کد خبر:۱۵۸۵۵۸
مقاله سرلشگر فيروزآبادي به مناسبت هفته بسيج؛
بسيج و تسخير نرم قلل اقتدار
با توجه به اینکه یکی از اهداف پروژه براندازی نرم امریکا، تمرکز بر محیط های متعهد به انقلاب و گفتمان هاي موانع انقلاب اسلامي است، بسيج مي تواند با تمسك بر ابزار قدرت نرم همچون توليد علم و فناوري هاي مرزشكن و گسترش معرفت و بيداري ديني ...
به گزارش گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»، متن مقاله سرلشگر فيروزآبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت هفته بسيج مستضعفين با عنوان «بسيج و تسخير نرم قلل اقتدار» به اين شرح است:
الذين قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمان و قالوا حسبنا الله نعم الوكيل (سوره آل عمران آيه ۱۷۳)
مقدمه:
ولی امر مسلمین امام خامنه ای عزیز در مقاطع مختلف ویژگی های بسیج و مصادیق شایسته آن را مورد اشاره قرار داده و چنین توصیف می نماید.بسیج یکی از برجسته ترین مسائلی است که حکمت امام بزرگوار در آن، آشکار شد و بی تردید بسیج مانند هر حرکت خردمندانه ملت ایران که بر اسلام و مبانی منطقی استوار باشد، برای ملت های دیگر یک الگو وسرمشق خواهد بود و تبلیغات خصمانه استکبار نمیتواند مانع از الگوپذیری ملت ها از انقلاب اسلامی شود.
"امام خامنه ای عزیز در دو دهه اخیر همواره مهم ترین بخش از رهنمودها، تدابیر و دغدغه های خویش را با بسیجیان در میان گذاشته و گفتمان سازی خویش را در جمع آنان مطرح نموده است. بحث خواص و عوام و یادآوری لغزش های خواص و غفلت های عوام یکی از این امور مهم می باشد، ریزش ها و رویش های تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی مورد تاکید ولی امر مسلین بود و پرداختن به آنها، پیشگیری و جلوگیری از ریزش ها و تقویت رویش ها از آرمان های ولی امر مسلمین است، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض مطالبه ولی امر مسلمین است و انتظار معظم له از بسیجیان در این عرصه آشکار می باشد.
تولید علم، نهضت نرم افزاری و فتح قله های علمی و جهاد علمی از مصالح نظام و تاکیدات امام خامنه ای عزیز است و بسیجیان یکی از ارکان این راهبرد حیاتی و حکیمانه می باشند. مقابله با تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمنان و عناصر وابسته به آنها از عرصه های مورد نیاز کشور است و بسیجیان در این میدان حضوری جدی و تعیین کننده دارند و امام خامنه ای عزیز در اجتماع جوانان در مصلای تهران بر این ماموریت اساسی صحه گذاردند، تلاش برای فرهنگ سازی ولایت مطلقه فقیه، آرمان های امام راحل، حمایت از گفتمان عدالت خواهی و خدمت بی منت و مقابله با اسراف و تبذیر و روحیه تجمل گرایی و رانت خواری لازمه حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می باشد و بسیجیان در این عرصه ها پیشتاز میباشند.
امام خامنهای عزیز پس از تاکید بر تحقق ارتش میلیونی به عنوان یادگار ماندگار و حکیمانه امام خمینی (رحمه الله علیه) بر بسیج ده ها میلیونی تکیه و تحقق آن را ضرورت و نياز و مطالبه جامعه اسلامي و جبهه اي منسجم و گفتماني پرفراز در افق حيات جمهوري اسلامي ايران تعريف و بيان داشتند.با توجه به جایگاه بسیار حساس بسیج در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه در درون جامعه برای مشارکت و جذب هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان، بسیج و بسیجی مسؤولیتی سنگین را به عهده دارند .
