
۷۰ درصد منابع آبی استان قم از خارج تامین میشود

به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، مهدی نظرزاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در نشست خبری که در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد منابع آبی استان قم از خارج استان تامین میشود و یکی از سرشاخههای رود دز به استان اختصاص یافته بود که افق آن تا سال ۱۴۱۵ پیشبینی شده بود. اما به دلیل مصرف بیرویه و فراتر از حد تخمین زده شده، این سهم در سال ۱۴۰۳ به پایان رسید.
وی افزود: از ۱۸۱ میلیون مترمکعب آبی که از سرشاخههای رود دز به استان قم اختصاص یافته، ۱۴۴ میلیون مترمکعب به خود استان میرسد و مابقی به استانهای مرکزی و اصفهان اختصاص دارد. از این میزان، ۱۰۳ میلیون مترمکعب برای آب شرب و ۳۱ میلیون مترمکعب برای بخش صنعت مصرف میشود.
نظرزاده با اشاره به تغییرات در تخصیص منابع گفت: از سال گذشته، ۱۰ میلیون مترمکعب از سهم بخش صنعت به مصارف خانگی انتقال پیدا کرده است. همچنین صنعت موظف شده تا بخش آب شرب را از غیر شرب جدا کند که با اجرای این طرح، میزان آب در اختیار مصارف خانگی افزایش خواهد یافت.
وی در خصوص وضعیت بارشها و سیلابها بیان کرد: در برخی روزها، دبی ورودی تونلهای آبی از سیلاب و برفهای آب شده به بیش از ۲۳ مترمکعب بر ثانیه میرسد که بخشی از این آب وارد سد دز میشود. به همین منظور، پروژهای تحت عنوان علاج بخشی آب منطقهای قم برای کنترل سیلاب، جلوگیری از رسوبگیری و مدیریت آب به ویژه در طرح نهضت ملی مسکن در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۲۷ میلیون مترمکعب به نیاز آب شرب استان افزوده میشود، اما از آنجا که تخصیص آب به استان کاهش یافته، کیفیت آب نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
نظرزاده درباره منابع تامین آب شرب استان توضیح داد: آب شرب قم از محل سد کوچری، بخشی کمی از سد ۱۵ خرداد و همچنین چاههای علیآباد و دیگر چاههای داخل شهر و استان تامین میشود. این آب پس از انجام بررسیهای فنی لازم و تایید استانداردهای مورد نظر برای مصرف مردم وارد شبکه توزیع میشود و سلامت آن به صورت کامل تضمین است.
وی ادامه داد: البته در مواقعی که ورودی آب سد کوچری کاهش مییابد، درصد آب چاههای داخل قم به شبکه توزیع افزایش پیدا میکند که این موضوع باعث افزایش نسبی شوری آب مصرفی مردم میشود، اما کیفیت آب استان از نظر سلامت و مسائل بهداشتی هیچ مشکلی ندارد.
نظرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به عقبماندگی ۱۰ تا ۱۲ ساله در بخش فاضلاب استان اشاره کرد و گفت: پروژههای مرتبط با فاضلاب با حمایت مسئولان در حال پیگیری است، اما نتایج این پروژهها تا حدود ۴ سال آینده برای مردم ملموس خواهد بود.
وی افزود: اولویت اجرای پروژههای آب و فاضلاب با مناطق پرجمعیت و دارای انسجام شهری است تا بیشترین بهرهبرداری حاصل شود.
نظرزاده همچنین درباره میزان بدهیهای مردم گفت: در سال ۱۴۰۲، مردم در بخش خانگی حدود ۴۶ میلیارد تومان، بخش صنعت ۸ میلیارد تومان، حوزه تجاری ۱۱ میلیارد تومان، بخش اداری ۳۸ میلیارد تومان و اماکن ۱۵۳ میلیارد تومان به شرکت آبفا بدهکار هستند.
وی ادامه داد: در مقابل، سازمان آبفا حدود ۳۴۰ میلیارد تومان به دیگر نهادها و بخشها بدهکار است که مدیریت این بدهیها یکی از چالشهای کنونی این سازمان محسوب میشود.
در ادامه نشست، پیرحاجاتی معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان قم به تشریح شیوه محاسبه تعرفههای آب پرداخت و گفت: تعرفههای آب در دو بخش خانگی و غیرخانگی بر اساس الگوی مصرف تعیین میشود. الگوی مصرف استاندارد برای قم و شهرستانهای کهک، دستجرد و سلفچگان، ۱۲ مترمکعب در ماه است.
وی افزود: برای شهرهای قنوات و جعفریه نیز الگوهای مصرف به ترتیب ۱۹ و ۱۳ مترمکعب تعریف شده است. صورت حسابهای آبفا بر اساس چهار دسته الگو، دوبرابر الگو، سه برابر الگو و بیش از الگو محاسبه میشود.
پیرحاجاتی درباره بخش آبونمان نیز توضیح داد: آبونمان هزینه پایداری شبکه آب است که برای استان قم به ازای هر واحد انشعاب ۵۸۵۰ تومان تعیین شده است. در صورت مصرف بیش از حد مجاز، قیمت آب به صورت آزاد محاسبه میشود.
وی گفت: نرخ غیر یارانهای برای هر مترمکعب آب در سال جاری ۹ هزار تومان تعیین شده است و در بخش غیرخانگی، هزینه فاضلاب معادل ۱۰۰ درصد هزینه آببها است.
در پایان نشست، مدیرعامل شرکت آبفا و رئیس روابط عمومی این شرکت از پوستر جشنواره «روایت آب» رونمایی کردند. این جشنواره با شعار «آب، زندگی، آبادانی» برگزار میشود.
هدف از برگزاری این جشنواره، ارتقای آگاهی عمومی درباره بحران آب، فرهنگسازی برای مصرف بهینه و مدیریت منابع آبی و همچنین بازچرخانی آب است.
محورهای موضوعی جشنواره شامل مدیریت مصرف آب در بخشهای خانگی، صنعت و کشاورزی، استفاده از پساب به عنوان منبع آبی پایدار، تاثیر تغییرات اقلیمی و خشکسالی بر منابع آب استان قم و نقش رسانهها در فرهنگسازی مدیریت مصرف است.
شرکتکنندگان میتوانند آثار خود را در سه بخش مکتوب، دیداری و شنیداری و محتوای فضای مجازی تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۴ ارسال کنند.