به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، محمدجواد تقوی، رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شب گذشته گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون 380 هزار بازرسی از واحدهای صنفی سراسر کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان انجام گرفته که از این میزان بازرسی 28 هزار پرونده در خصوص تخلفات شناسایی شده تشکیل شده است.
وی افزود: عمدهترین طرح های بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان در ماه مبارک رمضان انجام میشود که نشان دهنده اهمیت تنظیم بازار و زنجیره تامین برای این ماه است.
تقوی با بیان اینکه عمدهترین گروه کالایی در بازرسیهای ماه مبارک رمضان شامل مواد پروتئینی، لبنی، روغن، شکر، برنج و خرما اظهار داشت: طرح بازرسی ماه مبارک رمضان شامل گران فروشی، کم فروشی و احتکار این نوع کالاها است.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: در حال حاضر تلفن پاسخ گویی به شکایات مردمی به صورت دو شیفت زنده و یک شیفت پیام گیر در حال انجام وظیفه است و به محض دریافت شکایات مردمی به آنها در اسرع وقت رسیدگی میشود.
وی گفت: تاکنون 15 هزار پیگیری و شکایت مردمی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان انتقال داده شده که البته نیمی از آنها بند تخلف بوده است.
تقوی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کالاها مدام دچار نوسان قیمت و گرانی میشوند، اظهار داشت: قیمت یک کالا براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین میشود و مواقعی وجود دارد که میزان تقاضا بالاتر از میزان عرضه است.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: البته در زمان اوج تقاضا وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه عرضه مناسب کالا را در کشور فراهم میکند و این امر موجب عدم نوسان پی در پی قیمت آن کالا میشود.
وی ادامه داد: برای تنظیم بازار به ویژه تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان از چند ماه پیش اولویت گذاری و مشخص کردن کالاهایی که بیشترین تقاضا را در این ماه دارند، از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شد.
تقوی با اشاره به تقاضای بالای مردم برای کالاهایی چون برنج، روغن، شکر، مواد پروتئینی و مواد لبنی در ماه مبارک رمضان گفت: به خاطر برنامه ریزی و ذخیره سازی مناسب وزرات صنعت، معدن و تجارت، هیچ کمبودی در عرضه کالاهای مورد نیاز مردم در کشور وجود ندارد.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نقش نمایشگاه ها را در تنظیم بازار کشور بسیار تاثیر گذار و مهم دانست و گفت: حجم جمعیتی که برای خرید کالا مورد نیاز به نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا میآیند، ولی حجم کالایی که در این نمایشگاهها عرضه میشود، همگی نشان دهنده تاثیرگذاری نمایشگاههای این چنینی در تنظیم بازار کشور باشد.
وی ادامه داد: بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به دقت وضعیت بازار و نیز نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را رصد میکند و این طور نیست که وقتی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کشور برپا می شود بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان بازار را رها کرده و تنها به بررسی تخلف ها در نمایشگاه بپردازند.
تقوی با تاکید بر اینکه برخی گرانی ها در کشور دلایل کاملا منطقی و اقتصادی دارد، اظهار داشت: به طور مثال گرانی محصولات پروتئین از جمله مرغ یک گرانی منطقی است چرا که برای تولید مرغ نیازمند واردات نهاده های دامی هستیم که قیمت نهاده های دامی در جهان افزایش یافته است.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که بازار محصولات لبنی در کشور یک بازار مافیایی است، اظهار داشت: به هیچ وجه بازار محصولات لبنی مافیایی نیست و اتفاقا فضای بازار محصولات لبنی کاملا رقابتی است.
وی گفت: گرانی محصولات لبنی به خاطر افزایش هزینه دستمزد کارگر بالا رفتن هزینه های حمل و نقل تامین مواد اولیه بسته بندی مالیات است که موجب شد در طول دو هفته گذشته نرخ محصولات لبنی از افزایش 15 درصدی برخوردار شود.
تقوی ادامه داد: اگر قیمت یک محصول متناسب با افزایش هزینه تمام شده تعدیل نشود، تولید آن محصول به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در خصوص کیفیت کالاهای اساسی عرضه شده در ماه مبارک رمضان گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان هیچ وظیفهای در خصوص رصد کیفیت کالاها ندارد، بلکه تنها ما به تخلفات مربوط به قیمت کالاها می پردازیم.
وی با اشاره به واردات مرغ خارجی به کشور گفت: در جریان تنظیم بازار عمده ترین تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین نیاز مردم از طریق تولید داخلی است و چنانچه تولید داخلی در این زمینه کمتر از میزان تقاضا باشد واردات آن کالا به کشور انجام میشود.
تقوی درباره نرخ مرغ گفت: با تامین به موقع نهاده های دامی توان تولید مرغ در کشور افزایش یافته و از طرف دیگر دولت با ذخیره سازی های مناسب زمینه منطقی کردن قیمت مرغ را فراهم آورده است.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به گرانی مرغ های عرضه شده در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و نیز بازار کشور در ماه مبارک رمضان گفت: قیمت خرما در نمایشگاهها 4500 تومان و در خارج از نمایشگاهها 5700 تومان الی 6000 هزار تومان است و علت بالا رفتن قیمت خرما در کشور به خاطر صادرات موفق این کالا به بازارهای جهانی است.
منبع: فارس