اجرای طرح انتقال از کلانشهرها، طرح دورکاری20درصد فعالیت دستگاه ها، راه اندازی دفاتر پیشخوان دولت اصلاح ساختار دولت، دولت الکترونیک، برنامه ریزی برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، تمركززدايي... از جمله اهم فعالیت های معاونت انسانيرئيس جمهور در دولت دهم بوده است.
به گزارش گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»، از زمان روی کارآمدن دولت نهم و دهم، میتوان به موارد متعددی از سیاست های موفقیت آمیز دولت در حوزه های گوناگون اشاره کرد که همراه با تغییراتی مثبت، زمینههای مساعد برای برداشتن خیز رو به جلو در آینده را نوید می دهد.
شاخصه اصلی دولت نهم و دهم که موتور محرک برنامهریزی ها و اقدامات آن است، عدالتطلبی یعنی عنصری است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید داشته و دارند. دولت نهم و دهم هم برای تحقق عدالت از نظریه پردازی و شعارها عبور کرد و وارد مرحله اجرایی شد. در اوج این اقدامات اجرای طرح تحول اقتصادی، توزیع سهام عدالت، قانون هدفمندسازی یارانه ها، پیشرفت چشمگیر ایران در انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای و پیوستن ایران به جرگه کشورهای دارای چرخه سوخت هسته ای، ورود ایران به فضا و علوم فضایی، اجرای اصل 44 قانون اساسی، طرح مسکن مهر، اجرای طرح پزشک خانواده، ایجاد 5/2 میلیون شغل برای گروه های مختلف جامعه، اقدامات مهم فرهنگی ، هنری و ورزشی و بسیاری موارد دیگر است.
دولت نهم و دهم به مردمداری و مردمباوری نیز که مورد تأکید همیشگی مقام معظم رهبری قرار داشته، باوری عمیق داشته و به درستی یکی از خصوصیات و ویژگی های خود را «مردم داری و مردمباوری» قرار داده است.
انجام 90 سفر استانی در طول شش سال گذشته و دیدارهای گسترده و بیواسطه رئیسجمهور و دولتمردان با مردم در استان ها و تهران، اهتمام ویژه به حل مشکلات مردم که از طریق دریافت نامهها یا شنیدن رودروی مشکلات و درد دل های آنها منعکس میشوند از مصادیق این جهتگیری اساسی دولت است که میتوان آن را یک خصوصیت نهادینه شدن در دولتمردان تلقی کرد.
در هفته دولت 1390، در راستای اطلاع رسانی شفاف از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه های اجرایی، پایگاه اطلاع رسانی دولت در سلسله گزارش هایی به انعکاس فشرده و چکیده اهم خدمات و دستاوردهای وزارتخانه ها و سازمان ها در قالب کارنامه مهر در طول دولتهای نهم و دهم می پردازد اما به طور یقین جمع آوری و انعکاس کامل عملکرد و خدمات دولت که در این مدت به اذعان بسیاری از افراد و حتی منتقدان تلاشی بی وقفه و بی نظیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته، کاری سخت است که مجالی طولانی می طلبد.
اهم فعالیت ها و عملکرد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به شرح زیر است:
*اصلاح ساختار دولت
در قانون برنامه پنجم توسعه کشور در ادامه روند مطالعات گذشته در ماده (53) مقرر شد تا تعداد وزارتخانهها از (21) به (17) کاهش یابد. ضمن آنکه در همین مقطع به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی با ادغام سازمان تربیتبدنی و سازمان ملی جوانان، وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت.
در بررسی سیر تطور وزارتخانه، مشاهده میشود که هرگونه افزایش قابل ملاحظه در تعداد وزارتخانهها به گونهای با تحولات اقتصادی و اجتماعی همراه بوده است. متناسب با همین تحولات تعداد وزارتخانهها از (17) وزارتخانه در سال 1359 به (24) وزارتخانه (با احتساب وزارت دادگستری) در سال 1366 رسید. در اوایل دهه 1370 تعداد به (22) رسید و مجدداً با ایجاد وزارت ورزش و جوانان تعداد وزارتخانه ها به (23) وزارتخانه افزایش یافت. با تصویب مجلس در اردیبهشت ماه سال 1390 که منجر به ادغام وزارتخانههای (صنایع و معادن و بازرگانی)، (کار و امور اجتماعی) و (راه و ترابری و مسکن و شهرسازی)شد تعداد وزارتخانهها هم اکنون به (18) رسیده است.