«من به طور جد و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بحث از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ... و می دانم که اگر مسؤولان نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. از اين رو در اين مقوله تلاش مي شود عرصه هاي مهم و جدي حضور بسيج را در شرايط حاضر بيان نمايم تا همراه با ديگر حوزه هاي حضور فعال بسيج، دقت و برنامه ريزي در اين محورها باعث تقويت جايگاه و گفتمان غالب بسيج در كشور گردد.
بسیج و عرصه های حضور جهانی
پس از پایان جنگ ، حضرت امام خميني (رحمت الله عليه) با ارسال پيامي فرزندان بسيجي خود را وارد مرحله ای جدید از فعالیتها نمود كه نگرش جهاني به بسيج مستضعفين از اين جمله بود. امام امت در یادداشتی مهم و مورد توجه، گوشه ای از سخنان خود را در مورد بسیج آورده و می فرماید: "هیهات اگر خمینی یکه و تنها هم بماند ، به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است ادامه خواهد داد و به یاری بسیجیان جهان اسلام، این پا برهنه های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان سرسپردگانی که به ظلم و ستم خویش اصرار می نمایند سلب خواهد کرد. راستی اگر بسیج جهانی مستضعفین تشکیل شده بود، چه کسی جرات این همه جسارت با فرزندان معنوی رسول الله (ص) را داشت. "با تأمل و بررسی جملات بالا متوجه می شویم که نگاه امام خمینی(ره) به بسیج فراتر از آن چیزی است که امروز با آن آشنا هستیم و دیده ایم و آن بسیج جهانی مستضعفین است.
بسیج جهانی مستضعفین اندیشه ایست نشأت گرفته از آراء و اندیشه های انقلابی امام خمینی(ره).ایشان ابعاد جهانی این تفکر و کارکردهای فراوان آن را برای شکوفایی و قدرت گرفتن اندیشه اسلام ناب دیده و درک کرده بودند. حضرت امام خامنه ای عزیز نیز تأکید دارند: روحیه بسیجی باید روز به روز در همه ارکان و بخش های مختلف کشور گسترش و تعمیق یابد و ملت ایران به لطف خداوند با همین روحیه بسیجی قله های اقتدار جهانی را فتح خواهند کرد.
بسيج و الگوي اسلامي ايراني پيشرفت:
بسیج مكتب شكوفایی تمامی آن چیزی است كه می تواند سعادت یك ملت را برآورده سازد، بسیج منادی عدالت، پيشرفت، سازندگي و جهاد اقتصادي و از هادیان جامعه به سمت فلاح است، بسیج مجموعه ای از نیروهای ارزشمند برای تمام ادوار و صحنه ها و در شرایط مختلف است.
بسیجیان پویندگان طریق ولایت و سربازان جان بر كف انقلاب هستند كه اذن حضور در تمامی صحنه ها را استوار و راستین از رهبر فرزانه خود دریافت نموده و با صبغه ارزشمند اسلامی و تكاپوی پولادین قلل پیشرفت، تعالی و پیروزی را می پیمایند. بسیج یعنی فرهنگ شهامت و شهادت. بیم و هراس در فرهنگ بسیج نامفهوم و هر آن چه معنای بودن، ماندن و جاودانه شدن است در آن جلوه می نماید.
این گفتمان بسیجی است که می تواند تمامی برنامه ها و محورهای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را تضمین کند. ترسیم گفتمان بسیج تعامل با الگوی پیشرفت و عدالت ، رهیافتی برای برپائي تحولي است كه از کارآمدترین و مؤثرترین روش های ترویج ارزش های بسیج در سند راهبردی نظام است. زيربناي موفقيت الگوها و مدلهای انگیزشی در این گفتمان بیش از هر چیز بر پایهی انگیزههای الهی و غیرمادی استوار است.
