همايش بانوان جبهه پايداري انقلاب اسلامي صبح امروز در سالن تفاهم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، همايش بانوان جبهه پايداري انقلاب اسلامي با عنوان «پايداري فاطمي تا ظهور» صبح امروز با حضور جمعی از بانوان حامی این جبهه در تالار اجتماعات تفاهم برگزار شد.
همچنین برخی اعضای جبهه پایداری از جمله قاسم روانبخش، حمید رسایی، حسن حمیدزاده، زهره لاجوردی، بتول نامجو، زهره طبیب زاده و فاطمه آلیا و هم چنین علی مصباح، فرزند آیت ا... مصباح یزدی در این مراسم حضور داشتند.
علی مصباح: در برخی برهه ها حمایت ولی فقیه از قوا بخاطر مصلحت بود
در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين دكتر علي مصباح، فرزند آيت الله مصباح يزدي و استاد و پژوهشگر حوزه علميه قم طي سخناني ضمن تسليت ايام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: ايشان سمبل دفاع از ولايت و حقيقت و اولين شهيد راه ولايت بودند و فدا شدن حضرت زهرا (س) كافي است تا ما اهميت موضوع ولايت در اسلام را بشناسيم.
وي در اشاره به روايتي در مورد اهميت ولايت در اسلام يادآور شد: امام باقر (ع) ميفرمايند كه «اسلام در پنج پايه استوار است كه عبارتاند از: نماز، روزه، حج، زكات و ولايت» و توضيح مي دهند كه اگر كسي تمام عمر را روزه بگيرد، تمام شب ها را عبادت كند و تمام اموال خود را به عنوان صدقه در راه خدا بدهد، ولي ولايت اهل بيت (ع) را نداشته باشد، هيچ حقي بر خدا ندارد و خدا حق دارد او را وارد جهنم كند.
اين استاد و پژوهشگر حوزه علميه قم ادامه داد: ولايت مبناي مسائل ديگر به خصوص مسائل اجتماعي اسلام است و تعريف ساده ولايت تابعيت معصوم و اطاعت از اوست و در اسلام آنچه براي مردم تعيين تكليف كرده و رفتارها را كنترل ميكند، جز خداي متعال نيست.
مصباح تاكيد كرد: جهانبينيهاي مادي براي آنكه ديدهاند در جامعه رفتار مردم بايد كنترل شود، راههايي را دنبال كردهاند تا ببينند چه كسي و چگونه حق وضع قانون دارد.
وي افزود: ولي آنچه در اسلام مطرح بوده، طبق فرمايش اميرالمومنين (ع) اين است كه خدا انسان را آفريده و او نبايد بنده هيچ كس غير از خدا باشد و ما اگر تحت ولايت خدا قرار نگيريم، چارهاي جز ولايت طاغوت و نفس نيست.
اين استاد و پژوهشگر حوزه علميه قم با تأكيد بر اينكه تنها خدا ميتواند براي جامعه تعيين حاكم و تكليف نمايد و مبناي ربوبيت تشريعي همين است، گفت: خداي متعال براي رساندن دستورات خود افرادي از خود انسانها را برگزيده و شكي نيست كه خداوند حق ولايت را به پيامبر و ائمه (ع) -به واسطه پيامبر- داده است؛ اما سوال مطرح اين مي باشد كه در زمان غيبت و عدم دسترسي به ائمه معصومين، وظيفه چيست؛ آيا كار به خود مردم واگذار شده يا خدا براي امروز هم برنامهاي دارد؟
مصباح در پاسخ به سوال فوق گفت: براساس آموزههاي تشيع و به بركت انقلاب اسلامي و بينش امام (ره) امروز براي كمتر كسي جاي سوال باقي است كه آنچه در غيبت صورت ميگيرد، چيزي جدا از طرح خداوند براي كل بشريت نيست.
وي افزود: براساس فرمايشات ائمه (ع) و حكم عقل، ولايت متعلق به كساني است كه شبيه ترين افراد به ائمه معصومين در علم، بينش، مديريت و ساير مسائل باشد.
اين استاد و پژوهشگر حوزه علميه قم با طرح اين سوال كه برخي ميگويند كه اگر مسائل سياسي با ولي فقيه است چه احتياجي به رياست جمهوري و قوه و قضائيه و مجلس است، اظهار داشت: جواب اين سوال در همان موضوع ولايت فقيه نهفته است و ما اگر نگاهي به حضرت امير (ع) به عنوان تنها الگوي حكومت اسلامي بعد از پيامبر داشته باشيم، ميبينيم با وجود يك رهبر معصوم در راس حكومت اسلامي، ايشان براي اداره جامعه در نقاط مختلف والياني را منصوب كردهاند تا از سوي ايشان قوانين را اجرا و به مسائل مردم رسيدگي كنند.
مصباح خاطرنشان كرد: پس حكومت با يك فرد شكل نميگيرد و اگر آن فرد حتي معصوم باشد، براي اداره يك جامعه بايد افرادي در نقاط مختلف به مسائل مردم رسيدگي كنند.