*دولت الکترونیک
در قبل از انقلاب نظام اداری سنتی بوده است در بعد از انقلاب تغییراتی در نظام اداری صورت گرفت تا اینکه در دوره دولت نهم و دهم توجه و گرایش اصلی تغییرات در نظام اداری، ارایه الکترونیکی خدمات به مردم به منظور افزایش سرعت، دقت و سلامت خدمترسانی به آنها و کاهش ترددهای درون و برون شهری تعریف شده است. اهم فعالیتها عبارتند از:
1-اکنون 1442 خدمت که امکان ارائه آنها به شکل الکترونیکی وجود دارد شناسایی شده است.
2-200 خدمت در الویت ارائه به شکل الکترونیکی قرار گرفته است.
3-در ارتباط با گسترش دولت الکترونیک ،نقشه جامع دولت الکترونیک هم در مرحله تصویب میباشد.
4-در جهت توسعه دولت الکترونیک و کاهش تصدی های دولت و افزایش مشارکت مردم بیش از (18000) دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی محقق گردیده است که حدود (10000) دفتر در بخش شهری و حدود (8000) دفتر در مناطق روستایی مستقر میباشند.
5-برنامهریزی برای الکترونیکی کردن 23 مورد خدمت اولویتدار دستگاههای دولتی تا پایان سال1389
6-ارایه 130 خدمت به صورت کاملاً الکترونیکی
7-راهاندازی پرتال مردم و ارایه اطلاعات تعداد 1422 خدمت به صورت الکترونیکی
8-ایجاد پایگاه ملی اطلاعات ایرانیان
9-تدوین و اجرای برنامه دورکاری
*ارزیابی عملکرد دستگاه از دیدگاه ارباب رجوع
میزان رضایت مراجعان از دستگاههای دولتی از 7/63 درصد در سال 1380، به 73 درصد در سال 1384 و 4/76 درصد در سال 1389 افزایش یافت.
میزان اعتماد مراجعان به دستگاهها از 4/71 درصد در سال 1382، به 6/72 درصد در سال 1384 و 9/76 درصد در سال 1389 افزایش یافت.
توسل به پارتیبازی از 9/18 درصد در سال 1384 به 4/9 درصد در سال 1389 کاهش یافت.
توسل به رشوه از 3/10 درصد در سال 1384 به 6/8 درصد در سال 1389 کاهش یافت.
آمار ذکر شده حاصل نظرات بیش از 270000 نفر از مراجعان دستگاههای اجرایی در هر سال است.
*عدالت استخدامی و نظام پرداخت
1- وجود 1505 دستگاه اجرایی متشکل از وزارتخانه، سازمانهای مستقل، موسسات آموزشی و پژوهشی، نهادهای عمومی غیردولتی
2- تعداد کارکنان دولت طی سالهای 1358 لغایت 1388:
-سال 1358 ( پیش از آغاز جنگ تحمیلی): 849085 نفر
-سال 1368 ( پس از پایان جنگ تحمیلی): 994879 نفر
-سال 1376 ( انتهای دولت آقای هاشمی رفسنجانی): 2129448 نفر
-سال 1384 ( انتهای دولت آقای خاتمی): 2169591 نفر
-سال 1387: 2065298 نفر
-انتهای سال 1388 ( انتهای برنامه چهارم توسعه) 2065298 نفر
-انتهای سال 1389 (با احتساب استخدام جدید) 2052998 نفر
3- در فاصله سالهای 1384 تا 1388 ( دولتهای نهم و دهم) تعداد 561364 نفر از دستگاههای دولتی خارج شدهاند و آمار ارایه شده در پایان سال 1388 با احتساب سهمیه استخدام برنامه چهارم توسعه و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی، کاهش 222532 نفری ( 73/9 درصد) نیروی انسانی دستگاهها را نشان میدهد.
