روایتی از نگاه یک فیلمساز بینالمللی به جشنواره فیلم ۱۰۰/ ۱۰۰ را به مالزی میبرم!

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، با محوریت روایتهای کوتاه و تأثیرگذار، طی سه روز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و سرانجام در ۱۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۴، همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام رضا (ع)، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. این رویداد سینمایی، علاوه بر حضور فیلمسازان ایرانی، میزبان چهرههایی از دیگر کشورها نیز بود؛ چهرههایی که در ارزیابی این جشنواره، نگاه تازهای از بیرون به درون سینمای ایران داشتند.
فرصتی برای دیدهشدن استعدادهای جوان
زیناریا جوهاری، فیلمساز مالزیایی، با ابراز خرسندی از حضور خود در این جشنواره، بر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی در ایران تأکید کرد و آن را اقدامی ارزشمند در راستای کشف استعدادهای جوان دانست.
او افزود: مفتخرم که در این جشنواره دعوت شدم و حضور داشتم. بسیار تحسینبرانگیز است که در ایران جشنواره فیلم کوتاه برگزار میشود تا استعدادهای جوان شناسایی و به سینمای حرفهای معرفی شوند.
وی با اشاره به تنوع موضوعی فیلمهای پذیرفتهشده، خاطرنشان کرد: نکته قابلتوجه در این جشنواره آن است که آثار ارائهشده همه گروههای سنی را در نظر میگرفتند؛ از کودکان گرفته تا میانسالان و سالمندان.
جوهاری ادامه داد: این جشنواره از چند جهت اهمیت دارد؛ نخست آنکه موجب کشف استعدادهای جدید و تشویق جوانان به فیلمسازی میشود و دوم اینکه به آنان فرصت ساخت فیلم داده میشود.
او همچنین اعلام کرد: قطعاً پس از بازگشت به مالزی، این مدل از جشنواره و ساختار اجرایی آن را معرفی خواهم کرد و از متولیان فرهنگی خواهم خواست تا چنین رویدادی را در کشور خودمان راهاندازی کنیم تا بتوانیم فرآیند استعدادیابی، تشویق و حمایت از فیلمسازان را تقویت کنیم.
وفاداری به کرامت انسانی؛ نخستین معیار داوری
جوهاری یکی از داوران این جشنواره بینالمللی، با اشاره به مهمترین شاخصهای داوری آثار، عنوان کرد: در قدم نخست، میزان وفاداری فیلمها به تم اصلی جشنواره یعنی «کرامت انسانی» معیار اصلی برای قضاوت آثار بود و این مسئله بهعنوان اولویت در ارزیابیها مورد توجه قرار گرفت.
او افزود: در مرحله دوم، این نکته حائز اهمیت بود که آیا فیلم توانسته پیام خود را بهدرستی منتقل و مخاطب را درگیر محتوای اثر کند یا خیر. همچنین در مرتبه سوم، آن دسته از آثاری که از دل برآمده و بهاصطلاح از درونیات فیلمساز جوشیده بودند، بیش از سایر آثار تأثیرگذار بودند و در داوری نمره بالاتری گرفتند.
وی با اشاره به ارزیابی خود از بخش «فلسطین آزاد»، تصریح کرد: اگر بخواهم از یک تا ده به آثار نمره بدهم، فیلمهایی که در این بخش مشاهده کردم همگی در بازه نمره ۵.۵ تا ۹ قرار داشتند و هیچ اثری از نظر کیفی، پایینتر از این سطح نبود.
او در ادامه افزود: باید در نظر داشت که بیشتر این آثار توسط جوانانی تولید شدهاند که طبیعتاً از امکانات و منابع مالی محدودتری برخوردارند و از تجهیزات حرفهای کمتری بهره میبرند. با این حال، انگیزه، خلاقیت و دغدغهمندی فیلمسازان جوان، موجب ارتقای سطح کیفی آثار شده است.
از تکرار پرهیز کنید، هر روز کار تازهای انجام دهید
جوهاری در توصیه به فیلمسازان جوان شرکتکننده عنوان کرد: ضروری است که جوانان در مسیر فیلمسازی، هر روز دست به تجربهای تازه بزنند و از تکرار کارهایی که پیشتر خود یا دیگران انجام دادهاند، پرهیز کنند.
او افزود: اگر کاری را انجام دادید و دیدید ساده است، بدانید که انجام آن برای دیگران نیز ممکن است و چنین اثری از ارزش کافی برخوردار نخواهد بود. وی در ادامه با اشاره به جایگاه سینمای ایران در جهان، تصریح کرد: سینمای ایران در سطح بینالمللی بسیار مورد احترام است و این نکته بسیار امیدبخش است که فیلمسازان جوان با حضور در چنین جشنوارههایی، به این مسیر احترام میگذارند و به تدریج به عنوان نمایندگان نسل آینده سینما معرفی میشوند.