الگوی پیشرفت و عدالت رهیافتی در جاري سازی گفتمان بسیج:
ترسیم این گفتمان به معنای ارایه نمونه عینی و ملموس و معاصر از آن با تلاش همه جانبه، وظیفه و مسئولیت همگانی امت و امام است تا الگو شاهد و نمونه برتر به جهانیان عرضه شود. در كاركرد ديگر گفتمان بسیج، تبیین سبک زندگی برگزيده جوامع بشري پرهيز از رويكردهاي تبذير و اسراف در روندهاي مادي پيشرفت است. از این رو تلاش و مجاهدت مورد نظر این گفتمان به عنوان یک امر اجتماعی و انسانی گرامی داشته و بر آن تأکید شده است.
امام خامنه ای عزیز، در تلاش خود در مقام امامت امت، الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی را در ام القرای جمهوری اسلامی ایران تحقق بخشد و به جهانیان معرفی کند. از این رو گام به گام برای رسیدن به این هدف حرکت در قالب سیاست ها، خط مشی ها و رویکردهای مناسب با تبیین و تحقق قطعات پازل تمدن اسلامی و جامعه ایمانی برتر است که به عنوان سبک عدالت محور جهانی و برتر انسانی به جهانیان ارایه دهد تا ذهن و قلب آنان را مسحور این تمدن و الگوی ناب نماید.
از نظر امام خامنه ای عزیز، پیشرفت اسلامی یک قطعه از قطعات پازلي است كه هدف عمومی اسلام در آن نهفته است؛ زیرا فلسفه همه برنامهها و جهادها، ارائه سبک برتر زندگی و امت متوسط و شاهد برای جهانیان در عصر حاضر است. بنابراین لازم است تا در یک گفتمان مشترك از عدالت و پيشرفت و تلاش از جمله تولید و پایدارسازی اقتصادی، استعلای فکری و فرهنگی جامعه اسلامی شناخته شده و تحقق یابد. از نظر ایشان تعمیق جنبش نرم افزاری و فن آوری های سخت و نرم و جدید و قدیم و نیز علمی و تجربی با بهره گیری از همه امکانات از جمله تولید علم جهت تولید ثروت و امکانات، تنها به قصد ارایه بهترین و برترین الگوی پیشرفت و برتری جامعه ایمانی و تمدن اسلامی است.
ضرورت مسلط سازی گفتمان بسیجی
این گفتمان، بسیجی است كه می تواند تمامی برنامه ها و محورهای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را تضمین كند.
«مسلط سازی گفتمان بسیجی» مي تواند جامع دغدغههای اجتماعي پیش روی جامعه را پوشش دهد و برطرف سازد؟
با الهام از سخنان حکیمانهی رهبر انقلاب، میتوان از بسیج و فرهنگ بسیجی به مثابه یک گفتمان مسلط نام برد.
رهبر انقلاب منطق رفتاری و منظومهی فکری بسیج را به یک گفتمان تحت عنوان «گفتمان بسیجی» و اخلاص را حرکت برخاستهى از ایمان، از عشق، از اعتماد به نفس و توأم با ابتکار و مفهوم محوری و مرکزی مسلط سازی گفتمان بسیجی میدانند. امام خامنه ای عزیز، از «اخلاص» به عنوان مفهوم محوری و مرکزی ضرورت مسلط سازی گفتمان بسیجی یاد میکند. ایشان این مفهوم را ستون اصلي و مركزي گفتمان بسیجی و جهت دهنده به سایر رفتارهای افراد بسیجی قلمداد میکند: مورد بنیان های ديگر این گفتمان را این گونه تبیین می فرمایند: «پایهى اصلى کار بسیجى، «گمنامی» است جملهى تعبیرات امام است: براى خدا کار کردن که این ناشى است از روحیهى اعتماد به خداست... با خدا حرف میزنید، کسى هم نمی فهمد.
بسیج و راهبرد بهره وری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران:
حضرت امام رضا(علیه السلام) در کلامی عمیق و آگاهی بخش درباره نقش بهره وری توسط حاکمان و زمامداران و ضرورت جلوگیری از هرگونه غفلت و کوتاهی در استفاده از این عامل مهم چنین می فرماید: «التفریط مصیبه ذوی القدره» زمامداران و دولتمردان با مدیریت صحیح و کارآمد می توانند بر مشکلات و موانع غالب آیند ابزار و اهرم های قدرت و حکومت به نحو مطلوب برای تحقق اهداف و مقاصد بهره وری نمایند.
