کد خبر:۱۸۸۸۱۰
گزارش كامل از نشست «خصوصي» در مجتمع 13 آبان؛
فراستي: فيلم خصوصي نه اعتقادي است نه اخلاقي / فرح بخش: ده مجتهد از نظر شرعي فيلم خصوصي را تاييد كردهاند
منتقد سينما گفت: نقد با ترور شخصيت فرق ميكند نقد يك عمل متعهدانه است به نظر من فيلم خصوصي نه اعتقادي است ...
به گزارش خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، جلسه نقد و بررسي فيلم «خصوصي» عصر امروز با حضور فرحبخش، كارگردان؛ عليخاني، تهيه كننده و مسعود فراستي، منتقد سينما و تلويزيون در مجتمع فرهنگي 13 آبان برگزار شد.
«خصوصي» فيلم خوبي نيست / استهجان پنهاني سينماي ما مخربتر از فيلمهاي فارسي گذشته است
وي افزود: كاري كه راجع به گشت ارشاد و فيلم «خصوصي» توسط آقايان ارشاد شد كار بسيار بدي بود و كسي حق ندارد به جاي نقد اثري را از پرده سينما پايين بكشد. اين كارهاي است كه بعد از 30 سال از انقلاب گذشته و با وجود قانون از يك جامعه متمدن اين حركات اشتباه است.
اين منتقد سينما افزود: اين دوستان موضع انفعالي دارند و در مقابل اثر با سكوت خود و با پايين كشيدن آن از پرده سينما اثر را پايين كشيدند و اعتراض خودشان را نشان دادند كه اين عين انفعال است.
وي ادامه داد: نقد با ترور شخصيت فرق ميكند نقد يك عمل متعهدانه است به نظر من اين فيلم نه اعتقادي است نه اخلاقي كساني كه آن را تأييد ميكنند ميتوانند از آن دفاع كنند.
فراستي در خصوص نقد فيلم گفت: ما نقد محتواي و نقد فرم و ساختار داريم. ما ميتوانيم بدون اينكه به فرم كار داشته باشيم نقد محتوا داشته باشيم اما بايد بدانيم محتوا از دل فرم بيرون ميآيد.
وي ادامه داد: همه حرفهاي ارزشي كه فيلمساز ميخواهد در اثرش به تصوير بكشد بايد تبديل به فرم شود و بداندكه فرم رسوب محتواي است و اگر فرم نباشد مطلقا محتواي در كار نميباشد.
فراستي گفت: سينما يك مديوم بيرحم است و همه راست و دروغها را رو ميكند و نميتوان از آن فرار كرد. اگر داريم مي گويم بي اخلاقي بد است اما نصف فيلم براي گيشه و فروختن بي اخلاقي مي كند اين فرم اشتباه است.
اين منتقد سينما در پاسخ به اعتراض فرح بخش گفت: من قصد شانتاژ نداشتم اينكه گفتم دانشجويان براي كدام قسمت فيلم دست زدند اين بود كه ميخواستم بحث و گفت وگو بين دو طرف ايجاد شود.
وي در خصوص صحبت فرح بخش كارگردان فيلم كه گفت فيلم من مخاطب دارد گفت: بيننده نبايد فريب واژه مخاطب را بخورد. اين فيلم سازان فارسي انقدر به گردن مخاطب حق دارند كه نميتوانند نقدي به مخاطب داشته باشند.
فراستي گفت: محض اطلاع فيلمسازان كه از مخاطب سوءاستفاده ميكنند بگويم كه مخاطب، مخاطب در لحظه مخاطب اثر نيست بلكه بايد مخاطب عام باشد.
وي نمونهاي از فيلم هاي مخاطب در لحظهاي را فيلم اخراجيهاي سه و جدايي نادر از سيمين معرفي كرد و گفت: اين فيلمها هر دو فيلم بدي بودند اما تحت تأثير مخاطب يكي يك ميليارد و يكي سه ميليارد تومان فروخت.
