به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، محمود فرهودی امروز در دومین کنگره کشوری اخلاق پزشکی ویژه دستیاران که در سالن آمفی تئاتر بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، در خصوص اخلاق حرفهای بر پایه آموزههای اسلامی گفت: در قرآن مجید علاوه بر قوانین و شرایطی که وجود دارد اصول و توصیههای فراوانی در خصوص سلامت انسان آورده شده است، از جمله در مورد ایمان آورندگان که می فرماید: « کسانی که به نیکیها میشتابند در کمک به دیگران از یکدیگر سبقت میگیرند».
وی در خصوص مفهوم اخلاق بیان داشت: برای درک هر پدیده باید به اصل و اساس آن پی ببریم. اخلاق در مورد انسانها معنا پیدا میکند و ما برای رسیدن به این حقیقت باید به کشف انسان بپردازیم.
استاد بیماریهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در راه اخلاق دو مسیر متفاوت انبیاء و امامان و مکتب ماتریالیستی شکل گرفت که در مسیر انبیا محتوایی به وجود آمد که نسبت به تمام ادیان در سطح بالاتری قرار میگیرد. همانگونه که در قرآن آمده است اسلام دینی کامل است و محتوای همه ادیان الهی دین اسلام است. اما در ماتریلیسم با دو نوع مکتب سرکارو کار داریم. ماتریالیسم سوسیالیسم و کمونیزم و ماتریالیسم امپریالیسم، این مکتب معتقد است انسان حیوانی ناطق و بی هدف است که طی میلیونها سال تکامل یافته و دارای ماهیت خاصی نیست، بلکه کاملترین حیوان است.
فرهودی افزود: در این مکتب به عدالت اجتماعی توجه می شود، اما برای قشری خاص، پای تمام مردم جهان که به میان می آید این مکتب قوانینش را تغییر می دهد. در مکتبی که تمام احوالات انسان را قراردادی میداند جای تعجبی وجود ندارد اگر بدانی اخلاق و و معاد هیچ جایگاهی در این مکتب ندارند و انسانی برای کسب سود آمده است و راهش با مرگ پایان می پذیرد، اما مکتب الهی و اسلامی که در آن همه آموزههای مورد نیاز تکامل بشری وجود دارد به همه ابعاد زندگی انسان میپردازد و از طریق قرآن انسانها را هدایت میکند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خضوع و خشوع در مقابل انسانها، داشتن حس تعهد نسبت به هم نوعان و کمک به دیگران جهت رسیدن به سعادت و رعایت حدود الله آن چیزی است که در این مکتب بسیار بر آن تاکید شده است.
وی بیان داشت: پس از بررسی این دو مکتب به این مسئله پی میبریم که اسلام و ماتریالیسم در اخلاق، مشترک اما در محتوا کاملا متفاوت هستند، که با پذیرش هر کدام به ناچار باید دیگری را رد کنیم.
فرهودی با اشاره به وظیفه یک پزشک در مکتب اسلام بیان داشت: وظیفه ما احیای نفس است آنچنان که در آیه 31 سوره مائده به آن اشاره شده است که کسی که در نجات انسانی بکوشد مانند این است که در نجات جان همه انسانها کوشیده است و به استناد این آیه بود که امام امت پزشکی را عبادتی بالاتر از همه عبادات دانست.
وی به آیه 52 سوره مائده اشاره کرد و گفت: یک فرد اسلامی باید استقلال اعتقادی داشته باشد و این یعنی اینکه با یهود و نصری هیچ گونه دوستی نداشته باشد زیرا در قرآن مجید آمده است که آنها هیچ گونه خیر و سعادتی برای مومنان نمیخواهند. مصداق این آیه آمریکا و اسرائیل هستند که رابطه داشتن با آنها به سود ما نخواهد بود و در صورت برقراری رابطه با آنها در صف ظالمان قرار خواهیم گرفت.
این استاد دانشگاه بیان داشت: در بعد اقتصادی هیچ گاه طرز فکر پزشک مسلمان نباید به این شکل باشد که چون بیمار متمکن نیست پس مداوایی نیست. در قرآن مجید بارها از انفاق کنندگان صحبت شده است. بهتر است پزشکان در بسیاری از موارد حق را در نظر بگیرند، نه منفعت را.
فرهودی با اشاره به شمار بیش از اندازه بیماران خاطرنشان کرد: در معاینه بیمار، پزشک باید با متانت، علاقمندی و صمیمیت به قصد کمک به او نزدیک شود. سوال من از دکتران محترم این است که در روز چند بار به بیماران بستری که حال عمومی خوبی ندارند، سر میزنند؟ حضور مداوم بر بالین بیمار، آرامش خاطر در وجود او را شکل میدهد.
وی گفت: وظیفه پزشک مشابه وظیفه سرباز در پاسداری از مرزهای کشور است، بارها دیده شده است که پزشکی به دلیل رسیدگی به بیمار دچار بیماری او شده و جان خود را از دست داده است. این حوادث سبب نمیشود که پزشک دست از درمان در هر شرایطی بردارد.
این استاد دانشگاه میدان پزشکی را میدان صداقت، انسان دوستی و از خودگذشتگی دانست و بیان داشت: یک پزشک مسلمان با داشتن اخلاق پزشکی میتواند در نجات انسانها وسیله خیر قرار گیرد که این وظیفه و شایستگی بزرگی است که اسلام در اختیار پزشک گذاشته است.