کد خبر:۲۰۹۵۸۸
افزایش تا 16 میلیون تومانی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا/ خرید خودرو دست نیافتنی شد
ایران خودرو و سایپا بعد از ماه ها چانه زنی سرانجام قیمت محصولات خود را افزایش دادند که در برخی موارد به 16 میلیون تومان نیز می رسد.
گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ بعدازظهر دیروز دو شرکت ایران خودرو و سایپا، قیمتهای مصوب کمیته قیمتگذاری را اعلام کردند. بر این اساس قیمت محصولات این دو شرکت با استناد به مدارکی که آنها در راستای افزایش هزینهها به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه کردند، افزایشی در خور توجه دارد.
در همین حال قیمتهای جدید از دیروز بعدازظهر بر سایت فروش نمایندگیهای این دو شرکت قرار گرفت.
این در شرایطی است که ثبت نامکنندگانی که طی دو سه ماهه گذشته در انتظار دریافت خودروي خود بودند نیز باید خودروی مورد نظرشان را با اعمال قیمتهای جدید تحویل بگیرند. طی ماههای گذشته خودروسازان از تحویل خودرو به مشتریان امتناع میکردند این در حالی است که شنیدهها حکایت از آن داشت شرکتهای مذکور در انتظار تصمیم کمیته قیمتگذاری برای افزایش قیمتها بودند.
دوشنبه گذشته کمیته قیمتگذاری خودرو با برگزاری جلسهای قیمتهای جدیدی را به تصویب رساند. هر چند مدیرکل دفتر كالاهاي فلزی و معدني سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برگزاری این جلسه را رد كرد، اما این کمیته در نهایت با حضور وی تشکیل و قیمتهای جدید به تصویب رسید. در پایان این جلسه هم به اعضای آن توصیه جدی شده بود که از اطلاعرسانی در مورد نتایج جلسه امتناع کنند.
در هر صورت، دیروز بعدازظهر سایت فروش نمایندگیهای دو شرکت، با قیمتهای جدیدی مواجه شد. هر چند روز گذشته خبرنگار ما نتوانست به سایت فروش خودروسازان دسترسی پیدا کند؛ اما آنچه با پیگیری از شرکتهای مذکور اطلاع پیدا کرد، قیمت بیشتر خودروها افزایش قابلملاحظهای پیدا کرده اند.
یک مقام مطلع در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرده است.
وی افزود: براساس این مجوز، ایران خودرو قیمت محصولات خود را به طور میانگین 10 درصد افزایش خواهد داد، ضمن اینکه گروه خودروسازی سایپا به طور میانگین 18 تا 20 درصد محصولات خود را افزایش و آن را به نمایندگیهای خود ابلاغ کرد.
این مقام مطلع اظهارداشت: گروه خودروسازی ایران خودرو نیز به زودی این مصوبه را برای اجرا به نمایندگیهای خود ابلاغ خواهد کرد.
افزایش 2 تا 16میلیون تومانی قیمتهای سایپا
با وجود افزایش 6درصدی قیمت خودروهای داخلی طی ماههای اخیر، در اقدامی جدید قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا 2 تا 16میلیون تومان افزایش یافت، در حالی که سازمان حمایت از افزایش دوباره قیمتها اطلاع رسانی نکرده است.
در ابلاغیه جدید گروه سایپا به نمایندگیهای فروش این شرکت، پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی سایپا با افزایش قیمت 2 میلیون تومانی همراه شده به طوری که قیمت هر دستگاه سایپا 111 مدل SL که قبلاً 9 میلیون و 600 هزار تومان به فروش میرسید به 11 میلیون و 540 هزار تومان رسیده و قیمت نوع SX این خودرو نیز از 9 میلیون و 900 هزار تومان به 11 میلیون و 940 هزار تومان افزایش یافته است.
همچنین قیمت هر دستگاه سایپا 131 مدل SL با فرمان معمولی و ایربگ با رشد 2 میلیون تومانی، 12 میلیون و 130 هزار تومان و قیمت مدل SX این خودرو با کیسه هوا 12 میلیون و 530 هزار تومان تعیین شده است.
نمایندگیهای سایپا هر دستگاه سایپا 132 مدل SX را 12 میلیون و 60 هزار تومان و مدل SL این خودرو با ایربگ را 12 میلیون و 200 هزار تومان عرضه میکنند. قیمت سایپا 132 مدل SX با ایربگ نیز 12 میلیون و 300هزار تومان تعیین شده است.
