آخرین اخبار:
کد خبر:۲۴۷۵۶۶
نشست خبری دوسالانه تصویرگری:

امیرنیا: انتخابات انجام شده، انقلاب که نشده / غریب‌پور: دوسالانه امسال نوستالوژیک نیست، کاملاً حرفه‌ای است

مدیر کل هنرهای تجسمی در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت دو سالانه ادامه دارد یا خیر گفت: انتخابات انجام شده، انقلاب که صورت نگرفته، مدیران ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» صبح امروز نشست خبری ششمین دوساله تصویر‌گری تهران در موزه هنرهای معاصر با حضور امیرنیا مدیرکل هنرهای تجسمی، غریب‌پور دبیر دوسالانه و هاشم‌زاده دبیر علمی دوسالانه تصویرگری تهران برگزار شد.


در این نشست امیرنیا با توجه به سابقه تصویرگری در ایران گفت: تصویرگری در ایران نسبتی قوی با دین داشته و دارد. جایگاه تصویرگری در حوزه چاپ نیز جایگاه مهمی است بنابراین باید سازمان‌دهی مناسبی داشته باشیم تا اهمیت آن فراموش نشود.


وی ادامه داد: بستر دوسالانه‌های اول و دوم به همت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پایه گذاشته شد اما از سال 81 این جشنواره تعطیل شد تا سه سال قبل که به صورت غیررسمی برگزار شد اما امسال پس از یازده سال به شکل رسمی دوباره افتتاح شد.


امیرنیا هدف از برگزاری جشنواره را جمع‌آوری افراد حرفه‌ای دانست و افزود: در جشنواره فجر دانشجویان و افراد مستعد شرکت خواهند کرد اما در این جشنواره از افراد حرفه‌ای استفاده می‌شود.


وی ابراز امیدواری کرد این جشنواره بستری باشد تا دوسالانه‌های دیگر به صورت منظم پیگیری شد و ادامه داد: ما تلاش داریم یک زمان‌بندی مشخص برای این دوسالانه‌ها داشته باشیم.


امیرنیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا با تغییر مدیریت دولتی دو سالانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا خیر گفت: انتخابات صورت گرفته انقلاب که صورت نگرفته، مدیران جدید هم برنامه های مدیران گذشته را به انجام می‌رسانند. بنابراین جشنواره دوسالانه تصویرگری بعد از این نیز پیگیری خواهد شد.


فقط دعا می‌کنیم خوب انجام شود

سپس غریب‌پور دبیر دوسالانه تصویرگری تهران به تشریح برنامه‌های این دوسالانه پرداخت وی در ابتدا گفت: فضای 11 سال قبل که آخرین دوسالانه تصویرگری برگزار شد با امروز بسیار متفاوت است الان فضا بسیار پیچیده‌تر شده بنابراین هیچ پیش‌بینی خاصی در باره این جشنواره نمی‌کنیم فقط دعا می‌کنیم خوب انجام شود.


وی افزود: در این مدت به دلیل اختلاف بین معاونت فرهنگی و معاونت هنری که هر یک این دوسالانه را متعلق به خود می‌دانست جشنوار تعطیل شد اما در چند سال اخیر معاونت هنری حرفه‌ای شد. بنابراین عرصه تصویرگری و تصمیم‌گیری دراین حوزه به حرفه‌ای های این عرصه سپرده شد. باید اولا از دوستان خود در عرصه حرفه تصویرگری تشکر کنم، دوما از آقای شاه‌آبادی معاون هنری تشکر می‌کنیم زیرا با پیگیری‌های وی  و همکارانش به‌خصوص آقای امیرنیا این دوسالانه دوباره راه افتاد ما که از این دوسالانه ناامید شده بودیم اما پیگیری های این دوستان موجب شد دوسالانه تصویرگری تهران برگزار شود.


دبیر دوسالانه تصویرگری تهران ادامه داد: شما می‌دانید دوسالانه ها موجب حرفه‌ای شدن هر عرصه‌ای می‌شود بنابراین این جشنواره که قرار است نیمه دوم سال 92 برگزار شود یک برنامه نوستالوژیک نیست که به یاد سال‌های گذشته برگزار شود، یک جشنواره حرفه‌ای است و ما تلاش داریم این برنامه دو آبان برگزار شود.


