کد خبر:۱۴۲۰۲۳۱
ضرورت اختصاص سهم حمل غلات چابهار به راهآهن ایرانشهر
یک فعال رسانهای در سیستان و بلوچستان در یادداشتی نوشت: با توجه به سرمایهگذاری صورت گرفته در احداث مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و محوطه لجستیکی ایرانشهر، انتظار میرود سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با پیگیری از وزارت جهاد کشاورزی، اختصاص سهم مشخصی از حمل غلات وارداتی چابهار به مسیر ریلی ایرانشهر، برای استفاده بهتر از حجم سرمایهگذاری در پروژه مذکور را مجدانه پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، بندر چابهار در حال تبدیل شدن به یکی از مسیرهای مهم واردات کالاهای اساسی است و همین موضوع، ضرورت برنامهریزی برای حمل اقتصادی و پایدار غلات وارداتی را افزایش داده است. با تکمیل محور ریلی ایرانشهر–زاهدان، اکنون این امکان فراهم است که بخشی از حمل غلات از چابهار به مرکز کشور بهصورت ترکیبی جاده–ریل انجام شود.
در این الگو، غلات از بندر چابهار تا محوطه لجستیکی راهآهن ایرانشهر با کامیون منتقل میشود و پس از تجمیع، توزین، کنترل کیفیت و دپو، از طریق واگنهای باری به شبکه ریلی کشور میپیوندد. این مدل میتواند تا زمان تکمیل مسیر ریلی ایرانشهر به چابهار، از ظرفیت فعلی راهآهن استفاده کند.
حمل غلات با کامیون در مسیرهای طولانی، مصرف سوخت و هزینه حمل را افزایش میدهد و فشار بیشتری بر جادههای سیستان و بلوچستان وارد میکند. در مقابل، حمل ریلی بار مصرف سوخت بسیار کمتری دارد و بنا بر برخی برآوردها، مصرف آن حدود یکهفتم حمل جادهای است.
بر همین اساس، انتظار میرود سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با پیگیری از وزارت جهاد کشاورزی، اختصاص سهم مشخصی از حمل غلات وارداتی چابهار به مسیر ریلی ایرانشهر را دنبال کند. چنین اقدامی علاوه بر کاهش هزینه و مصرف سوخت، موجب استفاده بهتر از سرمایهگذاری انجامشده در محور زاهدان–ایرانشهر خواهد شد.
لینک کپی شد
گزارش خطا