اين منتقد سينما يادآور شد: من شخصا طرفدار مخاطب عام هستم اگر فيلمي كه مخاطب عام داشته باشد در لحظه ميفروشد اما فيلمي كه مي خواهد بماند بايد هم مخاطب عام داشته باشد هم مخاطب خاص.
وي اضافه كرد: من معتقدم در فيلم نميتوان به مخاطب توهين كرد و پز اين را داد كه فيلم ما مخاطب دارد. خيلي در سينماهايمان داريم كه تكههاي از فيلم فارسي را در اثرهاي خود كار ميكنند و باتوهين به مخاطب ميگويند ما ميخواستيم فيلم فارسي را بزنيم.
فراستي يادآور شد: اين سياستگذاري هاي 30 ساله دولت ماست كه كاري در جهت تضعيف فيلم فارسي نكرده است و استهجان پنهان در سينماها آمده كه تهديد كننده تر از گذشته است.
وي در خصوص اين فيلم خصوصي گفت: يك فاصله طولاني تا تيتراژ تا شروع فيلم است و يك حفره بزرگ در آن ايجاد شده به همين دليل ميگويم كه اين فيلم فيلم خوبي نيست.
اين منتقد سينما در خصوص محتواي فيلم كه در خصوص صيغه در اسلام است گفت: بايد فيلمي كه راجعبه صيغه حرف ميزند درست حرف بزند نه اينكه هر كثافتكاري مرسوم بسياري از دوستان را توجيه كنيم. يعني اينكه ما در اثر حرفي را كه ميزنيم بايد درست بزنيم. در فيلم هاي ما باب شده هر كدام يك جوري خيانتها را نشان ميدهند و بدون اينكه سمپاشي كنند اثر را تمام ميكنند كه اين فاجعه است براي سينماي ايران.
تا جايي كه بتوانم از اثرم دفاع ميكنم/ فيلمم غيرقانوني از پرده سينما پايين آمد
در ادامه محمد حسين فرحبخش، كارگردان فيلم گفت: من حدود 50 اثر به كمك آقاي عليخاني ساختهايم كه اين آثار براي مردم است و اكثر اثرهاي ما مورد تأييد مردم قرار گرفته است.
وي در خصوص فيلم «خصوصي» گفت: اين فيلم يك فيلم اعتقادي و اخلاقي است چون ما در فيلم مسائل خاصي را عنوان كرديم بعضي ها انگها و تهمتهايي به ما ميزنند كه ما آماده پاسخگويي هستيم.
فرح بخش ادامه داد: من وقتي اثري را ساختم آماده دفاع از فيلمم هستم و اعتقاد ندارم اشتباهي در ساخت اين فيلم رخ داده است.
كارگردان «خصوصي» در ادامه گفت: هفته گذشته كه براي نقد و بررسي دانشگاه امام صادق (ع) رفتيم تا سه شب ما را در دانشگاه نگهداشتن و فيلم هاي كه تصويربردار ما از آن نشست گرفته بود از ما گرفتند كه من در آخر به آنها گفتم كه اينجا ندامتگاه امام صادق (ع) است نه دانشگاه امام صادق (ع).
فرحبخش در ادامه در خصوص فيلم خصوصي گفت: بستر شخصياست، كه در طول اين 32 يا 33 سال از نگاه اين افراد ضربه خورديم افراط و تفريط هيچ وقت نميتواند ما را به اعتدال برساند ما در اين فيلم زندگي زندگي شخصي كه بدون توجه به شرع و عرف كارهاي را انجام ميدهد به تصوير كشيده ايم مانند امروز كه غيرقانوني فيلمي را از پرده سينماها پايين ميكشند.
وي ادامه داد: نقايص انقلاب همين افراد افراطي هستند كه حرف و منش خود را عين دين مي دانند و اصل بستر درام ما را نيز همين منافقان تشكيل ميدهند.
كارگردان فيلم «خصوصي» خاطرنشان كرد: از نظر من حجاب برتر چادر است اما به زور نميتوان چادر سر مردم كرد و خلاف اخلاق عمل كنيم.