غریب‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما تصمیم گرفتیم تمام این ده سال سکوت را بررسی کنیم البته کاری سختی است زیرا هنرمندانی که حتی کتاب‌های دارند که فراموش کرده‌اند باید برای ما بفرستند.
 

موضوع امسال؛ نورها و سایه‌ها

وی در توضیح بخش‌های جشنواره امسال گفت: موضوع امسال ما نورها و سایه‌ها است. یک مسابقه آزاد تک فریم نیز داریم. بخشی نیز برای استعدادهای جوان 18 تا 25 سال در نظر گرفته ایم این دوستان باید یکی از داستان‌های کهن را بخوانند و به صورت حرفه‌ای به تصویرگری آن بپردازند.


دبیر دوسالانه تصویرگری تهران افزود: ما برای دوسالانه‌های قبل پس از جشنواره امسال تصمیم می‌گیریم که آیا مانند بسیاری از جشنواره جهانی تنها به تصویرگری حوزه نشر بپردازیم یا به حوزه‌های دیگر نیز وارد شویم.


غریب‌پور خاطرنشان کرد: ما برای آنکه این دوسالانه در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند دو قدم برمی‌داریم اولا دعا می‌کنیم و دوما سعی می‌کنیم جشنواره امسال را آبرومند برگزار کنیم ما همچنین برای بین‌المللی کردن آن نیز کار سختی نداریم، سعی می‌کنیم به سرعت به موقعیت و سطح بین‌المللی این جشنواره برگردیم.


وی در توضیح بخش‌های جانبی دوسالانه تصویرگری گفت‌: سعی می‌کنیم کتابی از آثار رسیده منتشر کنیم، همچنین از چهار استاد در این عرصه تجلیل می‌کنیم و برای چهار استاد ورک‌شاپ برگزار خواهیم کرد. این چهار استاد کسانی هستند که به نوعی سبک یا مکتب جدید ایجاد کرده‌اند.


وی در پایان گفت: در پنجمین دوسالانه که سال 81 برگزار شد یک اتفاق افتاد و آن تشویق نگاه آرتیستی به تصویرگری بود. این نوع نگاه پس از جشنواره پنجم غالب شد. بنابراین تصویرگری هنرمندان از تصویرگری معطوف به مردم فاصله گرفت، ما امیدواریم تیم داوری نگاهش را به مردم نزدیک کند و جوایز بیشتر به سمت تصویر گری معطوف به مردم برود.


پنجمین دوسالانه تصویرگری؛ پس از یازده سال وقفه، دوم آبان

در ادامه هاشم‌زاده دبیر علمی دوسالانه در خصوص این جشنواره توضیحاتی داد، وی گفت: اصل جشنواره امسال متعلق به دنیای جدید تصویرگری است.


وی در  توضیح این مطلب افزود: در ده الی یازده سال گذشته که دوسالانه برگزار نشد، تصویرگری‌های مختلفی شکل گرفته است. اگر زمانی تصویرگری مخصوص کتاب و نشر بود، امروزه در بخش‌های گوناگونی مثل بازی‌های یارانه‌ای، انیمیشن، بیل‌بوردها، تبلیغات تلویزیونی و... تصویرگری حضور دارد. بنابراین ما می‌خواهیم جایگاه این تصویرگران که تا به حال مشخص نبوده را مشخص کنیم.


وی در پایان بااشاره به جایگاه تصویرگری ایران در جهان گفت: جشنواره بلونیا که یکی از معتبرترین جشنواره‌های تصویرگری جهان است در پنجاهمین جشنواره خود دو کتاب  منتشر کرد؛ یکی از این کتاب‌ها به جایگاه تصویرگری در کشورهای مهم دنیا می‌پرداخت و اتفاقاتی که در طول 50 سال گذشته انجام شد را بررسی می‌کرد. در این کتاب بخشی را به ایران اختصاص داده بودند و از ما خواستند آثار خود را برای آنها ارسال کنیم. من بااین مثال می‌خواستم نشان دهم جایگاه تصویرگری ایران در جهان چقدر مهم و جاافتاده است.
 

لازم به ذکر است ششمین دوسالانه تصویرگری تهران پس از یازده سال وقفه، دوم آبان به همت معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار می‌شود.
 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار