به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، تعداد زیادی از شهروندان به علت عدم آگاهی، اطلاعات خود را برای افراد شیاد از طریق پیامک ارسال می کنند؛ کلاهبرداران نیز از این طریق، موجوی حساب های آنان را تخلیه و یا با شگرد عدم امکان واریز وجوه نقد ، صاحبان حساب را مقابل دستگاه های خود پرداز راهنمایی کرده و از وی می خواهند پس از وارد کردن کارت خود در عابر بانک، با انتخاب زبان فارسی و یا انگلیسی کد هایی را در سیستم مربوطه وارد نماید.
کلاهبرداران با این ترفند نه تنها وجهی را به حساب آنان واریز نمی نماید بلکه با فریب اشخاص ،حساب آنها را تخلیه می کنند .
یک نمونه از متن هایی ارسالی کلاهبرداران:
با عرض سلام مشترک محترم همراه اول؛ به خاطر پرداخت به موقع قبض تلفن همراه خود از طرف شرکت توسعه ارتباطات همراه اول، برنده مبالغی بصورت وجه نقد شده اید لذا جهت دریافت وجه نقدی، اطلاعات کارت خود را به شماره تلفن همراه مورد نظر ارسال نمایید.
پلیس فتای ناجا از شهروندان خواست، توصیه های این پلیس مبنی براینکه در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند، را جدی بگیرند.
- همیشه به یاد داشته باشید هیچ بانک یا نهاد دولتی، اطلاعات محرمانه حساب شما را به صورت تلفنی و یا با پیامک از شما درخواست نمی کند، در صورت برخورد با چنین مواردی از ارسال اطلاعات خودداری و مراتب را به مسئولان بانک اطلاع دهید .
- از نگهداری رمز های عبور در کنار کارت عابر بانک خودداری کرده و رمز عبور خود را مرتب تغییر دهید، با مشاهده تغییر مشکوک در حساب بانکی خود نسبت به تغییر رمز عبور اقدام نمایید .
- به هیچ وجه رمز های عبور خود را در اختیار دیگران قرار ندهید .
- پیامک هایی که از طریق شماره تلفن های معمولی همراه اول و ایرانسل برای مشتریان ارسال می شود، فاقد اعتبار بوده و نوعی کلاهبرداری است .
شایان ذکر است ، با توجه به اینکه افراد کلاهبردار با استفاده از عناوینی فریبنده و وابسته به موسسات خیریه و یا کمک به زلزله زدگان با ایجاد صفحات ، وبلاگ ها و سایت های جعلی و نیز قرار دادن شماره حساب و آدرس های جعلی سعی در جلب اعتماد مردم و کلاهبرداری از آنان را دارد ؛ پلیس فتا به شهروندان خواست از پرداخت اینترنتی در این صفحات جداً خودداری کرده و جهت پرداخت وجه به ارگان های ذیصلاح مراجعه کنند.