4-جذب نیروی انسانی برای 100 هزار نفر از طریق برگزاری آزمون انجام شده است.
5-کاهش 24% نیروی انسانی دستگاههای اجرایی علیرغم فعالیتهای دولت به ویژه در مناطق محروم و تکلیف قانونی 5% در برنامه چهارم توسعه انجام گرفته است.
6-جذب حداقل 25% نیروهای ایثارگر از مجموعه نیروهای استخدامی در سال 1388 و
1389
7-برنامهریزی برای ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی که حدود 370000 نفر ساماندهی شدند.
8-نظارت بر برگزاری آزمون استخدامی 40000 نفر در آموزش و پرورش و جذب 26000 نفر نیروهای ایثارگر
9-تاکید بر اجرای عدالت، هماهنگی و موازنه در نظام پرداخت با محوریت عملکرد و کارایی
*تمرکززدایی
یکی از مهمترین سیاستهای دولت دهم که اجرای آن به دبیرخانه کارگروه انتقال سپرده شده است، پیگیری سیاستهای تمرکززدایی دولت و مصوبات کارگروه محترم انتقال میباشد. کاهش جمعیت و انتقال از تهران در راستای اجرای بندهای 10 و 11 سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری ( مدظلله العالی)، بخشی از برنامههای تمرکززدایی از تهران و یکی از محورهای اصلی طرح تحول اداری است که متعاقب مصوبهی شمارهی 262747/44186 مورخ 27/12/1388 هیئت محترم وزیران با جدیت آغاز و با استعانت از خداوند متعال ادامه دارد.
*مهمترین اقدامات انجام گرفته در زمینه انتقال
1-انتقال کارکنان دولت اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی به استانها: 10.000 نفر
2-انتقال کارکنان در راستای انتقال ماموریتهای سازمان، شرکتها و موسسات: 000ر10 نفر
الف- انتقال دفاتر 163 شرکت دولتی و موسسات آموزشی و پژوهشی
ب- راهاندازی دستگاههای اجرایی استان البرز با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و ساختار دستگاههای ملی و استانی تهران.
پ – تجمیع دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران و انتقال 1800 نفر به همراه بخشی از مراکز مزبور به استان البرز.
ت – انتقال بخشهایی از وزارت جهاد کشاورزی به استان البرز و کاهش 3500 نفر از ستاد وزارت یاد شده و واحدهای وابسته و انتقال آنها به سایر استانها و شهرستانها
ث – انتقال 2839 نفر از ستاد و واحدهای وابستهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به واحدهای متناظر و سایر دستگاههای اجرایی کشور
ج- انتقال معاونتهای میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به همراه 892 نفر از کارکنان سازمان مذکور به استانهای فارس، اصفهان و استانهای دیگر.
د-کاهش 66 درصدی پستهای اداری وزارت آموزش و پرورش از 1970 پست در سال 1388 به 870 پست در سال 1390.
