احد ده بزرگی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در یاسوج، با اشاره به شاخصه های شعر آیینی و عاشورایی تصریح کرد: شعر آیینی شعر دل و با فطرت انسان گره خورده است.
وی به نگاه حاکم بر شعر عاشورایی در قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب، تولی و تبری را در کتب درسی حذف کردند و شعارشان این بود که شعر آیینی شعر نیست.
این شاعر پیشکسوت دفاع مقدس و عاشورا بیان داشت: کسانی که در زمینه شعر مطالعه داشته باشند، می دانند بهترین انواع شعر از انواع ادبی، در حوزه عاشور است که این اشعار از حضرت سکینه (س) شروع می شود و با دعبل، کمیت و سید حمیری ادامه می یابد تا در زبان فارسی که حرکت های گوناگونی در این حوزه بوجود می آید.
ده بزرگی به سبک های مختلف شعر عاشورایی اشاره کرد و گفت: عاشورا و کربلا چنان غنایی دارند که در حوزه شعر عاشورایی برداشت های متفاوت و خاصی از عاشورا شده است که می توان به برداشت های اسطوره ای، عارفانه، عاطفی و ارزشی اشاره کرد.
وی افزود: عمان سامانی شاعر شاخص برداشت عارفانه و محتشم کاشانی شاعر شاخص برداشت عاطفی در شعر عاشورایی هستند و امروز به وفور شاعران ما وارد حوزه برداشت ارزشی از این حادثه عظیم شدند که تداوم خود کربلا و حقیقت امام حسین (ع) و عاشوراست.
این شاعر عاشورایی به بررسی برخی آسیب های شعر عاشورایی پرداخت و گفت: شعرهای پیش پا افتاده ای که برای عوام گفته می شود و نوحه خوان های تازه کار از آسیب های شعر عاشورایی هستند؛ اما در خود حوزه شعر عاشورایی باید محققان و کسانی که دنبال آسیب شناسی و پژوهش هستند، وارد شعر عاشورایی شوند و ببینند که چقدر عاشورای ما در شعر غنی است و بیهوده دم از آسیب شناسی نباید زد.
ده بزرگی بیان داشت: ما شعرایی داریم که قدرت این حوزه از شعر را ثابت کردند و نگه داشتند که از جمله آنها می توان به عمان سامانی، فواد کرمانی و وصال شیرازی اشاره کرد.
وی به شاعران عاشورایی خارج از ایران اشاره کرد و گفت: در خارج از ایران هم شاعران قدری داریم که می توانند سرمشق باشند که از این جمله اقبال لاهوری است که رهبر معظم انقلاب خیلی از شعرهای ایشان را از حفظ هستند.
این شاعر عاشورایی تصریح کرد: اقبال با وجود اینکه سنی مذهب بود؛ اما در مورد عاشورا در شعر خود، از دریچه ای وارد شد، که کمتر کسی از این دریچه وارد شده است.
ده بزرگی به مظلومیت شعر عاشورایی اشاره کرد و گفت: دو حوزه شعری، یکی حوزه شعر عاشورایی و دفاع مقدس که ادامه شعر عاشورایی است مانند صاحبانشان مظلومند.
وی افزود: شهدای ما ادامه کربلا و شعرای عاشورایی ما ادامه دهنده راه حضرت سکینه(س)، دعبل، کمیت و سید حمیری هستند.
شاعر پیش کسوت عاشورا و دفاع مقدس با اشاره به کم توجهی به این شعر در کشور خاطرنشان کرد: چه کسی باید کار این شهدا و قیام عاشورا را برگ کند، زنده نگه دارد و نشان دهد؟ در حالی که در استان های مختلف استعدادهای نهفته ای در این حوزه ادبی و شعر داریم که کسی از آنها غبار روبی نکرد.