آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۴۵۹۹

بیانیه جهانی قرآن برای امت مقاومت در مسیر اربعین / تبیین آیات جهاد و صبر از زبان حجت‌الاسلام صبوحی

پیام واحد تمام آیات مقاومت و آیات جهاد در قرآن کریم به امت اسلام این است که به خدا و وعده‌های او اعتماد کنید و در مقابل دشمن سفاک صهیونیستی که از پشتیبانی دستگاه استکبار جهانی برخوردار است، محکم و بدون محافظه‌کاری بایستید.
بیانیه جهانی قرآن برای امت مقاومت در مسیر اربعین / تبیین آیات جهاد و صبر از زبان حجت‌الاسلام صبوحی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، دو سالی است که پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» برای پیوند عمیق‌تر زندگی روزمره مردم با مفاهیم قرآن راه‌اندازی شده است تا مخاطبان، آیات را بخوانند، بفهمند، حفظ کنند و مهم‌تر از همه، زندگی کنند. این پویش تلاش می‌کند با تبیین آیات منتخب، به‌ویژه در مناسبت‌هایی چون ماه رمضان، عید غدیر، محرم و اربعین، انس و همراهی مردم با کلام وحی را تقویت کند.

امسال در پیاده‌روی اربعین، این پویش با تمرکز بر «آیات مقاومت و برائت» برگزار می‌شود و پنج آیه محوری آن عبارت‌اند از: آیه ۱۲۰ سوره بقره، آیات ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آل عمران، آیه ۶۹ سوره عنکبوت، آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره بقره و آیه ۱۶ سوره جن.
حجت‌الاسلام علی صبوحی، مدیرمسئول مؤسسه تدبر در کلام وحی، در گفت‌وگو با ما درباره پیام این آیات و تطبیق آن‌ها با شرایط امروز جهان اسلام، به نکات مهمی اشاره می‌کند.

«هرگز»؛ واژه‌ای برای بیان یک حقیقت دائمی

خداوند در آیه  ۱۲۰ سوره بقره می‌فرماید «وَ لَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَ لَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم؛هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی.» حجت‌الاسلام علی صبوحی، مدیر مسئول مؤسسه تدبر در کلام وحی، در تبیین چرایی استفاده قرآن از واژه «هرگز» در این آیه قرآن می‌گوید:«جریان یهود به طور کامل و جریان نصارا ـ آن بخشی که همراهی می‌کنند با یهود در مقابله با اسلام ـ کسانی هستند که حقانیت اسلام برای آنان روشن شد. آن زمانی که پیامبر گرامی اسلام مبعوث شدند و قرآن نازل گردید، اینان متوجه حقانیت اسلام شدند، اما به خاطر ترجیح منافع دنیا از ایمان به اسلام سر باز زدند.»

او تأکید می‌کند:«کسانی که باید نخستین مؤمنان به اسلام و قرآن می‌بودند، تبدیل به اولین کافران به اسلام و قرآن شدند. پس این کسانی که آگاهانه و از روی عمد در مقابل حقیقت ایستادند، هیچ‌وقت، هرگز در برابر اسلام کوتاه نمی‌آیند.»

وی در ادامه توضیح می‌دهد:«فقط و فقط زمانی جریان اسلام و حکومت اسلامی و امت اسلامی برای آن‌ها قابل تحمل است که این جریان به سمت خود یهود و نصارا گرایش پیدا کند. اگر جریان اسلام، همان اسلام ناب باشد که هیچ انحرافی به سمت یهود و نصارا در آن مشاهده نشود، برای آن‌ها قابل تحمل نخواهد بود؛ چون چنین اسلامی منافع دنیوی‌شان را به طور کامل بر هم می‌زند.»

صبر و امید؛ نسخه قرآنی برای امت مقاومت

قرآن در آیات 139 و 140 سوره آل عمران می فرماید : «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. شما هرگز سستی نکنید و (از فوت متاع دنیا) اندوهناک نشوید، زیرا شما فیروزمندترین و بلندترین ملل دنیایید اگر در ایمان ثابت قدم باشید. » صبوحی، با اشاره به آیات ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آل‌عمران که مؤمنان را در بحبوحه شکست‌های ظاهری به صبر و امید فرا می‌خواند، می‌گوید:«جهان اسلام در فرایند مقاومت به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر بخش وظیفه خاص خود را دارد. امروز بعضی در خط مقدم مقابله با صهیونیسم جهانی، سخت‌ترین فشارها و محاصره‌ها را تحمل می‌کنند و عظیم‌ترین نسل‌کشی تاریخ را تجربه می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد:«ما شاهد هستیم که اینان با صبر و ایمان، در مقابل دشمنان ایستاده‌اند. به طور خاص، مردم مظلوم غزه را می‌توان مثال زد که در برابر دشمن صهیونیستی با تمام وجود ایستاده و با توکل بر خدا مقاومت می‌کنند.»

صبوحی تأکید می‌کند:«بخش‌های دیگری از جهان نیز هستند که باید متناسب با موقعیت سیاسی و اجتماعی خود، در برابر دشمن صهیونیستی ایستادگی کنند؛ هم در عرصه نظامی، هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه اقتصادی. اگر جهان اسلام یکپارچه و متحد در برابر این پروژه نحس استکبار جهانی در منطقه ـ یعنی اسرائیل غاصب ـ می‌ایستاد، قطعاً اسرائیل توان مقاومت در برابر امت اسلامی را نداشت.»

