آخرین اخبار:
کد خبر:۲۵۴۱۱۴
یادداشت/

«اعتدال گرایی» یک شعار پوپولیستی

وظیفه دولت اجرای عدل است نه اعتدال، زیرا اعتدال فقط معنایش آن است که ببینیم دیگران چه می‌خواهند نه آنکه عدالت چه اقتضایی دارد.
«اعتدال گرایی» یک شعار پوپولیستی
گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو» - محمد سلیمانی؛
 
1-پوپولیسم از کلمه«Peuple»فرانسه آمده است. درروزگار ما که نسل جوان غالباً با زبان انگلیسی آشنایند شاید تعبیر پیپیلسم به گوشآشناتر بیاید که از همان کلمه انگلیسی مشتق شده. در فرانسه ترجمه کلمه مردم پوپلاست و در انگلیسی«people» پیپل، و پیپلیسم، اصالت مردم است یعنی هرچه مردم بگویند،یعنی دنبال مرم رفتن، به دنبال رضایت عامه رفتن. این واژه را به عامه گرایی و بعضاً عوام فریبی نیز ترجمه کرده اند. یعنی فرد پیپیلسم به دنبال کاری است که مردم از آنکار خوششان می آید و منطبق بر رأی و نظر مردم است.
 
2-پوپولیسم را اطوار و شیوه های گوناگونی است. گاه پوپولیسم در قالب تشابه با فقرا و بر خاک نشستن و نان وپنیر خوردن و دست کارگران را بوسیدن است که مردم بگویند فلانی از خود ماست و همچون ما زندگی می کند و گاه در لباس نخبه گرایی سر برمی آورد. رئیس دولت خودرا نخبه و اهل مجالست با اساتید و دانشگاهیان جلوه می دهد. چند زبان خارجی می داند.لباس های فاخر می پوشد و ریش های خود را رنگ می زند و پیپ می کشد و کلمات آلمانی وانگلیسی می گوید تا مردم بگویند عجب رئیس جمهور «باکلاسی» است.
 
گاه عوام فریبی درکسوت سلطنت و شکوه پادشاهی ظاهر می گردد. پادشاه با ایجاد دستگاه عریض و طویل و خدم و حشم و تاج و تخت مرصع چنان می کند که عوام از داشتن چنین پادشاه پر هیبت و ثروتی احساس غرور و خشنودی کنند و بگویند چه پادشاه پر ثروت و مکنتی که مایه مباهات ماست در مقابل دیگر بلاد! و همزمان فقر و فلاکت خویش از یاد می برد و از آن در می گذرد برای حفظآبرو در مقابل دیگر ملل.
 
غرض آنکه از صورت باید گذشت و اگر کسی نخبه گرا بود دلالتی بر پوپولیست نبودن او نیست و اگر کسی بر خاک نشست، ممکن است عوام فریب نباشد. باید از ظاهر و شکل خارج شد و حقیقت و ماهیت را بررسی کرد. در حقیقت غالباً نخبه گرایی روی دیگر پوپولیسم و و نشست و برخاست با روشنفکران، برای کسب اعتبار نزد عوام یکی از طرق جلوه آن است.
 
3- اعتدال را در فرهنگ نامه ها به معنای «میانه حال شدن در کمیت و کیفیت، برابر بودن هر چیزی، یکسانی و ...» گرفته اند. همانی که در انگلیسی از آن تعبیر به Moderation می کنند.
 
اما حقیقت اعتدال گرایی چیزی جز پیروی از آرا و امیال مردمان نیست. اگر خواسته های آنان را بدون سنجیدن نیازهای حقیقی شان دنبال کنی و آرزوهای آنان را بی توجه به احتیاجاتشان در پیش گیری، مصالح و مفاسد حقیقی را کنار بگذاری و جز به تقاضای آنان نیاندیشی، راه اعتدال و میانه را برگزیده ای و الا یا تند و افراطی خطاب خواهی شد و یا محافظه کار و ناتوان! اگر نیازهای حقیقی افراد چیزی باشد و خواسته های اعلامی آنان چیزی دیگر، اعتدال ایجاب می کند خواسته های اعلامی را برای عدم مخالفت آن جماعت دنبال کنی.
 
