
تلفات جادهای دهه پایانی صفر ۸۰ درصد کاهش داشته است

به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، استاندار خراسان رضوی گفت: در دهه پایانی صفر امسال نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش تلفات جادهای داشتیم که نتیجه همدلی، مدیریت جهادی و مشارکت مردم است.
غلامحسین مظفری امروز در جلسه شورای اداری استان که با حضور فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: در ایام دهه پایانی صفر، اعضای شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور و نیز جمعی از مدیران ملی و معاونان وزارتخانهها در مشهد حضور یافتند و در همان جلسات مقرر شد که ستاد اربعین از سال آینده با عنوان ستاد اربعین و دهه پایانی صفر فعالیت کند.
مظفری تأکید کرد: این مصوبه گامی مهم در راستای مدیریت بهتر جمعیت میلیونی زائران در این ایام خواهد بود و طبیعتاً بر منابع، اعتبارات و برنامهریزیهای آتی استان اثر مستقیم خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: در این ایام، همه دستگاهها از جمله وزارت راه و شهرسازی، مدیران ارشد ملی و استانی و نیز نمایندگان شورای امنیت کشور به صورت مستمر در خراسان رضوی حضور داشتند و نقش مهمی در ساماندهی و مدیریت خدمات ایفا کردند.
مظفری گفت: با همت دستگاهها و همراهی مردم، در مقایسه با سال گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش تلفات جادهای ثبت شد که دستاورد بسیار ارزشمندی است و این اتفاق نشان دهنده زحمات شبانه روزی نیروهای اجرایی، امدادی و انتظامی است که با جدیت پای کار بودند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به پویشهای مردمی برگزار شده گفت: در این ایام، ده پویش مهم در استان طراحی و اجرا شد که از جمله مهمترین آنها پویش «هم محلهای امام رضا (ع)» بود که در قالب این طرح، مردم در محلات و منازل خود میزبان زائران بودند و پذیرایی از آنان را به عهده گرفتند.
مظفری همچنین گفت: دهه پایانی صفر در مشهد از نظر حجم جمعیت و تردد با مراسم اربعین تفاوت دارد؛ چرا که در اربعین، سفر رفت و برگشت زائران در مدت یک ماه انجام میگیرد، اما در مشهد اوج رفت و آمدها در مدت کوتاهی متمرکز میشود و فشار مضاعفی به زیرساختها وارد میشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل ضروری است که همه بخشها از حمل و نقل جادهای و ریلی گرفته تا فرودگاه و آزادراه ها، در سطح ملی دیده شوند.
مظفری بیان کرد: درخواست ما این است که نگاه به جمعیت میلیونی زائران مشهد یک نگاه ملی باشد، نه صرفاً استانی و آزادراهها و فرودگاه مشهد باید با رویکرد ملی توسعه یابند، چرا که این زیرساختها نه فقط برای مردم مشهد بلکه برای میلیونها زائر از سراسر کشور و حتی جهان مورد استفاده قرار میگیرند.
استاندار خراسان رضوی گفت: طبیعی است اگر توسعه آزادراهها از مبدا مشهد آغاز شود، بهره وری و میزان استفاده از آنها افزایش چشمگیری خواهد داشت.