وی می‌افزاید:«امروز مصداق مقاومت برای کشورهای اسلامی و حتی برخی کشورهای عربی که صرفاً نام اسلام را یدک می‌کشند، این است که به وظیفه خود در مقابله با رژیم صهیونیستی عمل کنند. الحمدلله، ملت ایران در این زمینه امتحان خوبی پس داده و در برابر دشمن صهیونیستی ایستادگی کرده است؛ راهی که البته همچنان ادامه دارد.»

سنت الهی پیروزی اقلیت مؤمن در برابر اکثریت طاغوتی

مدیر مسئول مؤسسه تدبر در کلام وحی، درباره شباهت روایت قرآنی داستان طالوت و جالوت در آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره بقره (که در آن خداوند به طالوت فرمان می‌دهد: «فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي...» ) با وضعیت امروز جبهه مقاومت اسلامی می‌گوید:« جریان ایستادن جمعیتی کم در مقابل جمعیتی زیاد و پیروزی آن جمعیت کم به اذن خداوند، یک سنت الهی است و در این باره هیچ شکی نیست. این سنت الهی امروز بر بخش‌هایی از جهان اسلام قابل تطبیق است؛ کسانی که در محاصره دشمنان با تعداد و امکانات اندک، ایستادگی می‌کنند.»

او تأکید می‌کند: «ان‌شاءالله روزی خواهد رسید که مظلومیت آن‌ها و اشک‌هایی که در فضای مظلومیت از چشمانشان ریخته شده، انتقام الهی گرفته خواهد شد. در این زمینه تردیدی نیست.»

صبوحی در ادامه می‌گوید:« وقتی به جهان اسلام نگاه می‌کنیم، واقعاً دیگر فئة قلیله‌ای وجود ندارد؛ امروز جهان اسلام جمعیت بسیار عظیمی است. کافی است به پروژه رژیم صهیونیستی در منطقه بنگریم؛ در جهان صهیونیسم جهانی، چند نفر آدم هستند و چقدر توان و تعداد دارند که بتوانند در مقابل جهان اسلام این‌گونه زورگویی و مستکبرانه رفتار کنند؟»

وی تأکید می‌کند:«جهان اسلام امروز می‌تواند با یکپارچگی در مقابل آن‌ها بایستد و حتی باید بداند که جمعیت و امکاناتش به مراتب بیشتر از رژیم صهیونیستی است و می‌تواند آن را در هم بشکند. اگر اراده مسلمانان، اراده‌ای الهی، همراه با اعتماد و توکل بر پروردگار باشد، به نظر حقیر، استکبار جهانی توان پشتیبانی از رژیم صهیونیستی را نخواهد داشت.»

وعده رحمت و آزمون استقامت در آیه ۱۶ سوره جن 

صبوحی در آستانه مراسم اربعین و با توجه به آیه ۱۶ سوره جن که می‌فرماید:« وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا»، وعده الهی را به مؤمنان استوار و پایدار این‌گونه تبیین می‌کند:«آب نشانه آبادانی، لطف، کرامت، رحمت و نعمت است. خداوند در این آیه می‌فرماید اگر انسان‌ها استقامت به خرج دهند، لطف، نعمت و رحمت خودش را شامل حالشان می‌کند.»
او ادامه می‌دهد:«در واقع این آیه درباره جنیان است، اما ما آن را بر عالم انسان‌ها نیز قابل تطبیق می‌دانیم. یعنی جریان‌های مؤمن، اهل استقامت و استواری از لطف و رحمت خدا بهره‌مند می‌شوند.»

حجت‌الاسلام صبوحی تأکید می‌کند:«باید توجه داشت که این لطف و رحمت خود آزمونی است برای کسانی که استقامت به خرج داده‌اند. خداوند لطف و رحمت خود را به آن‌ها می‌دهد، اما این یک امتحان است. کسانی که پس از شامل شدن لطف خداوند، در مسیر مقاومت باقی ماندند، در راه کتاب ماندند و به سمت عدالت حرکت کردند، اینان پیروز میدان خواهند بود.»

او می‌افزاید:«اما کسانی که همین لطف و رحمت الهی شامل حالشان شد و غافل شدند و به دنیا گرایش پیدا کردند، در این آزمون شکست خواهند خورد. بنابراین، استقامت پایان راه نیست، بلکه مقدمه‌ای است برای پیروزی و برخورداری بیشتر؛ و این پیروزی خود آزمون دیگری است.»

حجت‌الاسلام صبوحی می‌گوید:«باید حواسمان جمع باشد که میل به دنیا و دنیاگرایی پیدا نکنیم و تا برپایی کامل عدالت بر اساس کتاب خدا حرکت کنیم.»

بیانیه جهانی قرآن برای امت مقاومت

صبوحی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم پیامی واحد از میان آیات مقاومت برای مخاطب جهانی در اربعین انتخاب کنیم، محور آن پیام چه می‌تواند باشد، می‌گوید:«به نظر من پیام واحد تمام آیات مقاومت و آیات جهاد در قرآن کریم به امت اسلام این است که به خدا و وعده‌های او اعتماد کنید و در مقابل دشمن سفاک صهیونیستی که از پشتیبانی دستگاه استکبار جهانی برخوردار است، محکم و بدون محافظه‌کاری بایستید.»

او تأکید می‌کند:«این لکه ننگ بشریت را از منطقه خودتان محو کنید و برای همیشه نابودش کنید؛ این وظیفه قرآنی و الهی امت اسلام است.»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار