گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ چهارشنبه هفته گذشته هجدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد؛ این نمایشگاه هر ساله در این ایام برگزار شده و به محلی برای نشان دادن توانمندی های صنعت نفت و تعامل با شرکت های خارجی تبدیل شده است.
نگاهی به نحوه برگزاری نشان می دهد که با وجود تحریم های شدید غرب علیه ایران، بخصوص در بخش نفت، علاوه بر شرکت های داخلی، شرکت خارجی نیز انگیزه بالایی برای ارائه تازه ترین دستاوردهای خود در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز ایران داشتند.
حضور بیش از 1000 شرکت داخلی و خارجی، پیمانکاران، مشاوران و متخصصان، با ترسیم تصویری روشن از ظرفیت های صنعت نفت، شکست و ناکارآمدی پروژه تحریم استکبار جهانی را بیش از پیش نمایان کرده است.
در همین ارتباط اسماعیل منیری، مدیر شعبه شرکت سوئیسی سینرجی در ایران می گوید: با آن که این تحریم ها محدودیت هایی را در تعامل و همکاری میان کشورها و شرکت های مختلف با ایران به وجود می آورد، اما شرکت هایی که علاقه مند به سرمایه گذاری و حضور در بازار نفت ایران باشند، این بازار را رها نمی کنند و این امر می تواند مشکلات مربوط به تحریم را حل کند.
منیری افزود: این نمایشگاه سطح تعامل و همکاری میان شرکت های فعال در بخش نفت و گاز را افزایش می دهد.
رجب صفراُف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه نیز گفت: انگیزه بالای شرکت های نفت و گاز بین المللی برای حضور در این رویداد نفتی بزرگ، نشان دهنده تمایل و علاقه مندی خارجی ها برای ادامه و توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران است.
وی اعلام کرد: نیاز کشورهای مصرف کننده خارجی به انرژی پایان نیافته است و آنها همچنان نیازمند تامین نفت و گاز برای پروژه های خود هستند، بنابراین تلاش برخی از دولت های غربی برای فشار بر کشورهای علاقه مند به همکاری با ایران بی نتیجه خواهد بود.
صفراُف با بیان اینکه شرکت های خارجی و اروپایی تلاش می کنند از طریق همکاری با نمایندگان ایرانی خود در بازار نفت و گاز ایران حضور داشته باشند، افزود: حضور چشمگیر شرکت های خارجی در هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز با وجود تحریم های کشورهای غربی فراتر از انتظارهاست.
در اظهارنظر دیگری جنت چن، مدیر صادرات شرکت شنیانگ دیبنگ استین لس استیل چین، از آمادگی شرکتش برای آغاز همکاری و مشارکت با شرکای ایرانی خبر داد و گفت: شرکت شنیانگ دیبنگ از این نمایشگاه به عنوان فرصتی برای بازاریابی استفاده می کند.
چن اظهار کرد: تحریم های غرب علیه ایران تاثیر چندانی بر همکاری های این شرکت چینی با شرکای ایرانی ندارد.
از سوی دیگر برگزاری این نمایشگاه بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشته است.
خبرگزاری فرانسه، آسوشیتد پرس، «یو .پی. آی» آمریکا، شیکاگو سان تایمز، ترند، مارکت واچز، عرب نیوز، پلاتس، داوجونز، پایگاه اینترنتی پاکستان تودی، پایگاه اینترنتی هندوستان بیزنس، پایگاه اینترنتی اویل ریویو، خبرگزاری و ترند آذربایجان هر کدام به بخش های مختلفی از نمایشگاه پرداختند و اغلب آنها از حضور چشمگیر شرکت های داخلی و خارجی با وجود تحریم ها خبر دادند.
در بخش داخلی نیز حضور شرکت ها و پیمانکاران ایرانی و تجهیزاتی که به معرض نمایش گذاشته بودند بسیار غرور آفرین بود. به گفته کارشناسان این حوزه در بسیاری از حوزهای نفتی و گازی به طور کامل و صد درصدی خودکفا شده ایم.
از سوی دیگر در بخش کیفیت نیز محصولات تولیدی تولیدکنندگان داخلی در حال رقابت با نوع خارجی خود است که این نشان از توانمندی تولیدکنندگان داخلی دارد.
امسال در هجدهمین نمایشگاه نفت غرفه ای با عنوان «جهاد خودکفایی» به تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت اختصاص یافته بود. بر این اساس شرکت های سازنده این امکان را داشتند با مراجعه به این غرفه با نیازهای چهار شرکت اصلی وزارت نفت بیشتر آشنا شوند، همچنین کارگروه های تخصصی در چهار حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در این زمینه تشکیل شده بود که پاسخگوی مراجعان بود.
آنچه مشخص است اینکه بازار نفت و گاز ایران بازار بزرگی است که جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی دارد؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت ها با حضور در این نمایشگاه از آن به عنوان فرصتی برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده می کنند.
این میزان حضور شرکت ها و بازدید مردم از نمایشگاه هجدهم نفت وظیفه ای بسیار سنگین تر را بر دوش فعالان بخش صنعت نفت می گذارد. وزارت نفت به عنوان متولی صنعت نفت و گاز کشور باید به دنبال افزایش جذابیت برای حضور شرکت های خارجی و داخلی و حتی مردم باشد. لغو کردن قوانین دست و پا گیر مخصوصاً برای حضور شرکت های خارجی، افزایش نقش مردم به واسطه خصوصی کردن بخش هایی از این صنعت و اعتماد به پیمانکاران داخلی برای انجام دادن پروژه های بزرگ حداقل کاری است که در این راستا باید انجام شود.
در نهایت اینکه برپایی نمایشگاه های بین المللی نفت و گاز از این دیدگاه فرصتی است که مصرف کنندگان بزرگ نفت و گاز را به یکدیگر مرتبط می سازد تا به دنبال تعامل بیشتر در صنعت نفت باشند و به سرمایهگذاری در پروژههای مرتبط با صنعت نفت بپیوندند.