برای تحویل کارهای محوله به محل کار خود مراجعه می کند.
امکانات لازم برای دورکاری
تاجي تصريح کرد: با توسعه اینترنت و اینترانت زیر ساخت های لازم برای انجام دورکاری فراهم شده است و امکانات لازم در اختیار فرد دورکار قرار می گیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال فرد شاغل در بخش حروفچینی که قرار است جزوه یا کتابی را حروفچینی کند، نیاز به حضور در محل کار ندارد و می تواند همان کار را در منزل با آرامش بیشتر و عدم تحمیل هزینه به جامعه وخودش انجام دهد. در نتیجه بهره وری افزایش پیدا می کند، هزینه های تحمیلی به کارمند و هزینه های جاری کشور کاهش نیز می یابد.
حقوق و مزایای کارکنان دورکاری
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در مورد حقوق افراد دورکار اظهار داشت: در آئین نامه دورکاری و ابلاغیه معاونت توسعه آمده است کارکنانی که کارشان را به روش دورکاری انجام می دهند، نباید حقوق و مزایای دریافتی آنها نسبت به قبل از دورکارشدن کاهش پیدا کند.
تاجي در مورد نحوه محاسبه هزینه های جانبی در نتیجه اجرایی دورکاری تصریح کرد: دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات در اختیار هزینه های جاری مثل آب، برق، تلفن، اینترنت یا هر هزینه دیگری که احتمالا به کارمند در نتیجه دورکاری تحمیل می شود را محاسبه و پرداخت می کنند.
روند اجرایی طرح دورکاری
وی در مورد روند اجرای این طرح اظهار داشت: سال گذشته این مصوبه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و تقریبا اکثر دستگاه های اجرایی، مشاغل عمومی و تخصصی را برای انجام دورکاری مشخص و تعدادی از کارکنان خود را نیز دورکار کردند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور ادامه داد: هم اکنون در شهر تهران بین 10 تا 80 درصد کارکنان ادارات دورکار شده اند و بعضی از ادارات تا 80 درصد کارهای خود را به روش دورکاری انجام می دهند.
تاجي با اشاره به این که حدود 30 درصد از کارکنان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به روش دورکاری فعالیت می کنند، گفت: بخش اعظمی از کارکنان وزرات کار و امور اجتماعی نیز دورکار شده اند.
کارمندان دورکار شده از وضعیت خود راضی هستند
وی با اشاره به این که اکثر وزارتخانه ها و سازمان ها این طرح را اجرا کردند، گفت: تا آنجا که اطلاعات موجود است، کارمندان دورکار شده از وضعیت خود راضی هستند و اجباری هم در دورکار شدن فرد نیست. شاید اوایل دغدغه های وجود داشت اما درحال حاضر با افزایش متقاضیان دور کاری مواجه هستیم.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور با اشاره به اولویت های تعیین شده دردورکاری ادامه داد: طبق آئین نامه اولویت دورکاری با خانم ها و مادرانی است که فرزند کوچک دارند است اما هم خانم ها و آقایان به نسبت مساوی متقاضی دورکاری هستند.
کاهش ساعت کار ادارات و گسترش دور کاری
تاجي در خصوص ارتباط نداشتن کاهش ساعت کار کارکنان با گسترش دورکاری گفت: کاهش ساعت کار ادارات به دلیل مشکل آلودگی هواست.
وي با اشاره به قانون پیشگیری از آلودگی هوا تصریح کرد: براساس این قانون منابع آلوده کننده هوا و دستگاه هایی که موظف به مقابله با آلودگی هوا هستند، باید مشخص شود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور ادامه داد: در همین قانون آمده است که دستگاه های اجرایی مانند وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری ها مکلفند محدودیتهای ساعتی و محدودیتهایی برای منابع آلوده کننده، ایجاد کنند.
تاجی به تشکیل کمیته مقابله با اضطرار آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: این کمیته با مسئولیت استانداران در استانها تشکیل می شود.
وی درباره تصمیم کمیته مقابله با اضطرار آلودگی هوای تهران بيان داشت: در شهر تهران به دلیل اینکه آلودگی هوا در حد اضطرار است، تصمیم گرفته شد محدودیت تردد برای خودروها در نظر گرفته شود، خودروهای عمومی و اختصاصی 8 صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت 15 از محدوده خارج شوند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور گفت: بر این اساس ساعت کاری در تهران با توجه به آلودگی هوا ساعت 8 تا 14:30 در نظر گرفته شده است./انتهاي پيام/