بهره وري اجتماعی بسيج:
بسیج میتواند با گسترش حوزه هاي گفتماني خود زمینههای لازم را برای تحرک اجتماعی جوانان و نوجوانان فراهم سازد و حيات سياسي و آرماني جامعه را به ميزان اهداف و تعالي اجتماعی پيوند زند. زمینههای لازم برای بهرهوري اجتماعي هدفمند و سازمان یافته به وجود میآید.
فعال سازی توان و قابليتهاي اجتماعی:
گفتمان بسیج بر اساس كارويژه هاي دروني خود می تواند زمینه های لازم را برای دفاع نرم اجتماعي از اهداف و دستاوردهاي انقلاب اسلامي و توسعه كاركردهاي جامعه محور در افزايش سطح جذابيت هاي نرم قدرت و امنيت فراهم سازد.
یکی دیگر از روش های جامعه پذيري ارزشي، تأمين، پشتيباني و برتري سازي گفتمان بسيج در توانمند سازي اين گفتمان و جذاب سازي فرهنگ اجتماعي اسلام در جمهوري اسلامي ايران است. با توجه به رويكرد اجتماعي گفتمان بسيجي با ظرفيتهاي دروني خود ميتواند توسعه هنجارها و تحرك اجتماعي ارزش پايه لازم را برای نظام سیاسی كشور ایجاد نموده و زمینههای لازم را برای امنیت اجتماعي شده فراهم و حتي نشانه های نرم امنیت را در جمهوری اسلامی ایران تولید و ایجاد نماید.
از سوی دیگر، کارآمدی گفتمان بسیج در شرایطی توسعه و مقبوليت مییابد که اجزاء و عناصر اين گفتمان بتواند با تهدیدات حجيم، هوشمند، متنوع و حتي تجربه شده از طريق به صحنه آمدن گروه هاي اجتماعي و اجزاء ميليوني جامعه اسلامي مقابله نماید.
بسيج مي تواند با اتكاء بر اين كاركرد اجتماعي، هرسال افزونتر و دقيق تر از سال هاي گذشته و با ايده تحقق بسيج دهها ميليوني قابليت ترويج، توسعه و مشروعيت ماندگار را در نهاد اين گفتمان قرار دهد و همچنان که در ورای انقلاب اسلامی اندیشه مکتب اسلام ناب محمدی (ص) نهفته است تاثیر خود را در جهان اسلام و تمامی مسلمانان جهان بصورت كيفي و كمي تداوم بخشد، گفتمان امنيت اجتماعي بسيج ميتواند از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران فراتر رفته و مقاومت در برابر قدرت های زورگو و استعمارگر را در ملل عدالت جو و حق طلب تسري دهد و به گفته امام خمینی (رحمت الله عليه) این گفتمان را جهانی كرده و تمام مستضعفین عالم را در برگیرد، به گونهاي كه:«باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است. چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست. باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد»(امام خمینی ۱۳۶۱، ج۲۱: ۵۲-۵۳)
بنابراین اگر بسیج یک گفتمان غالب اجتماعي را پديدار نموده و با تلفيق رسانه اي آن، زمينه هاي اقتاع و پذيرش اجتماعي را دوصد چندان نمايد گذشته از تاثیر فراملی و برون مرزی آن، ديگر هيچ دسيسهاي نمیتواند آن را در چارچوب یک كاركرد محدود سازماني یا تشکل خاص محصور کند. بلكه بسيج به عنوان يك نهاد انساني و اجتماعي نرم، توسعه و ترویج شده و با جذب و پيروي افکار عمومی، راه را برای پیوستن ملت ها به اين كاركردها هموار ميسازد.
