طراحی سد لاسک، بدون مطالعات کافی/ دولت باید میدان را به کارآفرینان بسپارد
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، سید کریم معصومی خسروآبادی، در نشست علنی امروز (سهشنبه ۲۳ اردیبهشتماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میاندستور خود با اشاره به بیت، رنج ما را که توان برد به یک گوشه چشم/شرط انصاف نباشد که مداوا نکنید، گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردند که این شعار، نقشه راه و راهبردی مؤثر در مسیر اقتصاد کشور است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به تولید بپردازیم، نخستین اقدام، اعتمادسازی، رفع موانع تولید و ایجاد انسجام در سیاستهای اقتصادی است. بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در گرو اصلاح سیاستهای اقتصادی و حمایت واقعی از کارآفرینان و بخش خصوصی است. دولت باید از رقابت با بخش خصوصی کنارهگیری کند و نقش تسهیلگر بهجای رقیب را ایفا کند. حضور دولت در فعالیتهای اقتصادی، فضای تنفس را برای بخش خصوصی و تولید تنگ کرده است. به عنوان رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس تأکید میکنم؛ سرمایهگذاری برای تولید زمانی محقق میشود که دولت نقش سیاستگذار و ناظر را ایفا کند و میدان عمل را به مردم و کارآفرینان بسپارد.
نماینده مردم شفت و فومن در مجلس اظهار کرد: سیاستهای کنونی، فاقد مؤلفههای لازم برای بهبود معیشت مردم، فضای کسبوکار و اشتغالزایی است. این نوع تصمیمسازیها نشان میدهد راهبرد موثری برای حل مشکلات مردم وجود ندارد. عدم ثبات در بازار، تورم افسارگسیخته، اختلال در زنجیره تأمین کالاهای اساسی و نبود نظارت مؤثر، موجب افزایش قیمت و سختی تأمین مایحتاج اولیه برای خانوادههای کمدرآمد شده است. توزیع ناعادلانه یارانهها، ناترازی در حوزه انرژی، بهویژه قطعیهای مکرر برق و افزایش تعرفهها که فشار مضاعفی به بخش تولید وارد میکند، در چنین شرایطی امید به بهبود معیشت، اشتغالزایی و تولید بسیار دشوار است.
این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: تیم اقتصادی دولت فاقد فرماندهی واحد، سخنگوی رسمی و هماهنگی درونساختاری است. نبود وزیر اقتصاد و اظهارات متضاد رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، موجب سردرگمی اقتصادی شده است. تا زمانی که فرماندهی اقتصادی واحد، شفاف و پاسخگو تعیین نشود، بیثباتی ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه هفته معلم با مراسمها، تبریکها و تعارفات گذشت افزود: حال چه کسی پاسخگوی دغدغههای این قشر فرهیخته است؟ معلمان قربانی سیستمی هستند که در آن آموزش و پرورش اولویت ندارد. سیستمی با نواقص فراوان که حاضر به اصلاح آن نیست؛ در چنین سیستمی، معلم و دانشآموز رشد نمیکنند، انگیزهای وجود ندارد و آموزش کیفی ممکن نیست که نتیجه آن آسیب به توسعه انسانی کشور است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح رتبهبندی معلمان برای ارتقای انگیزه و معیشت آنان اجرا شد، اما به اهداف خود پایبند نبود و تغییر مثبتی ایجاد نکرد. معلمان مدارس غیردولتی، پیشدبستانیها، نهضتیها و بازنشستگان نیز دلخوشی از این سیستم ندارند. وضعیت این گروهها همچنان نامشخص است. تأمین اجتماعی پشتیبانی لازم را از معلمان غیردولتی ندارد. بازنشستگان نیز از عدم همسانسازی حقوق، مشکلات معیشتی و بیمه گلایهمندند. با اینکه تحت پوشش بیمهاند، اما باید هزینهها را ابتدا پرداخت و سپس پیگیر بازپرداخت باشند. جالب اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از سرمایهگذاران بیمه معلم است، اما همین بیمه به خود معلمان نیز خدمات مناسبی ارائه نمیدهد.
وی در پایان افزود: از وزیر نیرو میخواهم برای مدیریت آب کشاورزی شالیکاران زحمتکش گیلانی تدابیری بیندیشد تا مانند سالهای گذشته، دچار نگرانی از کمآبی نشوند. برنج، حاصل رنج کشاورزان است؛ استرس بیآبی را بر آن نیفزایید. بسیاری از پروژههای آبرسانی در مناطق مختلف فومن و شفت و فاضلاب شهری این شهرستانها مورد بیتوجهی است و اعتبار کافی ندارد. سد لاسک، بدون مطالعات کافی طراحی شده و موجب محرومیت مردم از خدمات بنیاد مسکن و تضییع حقوق مالکانهشان شده است.