فرض کنید کشور ما که سرشار از منابع معدنی و زیر زمینی است، چنانچه مردمانش امروز بخواهند تمام سرمایه های زیر زمینی کشور خود را برای خوشی امروز خود استفاده کنند، اما صلاح آن مملکت در این باشد که بخشی از این منابع برای نسل های آینده آن باقی مانده و برای آیندگان ذخیره گردد و بخشی دیگر از درآمدهای ناشی از آن صرف امور زیربنایی گردد – چیزی که بسیاری ضرورت آن را درک نمی کنند و اهمیت آن را متوجه نمی شوند – راه اعتدال ایجاب می کند از انجام کارهای بلند مدت پرهیز نمایی و خوشی امروزِ خود را به تحمل سختی ها و دشواری های فردای دیگران ترجیح دهی.
 
4- وظیفه دولت اجرای عدل است نه اعتدال، زیرا اعتدال فقط معنایش آن است که ببینیم دیگران چه می خواهند نه آنکه عدالت چه اقتضایی دارد. فرق اساسی عدل و اعتدال آن است که در عدل هرچیزی در جای خود قرار می گیرد پس نقصی ندارد؛ ولی اعتدال و تعادل با توجه به عرضه و تقاضای کارها صورت می گیرد و برابر خواست مردم سخن گفته و اقدام می‌شود. اعتدال یعنی تقاضا و عرضه و ما موظفیم که عادلانه زندگی کنیم و در صدد این نباشیم که خود را با عرضه و تقاضا هماهنگ کنیم و لذا باید هر آن چه که مورد نیاز جامعه است را تدارک ببینیم. برای همین است که عدل از با فضیلتترین فضایل و اعتدال از پستترین رذایل است.
 
5- یک پوپولیست و عوام فریب در عرصه فرهنگ داخلی، اهل تسامح و تساهل است. عوام به خصوص جوانان از نصیحت، موعظه، و مخصوصاً امر و نهی (بخوانید امر به معروف و نهی از منکر) فراری اند و دوست ندارند کسی به آنان بگوید چه بپوشند و چه نپوشند. عوام،آزادی های بیشتری را در عرصه استفاده از ماهواره و اینترنت و انتخاب نوع پوشش می پسندند و علی القاعده اگر کسی به نحوی این آزادی های بیشتر موجودات را محدود کند، منفور و اگر کسی عریان پوشی را در کوچه و خیابان ترویج کند، محبوب واقع خواهد شد. برعکس سخن گفتن از حفظ شئون سخت گیرانه شرعی در دانشگاهها و لغو اردوهای تفریحی مختلط، اجرای طرح مبارزه با بدحجابی زنان و مردان و ارتقاءامنیت اجتماعی، سانسور کتاب ها و عدم مجوز به فیلم های غیراسلامی و موسیقی های پاپ عامه پسند (دقت دارید که موسیقی مدرن نیز پاپ است، پوپولیسم است و مخالفت با موسیقی پاپ به صراحت مخالفت با پوپولیسم است)، عدم اجازه به چاپ رمان های بی محتوا و خلاصه مخالفت با تسامح و تساهل در عرصه فرهنگ عمومی به مذاق عوام خوش نمی آید.
 
 یک پوپولیست توجه خاصی به امر رسانه دارد. رسانه ها امروز ازخود واقعیات مهم ترند. بسیاری جلسات و همایش ها و مصوبات و اقدامات و وعده و وعیدهای صد روزه انتخاباتی صورت می پذیرند تا رسانه ای شوند و الا خود به خود موضوعیت ندارد. پوپولیسم یک کار خود را، باابزار رسانه، صدکار جلوه می دهد و کار انجام نشده را افتتاح شده می نمایاند. عوام فریب، چند خبرگزاری دارد. تعداد زیادی روزنامه دارد که زنجیروار مخالفان را نقد و به تحجر و افراطی گری و اخلال در کار و مانع تراشی و گزارش غلط و آمار دروغین متهم می کند و مدام از عوام فریب مذکور تعریف و تمجید کرده و او را با کلاس و نخبهمعرفی می کنند و سیاست های او را به روز، مدرن، متمدن و در مخالفت با تحجر و جهودقلمداد می کند.
 