*اصلاح ساختارهای اداری و کاهش فرآیندهای انجام کار
1-ادغام 8 وزارتخانه و تبدیل به 4 وزارتخانه
2-بررسی تشکیلات کلان و تفصیلی تعداد 44 دستگاه ملی
3-کاهش تعداد 3024 پست از مجموعه 20.000 پست ستاد مرکزی دستگاهها
4-کاهش تعداد 14 پست معاون وزیر و 62 پست رئیس امور، مدیرکل و مدیر از تشکیلات ستاد وزارتخانهها
5-اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار با رویکرد اتوماسیون
اداری و کوتاه نمودن مراحل انجام آنها (700 فعالیت)
*توانمندسازی و آموزش فرهنگی و تخصصی منابع انسانی
1-متناسبسازی دانش، مهارت و نگرش کارکنان دولت با شغل مورد نظر در قالب نظام آموزش جدید (موضوع ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری)
2-ساماندهی بورسها و دورههای آموزشی داخل و خارج برای کارکنان دولت
3-اجرای دورههای آموزشی فرهنگی (طرح سلمان) برای مدیران و کارشناسان شامل مباحث: مفهومشناسی فرهنگ، مدیریت و مدیریت فرهنگی- بیانات فرهنگی امام راحل (ره)- راهبردهای فرهنگی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)- کلیاتی از مصوبات فرهنگی نظام- کلیات مهندسی فرهنگی کشور- تبیین منشور توسعه فرهنگ قرآنی- نظام سیاسی اسلام بر مبنای ولایت فقیه- نظام مدیریتی اسلام- وضعیت فرهنگی کشور در حال حاضر- جنگ نرم، تهدید نرم و شیوههای مقابله با آن
4-اجرای دورههای آموزشی فنی، محاسباتی، مالی و قانونی برای مدیران و کارشناسان
5-ارائه آموزشهای تخصصی و اختصاصی مربوطه به مدیران
6-ارائه آموزشهای کارگاهی و مهارتی به مدیران و کارمندان
7-برگزاری 13942 عنوان دوره آموزشی فرهنگی- تخصصی در دستگاههای اجرایی در سال1388
8-برگزاری 13942 عنوان دوره آموزشی فرهنگی- تخصصی در دستگاههای اجرایی در سال1388
9-مشارکت 103 مرکز آموزشی غیردولتی در برگزاری دورههای آموزشی کارمندان دولت
10-برگزاری دورههای فرهنگی اجتماعی، مدیریتی و تخصصی – شغلی برای 000/50 نفر از مدیران و کارمندان دستگاههای اجرایی.
*ارتقاء روحیه خودکنترلی در کارها
1-اعطای اختیارات لازم به مدیران برای اعمال مدیریت بر واحدهای تحت پوشش براساس حجم فعالیتها، خدمات و قیمت تمام شده آن در قالب ماده 16 قانون خدمات کشوری
2-تربیت مدیران کارآمد و ارزشمدار و استقرار نظام شایستگی و ثبات در خدمت مدیران با هدف سالانه 1000 نفر
3-ایجاد بانک اطلاعات مدیران و حفظ سرمایههای انسانی
4-راهاندازی سامانه الکترونیکی نیرویانسانی به صورت بهنگام و بروز
*برنامه ریزی برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری
براساس این گزارش از مهمترین اقدامات توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در زمینه برنامه ریزی برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری میتوان به تهیه 53 آیین نامه قانون مدیریت ، برگزاری جلسات توجیهی ویژه مدیران برای اجرای قانون مدیریت، تبدیل برنامه قانون مدیریت به 10 برنامه و اجرای آن، الکترونیکی نمودن 120 خدمت ، دورکاری حداقل برای 20 درصد فعالیت های دستگاهها ، توسعه پیشخوان روستایی و شهری به تعداد 18000دفتر، اصلاح 700 فرآیند ، کاهش 20 درصدی ساختارکلان و تفضیلی دستگاهها، پیگیری14 برنامه انتقال از تهران و استان برای 20 هزار نفر، راه اندازی سیستم ارزیابی مدیریت عملکرد 160 شرکت و فعال نمودن شورای عالی اداری و ادغام 80 دستگاه و تبدیل آنها به 30 دستگاه اشاره کرد.
توجه به عدالت استخدامی با آزمون محوری ، برقراری فوق العاده های فصل دهم ، اجرای 5 برنامه آموزش مدیران، تقویت ارتباط با معاونت توسعه استانداریها جهت اجرای ده برنامه تحول اداری، تهیه بانک نیروی انسانی و مدیران ، نظام آموزش ضمن خدمت با محوریت مرکز آموزش مدیریت دولتی، بازتعریف نقش حاکمیتی دولت ، استانداردسازی سیستم اداری و ارتباط با دانشگاهها و کاربردی نمودن مباحث مدیریت، برنامه ریزی تربیت مدیر و کارشناس نظام اداری ، معرفی ظرفیت های نظام اداری به مسئولین و مردم و تسهیل فرآیند انجام کار اداری –حقوقی نیز از دیگر برنامه ریزیهای انجام شده برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد.