حضور بسیج و نقش آوری آن در توسعه روحیه برادری در بین آحاد مردم همراه با روح لطیف دینی، برگرفته از آموزه های اخلاقی و تربیتی، در ترسیم حقیقی و عینی الگوهای مرجع و فعال اجتماعی بخوبی روشن است. در كنار اين اصل بسيج توانسته بخشي از راهبردهاي اثر بخش اجتماعي خود را نيز دنبال نمايد كه در موفقترين آنان مي توان محورهاي ذيل را مشاهده كرد.
۱. آشنایی آحاد جامعه با فرهنگ كار و تلاش جمعي مبتني بر ارزش های اسلامي
۲. هدایت برنامه ها و فعالیت ها منطبق با وجدان کاری، تعهد، انضباط اجتماعی و اخلاق عمومي
۳. ترغيب جامعه پذيري ديني و اثبات هويت اجتماعي و ديني مستقل جوانان و كسب شخصیت و عزت نفس در بین آحاد جامعه.
۴- ایجاد قابليت هاي نوآوري، ابتکار و خلاقیت در جامعه و نسل فعال به عنوان يك اثر گذاري اجتماعي و توسعه ي عملكردهاي عمومي است كه بسيج را به عنوان يك نماد آدم سازي در نزد برخي از نخبگان قرار داده است. در نهايت اميد است گفتمان بسیج در عرصه های اجتماعی، توسعه خودباوری، تلاش و ارتباط مستقیم با پیشبرد جامعه، تربیت و تزکیه نسل جوان و هدایت جامعه در ابعاد تعالی است. فرهنگ غیرت و دفاع از استقلال و آزادی، فرهنگ ایثار و فداکاری و تلاش دو چندان بسيج در نهایت، باعث شکوفایی نسل جوان و آیندگان در زمینه های تعالی و نقش پذيري اجتماعی و جلوگیری از انواع انحرافات خواهد شد.
بسیج و هوشمندی راهبردی:
بسیج با تجهيز و تمسك به هوشیاری راهبردی و شناخت نیازمندی ها و تهدیدها، قابليت واکنش به هنگام داشته و رفتارهاي او بنا به قضاوت دوست و دشمن، در خور تحسین و تمجید است. در مقطع دفاع مقدس، وظیفه شناسی این نیروی مردمی با پیروی از ولایت فقیه، با حضور در جبهه های جنگ، حماسه ای ماندگار خلق نمود.
این مجموعه عظیم برآمده از انسان های مخلص و ایثارگر، در هر زمان و مکانی که احساس تکلیف نموده وارد شده و با انجام وظیفه توانسته است رسالت خود را عملی نماید.
امروزه شناخت شرایط محیطی جامعه و داشتن بینش صحیح، امری اجتناب ناپذیر است که امروز آن را به بصیرت تعبیر می کنیم .
امروزه هوشیاری راهبردی نسبت به تحولات پیرامونی اهمیت بسزایی دارد در سال های اخیر، حمایت های مردمی و بسیجی ملت ایران از سیاست های دست اندرکاران اجرایی جهت احقاق حقوق هسته ای بر کسی پوشیده نیست. موفقیت های به دست آمده در پشت میزهای دیپلماسی، همگی مرهون پشتیبانی گسترده و حضور در صحنه مردمی بود که با قاطعیت خواستار صیانت مسؤولان از حق خود بودند. دستاوردهای انرژی هسته ای بدون همسویی بسیج با سیاست های دولت امکان پذیر نبود. جمهوری اسلامی افزون بر مؤلفه های طبیعی؛ ژئوپلتیک، رهبری و نظامی از نیروی گسترده و هدفمند بسیجی به نحوی برخوردار است که تاکنون توانسته است با وجود تهدیدهای گسترده، از مرزهای ایدئولوژیک و ژئوپلتیک خود صیانت نماید. اکنون مؤلفه دشمن شناسی اعضای این مجموعه عظیم سبب گردیده ترفندهای بیگانگان راه به جایی نبرد. پر واضح است، سلاح آگاهی و اقدام به هنگام بسیجیان در صحنه های متعدد حمایت از نظام، سبب گردیده تا راهبردهای تهاجم نرم دشمن نیز مانند عرصه سخت به نتیجه نرسد که این مهم مدیون هوشیاری راهبردی نیروهای مردمی بسیج است که مقام معظم رهبری راهبرد مقابله با صحنه جدید را این گونه تبیین نمودند: «هر جای کشور که هستید، این هوشیاری را روز به روز زیاد کنید. نگذارید بعضی از نیازهای مادی و مسائل کوچک، جلو بصیرت ها را بگیرد. بصیرتتان را حفظ کنید و دشمنتان را بشناسید. دشمن، ترفندهای گوناگون دارد؛ و آن ملتی موفق می شود که فریب نخورد... هوشیار باشید در شناسایی دشمن. هوشیار باشید در شناسایی ترفندهای دشمن.» این سخنان برگرفته از این فرمایش علی(ع) است که در فرازی از سخنانشان فرمودند: «هر کس به زمان سیاسی و اجتماعی خود آگاه باشد، تند بادهای حوادث به او یورش نمی آورد.
