به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حمیدرضا شکارسری با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور شاعران و مخاطبان و طرح مسائلی درباره خروج اشعار عاشورایی از دام تکرار گفت: دوره ما دوره مدرنیته است؛ دورهای که در آن نگاه به هنر باید جزئی، تخصصی و حرفهای باشد.
این شاعر کشورمان افزود: با دقت نگاه کردن به حوادت و رویدادهای تاریخی که تا به امروز نگاه به آنها کلی بوده، واجب و ضروری است؛ ما باید در مقوله هنر از پرداخت کلی و معناگرا به مقولات، به نگاه ریزتر و عینیتر برسیم و بتوانیم تصویر روشنی از اتفاقات ارائه دهیم؛ این نگاه مدرنتر و گامی رو به جلوست.
وی تصریح کرد: کنگره شعر زنان عاشورایی میتواند با چنین رویکردی این نگاه کلی را از ما بگیرد و ما را به دقت و توجه بیشتری به وقایع عاشورا وادار کند.
شکارسری افزود: هر حادثه و اتفاق تاریخی در دین که بار دراماتیک داشته باشد برای شعر مدرن مناسب است؛ واقعه عاشورا و تکتک شخصیتهای حاضر در آن ظرفیت دراماتیک دارند؛ تمامی زنهای حاضر در واقعه عاشورا دارای ویژگیهایی هستند که میتوان در قالب یک شعر به آنها پرداخت و به جای پرداخت درام کلی به عاشورا تکتک این شخصیتها را به تصویر کشید.
این شاعر کشورمان درباره تاثیر اشعار عاشورایی بر فرهنگ و جامعه گفت: اگر بخواهیم از دیدگاه ارسطویی به مقوله هنر نگاه کنیم، باید بگوییم هنرمند با بازآفرینی جهان از دیدگاه خود روی مخاطب اثر می گذارد و هر مخاطب بنا به درک خودش از هر اثر درس میگیرد، به این ترتیب شعر عاشورایی هم از این قاعده مستثنی نیست، بار دراماتیک واقعه عاشورا به حدی است که مخاطب ناخواسته تحت تاثیر آن قرار میگیرد و از شخصیتهای منفی بیزار میشود و به شخصیتهای مثبت تعلق خاطر پیدا میکند؛ همین بیزاری و تعلق خاطر نسبت به شخصیتها نوعی تاثیرپذیری مخاطب از اثر است.