وي گفت: با وسعت و پيچيدگيهاي امروز در جامعه اسلامي و روابط اجتماعي، علاوه بر اينكه در راس حكومت هم امام معصوم نيست براي جامعه حضور ولي فقيه كافي نيست؛ بلكه نياز است شخصي كه در راس حكومت مي باشد، بازواني داشته باشد كه به امور رسيدگي كنند.
اين استاد و پژوهشگر حوزه علميه قم با تأكيد بر اينكه اولين بازوهاي متصل به ولايت فقيه، قواي سه گانه هستند، گفت: در قانون اساسي هم سياست هاي كلي توسط ولي فقيه تعيين ميشود و براي اجرا و عملياتي شدن اين سياستها سه قوه وارد عمل ميشوند و آنچه به قواي سه گانه مشروعيت ميدهد، اين است كه در چارچوب سياستهاي ولي فقيه عمل كنند.
مصباح با بيان اينكه در سي و چند سال گذشته برهههايي را داشته ايم كه قواي سه گانه در اين چارچوب عمل نكرده اند، ادامه داد: اگر مصالح نظام اقتضا نميكرد ولي فقيه از آنان حمايت كند، آنها از مشروعيت ساقط ميشدند؛ اما گاهي مصالح اقتضا ميكند افرادي با اينكه در خط ولايت نيستند، همچنان بر سر كار بمانند.
وي ادامه داد: وظيفه ما به عنوان كساني كه حق انتخاب مسئولان را داريم اين است كه در نظر داشته باشيم كساني را انتخاب كنيم كه بازوي ولي فقيه باشند نه اينكه بازوهاي ولي فقيه را قطع كنند.
استاد و پژوهشگر حوزه علميه قم گفت: مشورت دادن به ولي فقيه به صورت نامه و خصوصي عيبي ندارد؛ اما اينكه نمايندهاي پشت تريبون مجلس سخني بگويد و راي را جذب كند و بداند مخالف نظر ولي فقيه است، مشروعيت ندارد.
مصباح تاكيد كرد: آنچه ما از الگوي فاطمي درس ميگيريم، پايداري بر ولايت است و اين زمينه مختلف، مصاديق مختلف دارد؛ در انتخابات پايداري بر ولايت يعني اينكه اولين معيار انتخاب ولايتمداري است و بعد نوبت به تخصصها برسد.
وي تاكيد كرد: متخصص اقتصادي كه ولايتمداريش ضعيف باشد، حتي اگر بهترين اقتصاددان دنيا باشد به درد نظام نميخورد؛ زيرا در مسير ولايت و سياستهاي كلي نظام نيست.
اين استاد و پژوهشگر حوزه علميه قم در خصوص جبهه پايداري گفت: جبهه پايداري مثل حزب نيست كه دستور بدهند و امروز به يك قانون و فرد راي بدهند؛ اين نظام حزبي در اسلام قابل قبول نيست و هر كس مسئول اعمال خود نزد خداست.
مصباح در پايان خاطرنشان كرد: اميد اين است كه گفتمان پايداري، گفتمان عمومي شود كه هر فرد براساس اصول فكر كند و تصميم بگيرد و منتظر دستور از بالا نباشد؛ يكنماينده گفتمان پايداري هم موظف است در حيطه اختيارات و وظايفش همين گفتمان را پياده كند.
آلیا: برخی برای دو رای بیشتر، جبهه پایداری را به افراطیگری متهم میکنند/تخریب ناجوانمردانه حسینیان
فاطمه آلیا دیگر سخنران این برنامه در سخنان خود ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: بین تمامی ویژگی های حضرت زهرا (س) یک صفت ریشه همه صفات ایشان مي باشد و آن پایداری است.
وی با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) در آنجا، خواص ساکت فتنه و بی تفاوت ها را نکوهش كردند و میپرسند كه «آیا شما فتنه را خواباندید؟ شما در زمان فتنه سکوت کردید» و ایشان همچنین علل انحراف مردم را میگویند و سستی یاران را در این زمینه سرزنش می نمایند.
عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی ادامه داد: این سکوت و بی تفاوتی در فتنه مصداق خیانت است و کار را به جایی می کشاند که فریاد «این عمار» ولیفقیه بلند شود.
آليا اظهار داشت: مفهوم پایداری فاطمی این است که مقاوم و ثابت قدم باشیم و خود را هر لحظه امتحان کنیم که آنچه باید را در موقع خود انجام دهیم.
وي در انتقاد از کسانی که جبهه پایداری را به تندروی متهم می کنند، گفت: چرا برای دو رای بیشتر، کسانی را که فریاد می زنند جلوی زیادهخواهی عده ای را بگیرید، به افراطی گری متهم می کنند؟
نماینده مجلس هشتم با اشاره به تعدد جبهه های حاضر در رقابت های انتخاباتی یادآور شد: اسامی همه تشکل ها قشنگ است؛ اما باید دید در آن گروه چه کسانی دور هم جمع شدهاند.