بسیج در تولید قدرت وامنیت نرم:
به واقع بسیج به عنوان یک نهاد اجتماعی - فرهنگي در جامعه ایران و متصف به اين ويژگي و خصوصيات است که موجب می شود این نهاد در رأس ساختار هرم نرم قدرت در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد. گرچه این نهاد از نظر تاریخی همزاد انقلاب و حوادث پس از انقلاب از جمله جنگ تحمیلی محسوب می شود، اما قدمت ریشه های عمیق آن در فرهنگ و ارزش های فرهنگی جامعه اسلامی ایران درونی و ذاتی شده است. عدالت خواهی، دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم، پایداری و مقاومت، اتکا به خود و بیگانه ستیزی، ایثار و گذشت و فداکاری و اطاعت از رهبری دینی از جمله رهروي این شاخصه محسوب میشوند. بی شک وجود چنین فرهنگی در هر نظامی امتیازی بزرگ و منشأ پویایی و قدرت محسوب می شود چرا که ظرفیتی فراخ و سرمایه ای نرم از قدرت را در مواجهه با بحران های مختلف فراهم میکند.
گفتمان نرم قدرت:
به قول امام خمینی (رحمه الله عليه) ملتی که در خط اسلام ناب محمدی (صليالله عليه و آله) و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است باید همه اش بسیجی باشد. یعنی افکار و تولد بسیجی از علل محدثه انقلاب اسلامی است و طبیعی است از علل مبقیه آن نیز خواهد بود. الگویش ائمه اطهار (عليهالسّلام) و مرجع افکار و ارزش هایش کتاب و سنت می باشد و با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی و بی عدالتی مبارزه و به رتبه ای از انسانیت و معنویت می رسد . که رهبر کبیر انقلاب اسلامی به بسیجی بودن افتخار می کند واظهار می دارد: «من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام.»
البته عمده اين شاخص هاي نرم را مي توان در فرمايش های بنيانگذار كبير انقلاب حضرت امام خامنه اي عزيز يافت و براين رويكرد اعتبار افزائي كرد. شاخص هاي حكيمانه و نوراني كه عبارتند از: واقع بینی، حق مداری، کمال جویی، اطاعت محض از خدا و رسول خدا (صليالله عليه و آله) و اهل بیت (عليهالسّلام) و ولایت فقیه، مجهز به بالاترین ابزارهای مادی و معنوی، داشتن روحیه شهادت طلبی، صبر و استقامت، شجاعت و از غیر از خدا نترسیدن، انضباط و هماهنگی در کارها و داشتن برنامه ریزی دقیق زندگی، عدم سازش با کفار، دوستی با مومنین و دوستداران اهل بیت (عليهالسّلام) و مخالفت با دیگران (تولی و تبری)، زهد، ایثار و از خودگذشتگی و مبارزه با رفاه طلبی و تجمل پرستی و رهبانیت، التزام عملی به احکام اسلامی و قانون و مقررات حکومتی، صداقت و درستی در افکار، گفتار و رفتار، انس با قرآن و کتب، بصیرت و دانایی، مدارا با مردم و انسان محور در کارها، قاطعیت و صلابت در افکار و گفتار و رفتار، انعطاف پذیري به تناسب مقتضیات زمان و شرایط محیطی تکلیف مدارا، همواره به دنبال انجام تکلیف است نه نتیجه کارها، راه کارهای تدوام فرهنگ بسیج، تفکر و فرهنگ بسیجی علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی است. برای حفاظت و پاسداری از افکار و فرهنگ بسیجی چند کار اساسی باید انجام داد.