*برنامه های آموزش عمومی و توانمند سازی کارکنان
براساس این گزارش در زمینه توسعه منابع انسانی، برگزاری دوره آموزشی فرهنگی – تخصصی در دستگاههای اجرایی برای 13942 نفر، تهیه طرح مقدماتی جمع آوری و بررسی مستندات- طراحی پرسشنامه - آسیب شناسی دوره های آموزشی کوتاه مدت خارج از کشور، تهیه طرح مقدماتی و انجام مکاتباتطراحی سامانه مدیریت اطلاعات آموزشی دستگاه های اجرایی کشور، مطالعه نظری و طراحی مدل الگوی ارزشیابی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت دستگاه های اجرایی، طراحی دستورالعمل آموزش الکترونیکی کارمندان، باز طراحی برنامه های آموزش عمومی کارمندان دولت، بررسی و مطالعه مبانی نظری الگوی توانمند سازی کارکنان انجام شده است.
*نظام های جبران خدمت
تهیه پیشنویس آییننامه مربوط به تدوین ضوابط وشاخصهای مربوط به همترازی فوقالعاده اشتغال خارج از کشور، تهیه آییننامه مربوطه در اجرای بند7 ماده 68 (مأموریت روزانه داخل وخارج از کشور که به تصویب هیأت وزیران رسید)، تهیه و ابلاغ پیشنویس مصوبه اجرای ماده 48 (بررسی چگونگی سازوکار بازخریدی)، تهیه دستورالعمل نحوه مأموریت وانتقال کارمندان دستگاههای اجرایی (آییننامه اجرایی مواد21 و121 قانون تهیه وپس از تصویب ابلاغ شد)، مطالعه و طراحی سوالات آزمون های استخدامی کشور، متعادل سازی حقوق و دستمزد کارکنان دستگاهها، ساماندهی و اجرای ماده 74 قانون خدمات کشوری نیز در زمینه نظام های جبران خدمت صورت گرفته است.
*اموربرنامه ریزی و تامین نیروی انسانی
براساس این گزارش در زمینه اموربرنامه ریزی و تامین نیروی انسانی، کاهش24درصدی نیروی انسانی دستگاههای اجرایی علیرغم فعالیت های دولت به ویژه در مناطق محروم و تکلیف قانونی 5درصدی برنامه چهارم توسعه، جذب 100هزار نفر نیروی انسانی با آزمون، تهیه بانک اطلاعات منابع انسانی، تهیه بانک اطلاعات مدیران، ساماندهی فرآیند بکارگیری نیروی انسانی، تحلیل روند جذب و کاهش نیروی انسانی برابر تکالیف قانونی و ساماندهی نیروهای شرکتی و تبدیل وضعیت آنها به قراردادی انجام شده است.
*نوسازی و تحول اداری
همچنین براساس این گزارش در زمینه امورتوسعه دولت الکترونیک فعالیتهایی چون ارایه 130 خدمت به صورت کاملا الکترونیکی، راه اندازی پرتال مردم و ارایه اطلاعات به صورت الکترونیکی، راه اندازی دفتر پیشخوان دولت الکترونیک سطح بخش شهرستان و استان و اجرای برنامه دورکاری برای حداقل 20درصد فعالیت دستگاهها،برگزاری جلسه شورای عالی اداری، 30 مصوبه نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی اداری، راهبری شبکه تحول اداری(60 شورا ،کمیسیون و کارگروه تحول اداری)، تهیه پیشنویس دستورالعمل و برگزاری همایش استقرار نظام پیشنهادات در دستگاهها، صدور بخشنامه مربوط به ساماندهی همایشهای ملی و استانی، محاسبه قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات و برگزاری جلسات و تهیه الگوی تفاهمنامه اجرای آزمایشی در4 بیمارستان و اداره واحدها بر اساس نظام قیمت تمام شده در4بیمارستان استان البرزبه صورت آزمایشی و تدوین و ابلاغ دستورالعمل تطبیق فضاهای اداری دستگاهها با دستورالعمل ماده (39) قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شده است.