در عین حال، هر دستگاه تیبا با رشد قیمت حدود 3 میلیون تومانی، 15 میلیون و 400 هزار تومان عرضه میشود که قبلاً قیمت این خودرو 12 میلیون و 858 هزار تومان بوده است.
افزایش قیمت 7 میلیون تومانی مگان
قیمت محصولات پارس خودرو نیز به عنوان شرکت زیرمجموعه گروه سایپا با افزایش 4 تا 16 میلیون تومانی همراه بشده به طوری که هر دستگاه مگان با افزایش حدود 7 میلیون تومانی، به قیمت 44 میلیون و 600 هزار تومان عرضه میشود. قیمت این خودرو قبلاً 37 میلیون و 210 هزار تومان بود.
همچنین قیمت هر دستگاه تندر 90 پارس خودرو با رشد 4 میلیون تومانی از 17 میلیون و 540 هزار تومان به 21 میلیون و 50 هزار تومان رسیده است.
هر دستگاه ماکسیما آپشندار دنده اتوماتیک نیز به قیمت 67 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرسد که قبلاً قیمتی معادل 58 میلیون و 990 هزار تومان داشته است.
در قیمتگذاری جدید محصولات پارس خودرو قیمت هر دستگاه پیکاب دو کابین از 42 میلیون تومان به 50 میلیون و 350 هزار تومان افزایش یافته است.
قیمت تیانا نیز با رشد 7.5 میلیون تومانی همراه است به طوری که هر دستگاه از این خودرو 85 میلیون تومان به خریداران عرضه میشود در حالی که قیمت قبلی آن 80 میلیون و 410 هزار تومان بوده است.
قیمت مورانو نیز با رشد 16 میلیون تومانی از 111 میلیون تومان به 127 میلیون تومان رسیده است.
در مورد محصولات ایران خودرو نیز باید گفت که تا این لحظه قیمتهای جدید به نمایندگیهای فروش این شرکت ابلاغ نشده اما قیمت پژو پارس اخیراً از 20 میلیون و 481 هزار تومان به 25 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافته است.
واردات مازارتی و پورشه با ارز 1226 تومانی
براساس آمار گمرک در دو ماه مرداد و شهریور سال جاری بالغ بر 7351 دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی 162.7 میلیون دلار وارد کشور شد.
این میزان واردات خودرو به کشور درست در برههای رخ داده که نوسانهای شديد ارزی در همین مدت به وقوع پیوست و تامین ارز برای واردات مواد اولیه بسیاری از صنایع نیز به مشکل خورد.
با این وجود سیر صعودی واردات خودرو به کشور در نیمه نخست امسال نشان میدهد که واردکنندگان با كمتر مشکلی از بابت تامین ارز موردنیازشان چه به شکل ارز با نرخ مرجع و چه به شکل ارز با نرخ آزاد مواجه بودهاند.
نکته جالب اینجاست که براساس گزارشهای منتشر شده در پنج ماه نخست امسال که 16 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار وارد کشور شد، 78 درصد از این واردات از طریق ارز دولتی انجام شده است.
این مسئله ميتواند نشاندهنده آن باشد که واردکنندگان خودرو از چنان لابی قوی برخوردارند که توانستهاند از رانت خود برای دسترسی به ارز دولتی آن هم در چنین شرایطی استفاده کنند.
بد نیست بدانیم صنعت کاغذ که با اقشار مختلف مردم سر و کار دارد، در دو ماه اخیر در حالی به ارز مرجع یا حتی ارز مبادله شده در مرکز مبادلات ارزی برای واردات مواد اولیه دسترسی نداشته که در همین مدت خودروهای فوق لوکسی مانند مازراتی و پورشه بعد از تامین ارز موردنیاز وارد کشور شدهاند. این در حالی است که واردات چنین خودروهایی حتی به پنج درصد جامعه هم مربوط نمیشود.
جالبتر از اختصاص بدون مشکل ارز به واردکنندگان خودرو این نكته است که حاشیه سود فروش خودروهای وارداتی در بازار ایران نیز بسیار بالاست و برخی برآوردها حاکی از آن است که واردکنندگان خودرو از بابت فروش بعضی مدلها بین 30 تا 40 درصد سود به جیب میزنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.