گفتمان بسيج در توسعه توامان و كاركردي قدرت و امنیت نرم:
در عصر حاضر تاثیرگذاری و توسعه توامان و كاركردي قدرت و امنیت نرم به مراتب بیش از نوع سخت آن است و البته پیروزی در عرصه های گوناگون مستلزم به کار بردن هر دو نوع سخت و نرم قدرت در کنار یکدیگر است.حضرت امام خامنهای نيز مبناي نرم گفتمان بسيجي را ترکیبی توأمان از عشق و اخلاص، ایمان فداکاری و شجاعت دانسته و میفرمایند:«تفکر بسیجی ترکیبی است از ایمان عمیق، تلاش مخلصانه، هشیاری در شناخت دشمن، گذشت و ایثار در برابر دوست، ایستادگی و مقاومت شجاعانه و خستگی ناپذیر... این است آن حقیقت والایی که امام بزرگوار ما به خاطر آن، بسیجی بودن را افتخار خود میدانست.» (حضرت امام خامنهای ۱۴/۷/۱۳۷۷)
با توجه به اینکه یکی از اهداف پروژه براندازی نرم امریکا، تمرکز بر محیط های متعهد به انقلاب و گفتمان هاي موانع انقلاب اسلامي است، بسيج مي تواند با تمسك بر ابزار قدرت نرم همچون توليد علم و فناوري هاي مرزشكن و گسترش معرفت و بيداري ديني و توسعه بسيج علمي فرهنگي به وراي مرزهاي ملي به مقابله با امريكا بپردازد. البته از آنجا که تهدید دشمنان انقلاب اسلامي انعطاف پذیر و بر اساس بنیانهای تهديد نرم نامتقارن و دائماً در حال تغییر است، گفتمان بسيج باید مرتباً و به صورت ادواری، اولویت ها و اهداف خود را متناسب با ضربه پذيري نرم دشمن بازتعریف نموده تا بتواند توان و جايگاه نرم خود را در تمام قشرهای جامعه تسري و تقویت نموده و موفقيت هاي خود را دائماً رصد و امورات انجام شده را مورد نقد و ارزیابی قرار داد. همچنین رویکردهای گفتماني بسيج بايد در مکان ها و زمان های متفاوت و متناسب با مطالبات و خاستگاه ها تناسب پيدا كند.
در شرايط امروز كشور، مهم ترین منبع در راستاي جهت دهی و بازتولید گفتمان هاي اجتماعي و ارزشي را بايد در مراكز علمي و پايگاه هاي اعتقادي و مديريت برنامه ريزي جستجو مي شود كه مي توانند جریان های فرهنگی و نرم قدرت را تولید و معنا بخشی کنند. هم راستائي ديگر گفتمان هاي مشروع و رايج اجتماعي در اغلبيت بخشيدن به گفتمان بسيج موجب پیوند نهادینه با مردم رابطه اي راهبردی با گفتمان حاكم شده و اين گفتمان را قادر خواهد ساخت تا در زمینه های كلان و راهبردي مربوط به ساخت باورها و جهت دهی جریان های فکری- فرهنگی نقشی فعال و قدرتمندي داشته باشد.
والسلام
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.