آليا عنوان كرد: در حال حاضر، ناجوانمردانه ترین تخریبها علیه حسینیان در جریان است و نوک نیزه هجمه ها به سمت ایشان است.
طبیب زاده: حقتان است در سوال از رئیسجمهور با تمسخر با شما برخورد شود! / وقف دانشگاه آزاد آبروي مجلس هشتم را برد
زهره طبیب زاده دیگر سخنران همایش زنان جبهه پایداری با اشاره به انحرافات تاریخ انقلاب گفت: پس از انقلاب جریانی به وجود آمد که پس از گذشت یک دهه تغییراتی در مسیر آن ايجاد شد.
وی ادامه داد: در دوره اصلاحات و سازندگی، گفتمان ولایت دچار اعوجاج شد و طبقه ای تحت عنوان متدین ثروتمند و مرفه مسلمان با استفاده از رانت های دولتی به وجود آمد که انحراف واضحی از مسیر ولایت بود.
عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی محور دوم انحراف را در حوزه فرهنگ برشمرد و تاكيد كرد: امام بارها فرمودند كه «شعار ما مسكن و نان نيست» اما برخي دولت ها همه چيز را صرف توسعه سياسي و اقتصادي كردند و همين موضوع باعث تساهل و تسامح در فرهنگ شد و كار به اكران فيلمهايي رسيد كه شاهد بوديم حتي در دوره اصلاحات و سازندگي مجوز نگرفتند؛ اما در دولت اصولگرا نمايش داده شدند.
طبيبزاده افزود: دولت نهم با گفتمان اصولگرايي برخي قصورهاي صورت گرفته در گذشته را تصحيح كرد كه برخورد فعال در سياست خارجي و بحث عدالت اجتماعي و اقتصادي و توجه ويژه به اقشار محروم از آن جمله بود؛ اما در عرصه فرهنگ ضعيف كار كرد و اين ضعف به دليل نفوذ جريانهاي انحرافي در دولت بود.
وي با تأكيد بر اينكه ولايت فقيه خط نگهدار انقلاب است، گفت: آيا صلاح است ولي فقيه همه جا مستقيم به ميدان بيايند و انتظار اين است كه با وجود مجلس و دولت اصولگرا، ايشان ضرورتي به ورود مستقيم در مسائل اجرايي نبينند؛ اما شاهد هستيم كه ايشان باز هم مجبور به دخالت مستقيم ميشوند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه چيزي بايد سپر بلاي ولايت در جامعه اسلام باشد، عنوان كرد: ما مجلس را سپر بلا ميدانيم؛ زيرا دولت مجري مصوبات مجلس است و همچنين حق نظارت بر اجرا نيز دارد.
طبيبزاده يكي از وظايف مهم مجلس را راي اعتماد به وزرا عنوان كرد و با انتقاد از سياستهاي دولت در برخي زمينهها گفت: در بحث رسيدگي به بازار سكه و ارز، وظيفه دستگاه اجرايي مشخص بود و همچنين در حوزه فرهنگ بحث عفاف و حجاب توسط دولتها اجرايي نشده است.
وي در انتقاد از عملكرد مجلس هشتم در استيضاح وزراي دولت گفت: تعداد استيضاح در اين مجلس در تاريخ سابقه نداشته و متأسفانه برخي نميخواهند به مسولان اجرايي اجازه دهند كه كار كنند.
عضو جبهه پايداري به مسئله وقف دانشگاه آزاد در مجلس هشتم اشاره كرد و گفت: طرح وقف دانشگاه آزاد آبروي مجلس هشتم را برد و در نهايت رهبري در قالب يك بحث فقهي خرابكاري مجلس را درست كردند.
طبيبزاده در خصوص وظيفه مجلس در تعيين ميزان رابطه با كشورهاي خارجي گفت: اقدام درست مجلس در خصوص تحريم نفتي انگليس و فرانسه قابل تقدير است و 1+5 در پس همين تصميم آدم شدند و سر به راه شدن گرگ نتيجه سياستهاي هوشمندانه غير انفعالي مجلس است.
وي درخصوص طرح سوال از رئيس جمهور در مجلس خطاب به نمايندگان مجلس هشتم گفت: حقتان است با تمسخر و شوخي در سوال از رئيس جمهور با شما برخورد شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پايان تصريح كرد: مجلس بايد مانند يك سپر، تير و تركشهايي كه به ولايت شليك ميشود، دفع نمايد.
گفتنی است در ابتدای این مراسم، مستند «پایان مدارا» اکران شد؛ همچنین در بخشهایی از برنامه، حجت الاسلام روانبخش و زهره لاجوردی سخنان کوتاهی را بیان کردند و مداح اهل بیت به ذکر مصیبت خاندان نبوت پرداخت.