در زمینه امور ساختارهای نظام اداری، کاهش پستهای ستاد مرکزی دستگاهها به تعداد 3024 از مجموع 20000 پست، انجام 35 درصد از کار ممیزی وظایف و مشاغل حاکمیتی ، طراحی ساختار کلان 7 دستگاههای اجرایی باقی مانده است، تدوین ساختار تفصیلی دستگاههای اجرایی (انجام 50% از کار) و بازتوزیع اختیارات میان ستاد دستگاههای اجرایی و واحدهای خارج از مرکز صورت گرفته است.
در حوزه امورمدیریت عملکرد، ارزیابی عملکرد سال 1389 واحدهای اجرایی 29 استان، سنجش سالانه میزان رضایتمندی 30 استان و اعطاء و تمدید گواهینامه تشخیص صلاحیت 20 شرکت های مشاوره خدمات مدیریت انجام شد.
*پشتیبانی و توسعه منابع انسانی
در حوزه طرح برنامه و منابع انسانی، بازنگری و اصلاح 140 فرآیند و روش انجام کار با رویکرد اتوماسیون اداری، طراحی برنامههای آموزشی بدو خدمت، طراحی واجرای 20 دوره آموزشی تخصصی وعمومی که طی آن 363 نفرازمدیران و 1149 نفر از کارکنان معاونت آموزشهای مربوط را فرا گرفتند و ارتقای بهره وری (اجرای مواد 16 و 22 قانون مدیریت خدمات کشوری)و اجرای آیین نامه و استقرار نظام دورکاری صورت گرفته است.
همچنین در زمینه امورکارکنان،پشتیبانی و رفاه، اجرای طرح سلامت کارکنان و الکترونیکی نمودن سیستمهای مورد عمل صورت گرفته است.
در حوزه فناوری اطلاعات نیز طراحی سامانه ثبت اطلاعات آموزشی دستگاههای کشور ، راه اندازی سایت انتقالی، راه اندازی سایت کارمند ایران،راه اندازی سیستم پست الکترونیک و راهاندازی ارتباط تلفنی تحت شبکه انجام شده است.
*امور مجلس و استان ها
در زمینه مجلس و استانها بازرسی از 120 هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و 7 دوره آموزشی برای اعضای هیات های عالی نظارت و تهیه بانک اطلاعات اعضای هیئت های عالی انجام شده است.
همچنین کارگروه انتقال، انتقال 10734 کارمند از تهران به شهرستانها (انتقال یافتگان قطعی به استان ها)، برنامه ریزی برای انتقال 26000 خانواده تحت پوشش کمیته امداد و 6000 خانواده تحت پوشش بهزیستی که1000 خانواده به صورت آزمایشی انجام شده است و انتقال 163 شرکت وابسته به دستگاه های اجرایی از شهر تهران و مدیریت ارتباط با ارباب رجوع در خصوص انتقال 20000 نامه و پاسخ در سایت انتقال را داشته است.
*سلامت اداری و اجرای طرح سلمان
در زمینه سلامت اداری، برگزاری همایش ارتقای سلامت اداری با مرکزیت 7 استان، انجام بازرسی و نظر سنجی از 10 وزارتخانه، سازمان ها، موسسات، بررسی 200 فقره گزارش واصله در خصوص فساد اداری و... در دستگاه های اجرایی سراسر کشور، پاسخ به مکاتبات 80 فقره دستگاه های اجرایی، حاکمیتی و نظارتی و... و رسیدگی و پاسخگویی به 220 فقره شکایت ارباب رجوع از دستگاه های اجرایی کشور انجام شده است.
مرکز آموزش مدیریت دولتی
در حوزه مرکز آموزش مدیریت دولتی، اجرای دوره قانون مدیریت خدمات کشوری در20 استان، اجرای دوره آشنایی با نظام هدفمند کردن یارانه ها در22 استان، اجرای طرح سلمان در 14 استان، اجرای آشنایی با قوانین مالی و محاسباتی در 15 استان، اجرای دوره آموزشی طرح مدرسان،اجرای دوره های آموزشی سامد، صدور گواهینامه های آموزشی، طراحی آزمون و تولید 9 عنوان برنامه استودیویی تمرکززدایی در نظام اداری صورت گرفته است.