وي در قسمتي از نقد مسعود فراستي گفت: اينكه به دانشجو ميگويد براي چي دست زديد يك نوع شانتاژ است و شما نبايد آدمها را در مقابل موقعيتها پاسخگو كنيد.
فرحبخش گفت: ما در فيلم خصوصي آدمي را نشان ميدهيم كه از صيغه سوء استفاده ابزاري ميكند و خود را عين دين و قانون ميداند.
وي در خصوص واكنش مردم نسبت به اين فيلم گفت: در زمان اكران اين فيلم ما نظرات مردم را پرسيدهايم كه خيلي از مخاطبين ما اظهار نظر مثبت نسبت به اين فيلم داشتند.
كارگردان «خصوصي» در ادامه گفت: فيلم من را ده تا مجتهد ديدند و گفتند از نظر شرعي مشكل ندارد.
فرحبخش در ادامه گفت: من به اخلاق بيشتر از عرف و شرع پايبند هستم و خط قرمز من رهبري است و كساني ديگر بايد انتقادشان بايد در چارچوب ادب باشد.
كارگردان فيلم «خصوصي» گفت: كف كار ما اين است كه اگر كار ما مطابق شرع نيست خلاف شرع هم نباشد.
وي در پاسخ به اظهار نظر فراستي گفت: من معتقدم چيزي به نام سكس پنهان در سينماي ايران نداريم بلكه نگاه مريض داريم درست است كه قبل از انقلاب سينماي ما مستهجن بود اما سينما كنوني ما نگاه مريضي در بين آن وجود دارد.
حاشيه ها
در ابتداي جلسه فرحبخش، كارگردان فيلم خصوصي با گلهمندي از جلسه نقد و بررسي فيلم خصوصي در دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در دانشگاه امام صادق جلسه نقد و بررسي اين فيلم تا ساعت 2 شب به طول انجاميد بعد از آن ما را در دانشگاه تا ساعت 3 نگه داشتند و فيلمهايي كه ما از نشست تهيه كرده بوديم از ما گرفتند كه من گفتم كه اينجا ندامتگاه امام صادق است نه دانشگاه امام صادق و اميدوارم كه شما مانند دانشجويان امام صادق نباشيد.
بعد از اين حرفهاي فرحبخش موسوي، يكي از دانشجويان دانشكده صدا و سيما خطاب به فرحبخش گفت: شما كه دم از اخلاق ميزنيد اين عين بياخلاقي است كه شما پشت سه نفر از دانشجويان امام صادق اين حرفها را ميزنيد و اميدوارم پس از اين جلسه پشت سر ما اين حرفها را نگوييد كه اين صحبتها با تشويق دانشجويان حاضر در سالن مواجه شد.
فرح بخش در كنار اعتراضات دانشجويان با اشاره به غير شرعي بودن اين فيلم گفت: بيش از 10 مجتهد فيلم من را تاييد كرده و گفتند كه از نظر شرعي مشكلي ندارد كه اين حرف فرح بخش نيز با اعتراض دانشجويان مواجه شد.
در ادامه اين جلسه حضور عليرضا پورصباغ منتقد باعث اعتراض فرحبخش شد و گفت: من ديگر صحبتي ندارم شما حضور اين فرد در جلسه را با من هماهنگ نكردهايد و گرنه من اصلا حاضر نبودم در اين جلسه شركت كنم.
فراستي كه تصميم آرام كردن فضا را داشت با حمايت از اين منتقد قصد دادن فرصتي به او براي دفاع از خودش را داشت كه با مخالفت فرحبخش مواجه شد.
پس از آرام شدن جو سالن نقد ادامه پيدا كرد و پس از نظرسنجي دانشجويان در مورد مثبت يا منفي بودن فيلم، اكثريت دانشجويان معتقد بودند كه نقاط منفي فيلم بيشتر از نكات مثبت آن بود.
پس از آنكه فرحبخش سالن را ترك كرد اين منتقد رزومه كاري خود را ارائه داد و جلسه نقد بدون جمعبندي پاياني به اتمام رسيد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.