 کسی که عوام گراست از هرگونه اقدام اقتصادی که موجب نارضایتی مردم را فراهم آورد ولو آنکه همه کارشناسان به لزوم آن رأی دهند سرباز می زند اما کسی که پوپولیست نیست اگر عمل جراحی را برای دستگاه اقتصادی جامعه لازم بداند بدونترس از رأی نیاوردن و شکوه بیمار، آه را به جان می خرد اما مشکل را از اساس حل میکند.
 
کسی که عوام گراست، قدرت دیپلماسی نظام را در عکس یادگاری انداختن با اروپایی ها و غربی ها دانسته و سفرهای به اروپا و آمریکایش را نشانه دیپلماسی فعال می داند. کسی که عوام گراست ارتباط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را نشانه ضعف قلمداد می کند و روابط مستمر و فعال با بعض کشورهای منطقه همچون افغانستان و عراق و سوریه را «بی کلاسی» تلقی می کند! کسی که عوام گراست مناقشه هسته ای را با چانه زنی با طرف غربی قابل حل می داند و تحریم ها را حاصل سؤ تفاهم شورای امنیت و بی تدبیری طرف ایرانی می داند.
 
و در یک کلام کسی که عوام گراست سخنان عوام پسند می زند نه خدا پسند...

 

انتشار این یادداشت از سوی «خبرگزاری دانشجو» به منزله تایید محتوای آن نمی‌باشد و آماده انعکاس تمامی نظرات هستیم.

برچسب ها:
اعتدال
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
بدون نام
-
۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
معناي دقيقي از اعتدال ارائه کرديد خيلي خوب فهميديم اعتدال يعني چه
24
5
هادي
-
۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲
خيلي عالي بود. حرف دل ما رو زديد
25
4
بدون نام
-
۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
عجب مقاله روشن گرايانه اي

چه شجاعتي
اميدوارم از اغاز هفته اينده تا چهار چهار سال ديگر هم به همين صراحت به بيان عقيده بپردازيد

اگر به شما بگن اين مقاله درباره اقاي حسن روحانيه چرا اين طوري ايشون را نقد کردين

شما با شجاعت بگين
"کجاش گفتيم حسن روحاني مگه به خودتون شک دارين ! "
27
3
مصطفي
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۶
با اين متن کاملا موافقم . ولي بايد بگم که عکس اين مطلب عکس آقاي روحاني است.
بدون نام
-
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۰
اينکه آقاي روحاني اينگونه هست يا نه قصد بحث ندارم اما اين نوشته مثلا علمي شروع شد ولي اومد خيلي مصداقي بحث رو ادامه داد که اين کار علميت موضوع رو از بين برد.


ولي در مورد خود آقاي روحاني و اين شعار من هم موافق اين موضوع هستم که شعار تا حدودي عوام فريبي بود.
15
7
ناشناس
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۱
به نظرم متن علمي مي تونه مصداقي هم بحث کنه .
Ehsan.S
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۳
ايني که مي فرماييد مصداقي بحث کرده درسته.
ولي اين که مي فرماييد اين علمي بودن بحث رو از بين برده قبول ندارم.
استفاده از مثال در بحث هاي علمي براي روشن شدن مطلب کار اشتباهيه؟
رضوانه
-
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۰
بسيار عالي.......احسنت
16
4
ايراني
-
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۶
کاملا درسته. خدا حفظتون کنه. اما هيچ منطق محکمي براي بيدار کردن کسي که خودش رو به خواب زده کافي نيست...
19
5
احسان
-
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۲
وظيفه هر دولتي اجراي خواست اکثريت است
5
20
Ehsan.S
-
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۴
منتظر همين يه جمله بودم که در خط آخر مقاله ديدمش:
" کسي که عوام گراست سخنان عوام پسند مي زند نه خدا پسند. "
20
2
انتظار313
-
۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴
رهبر انقلاب در ديدار با دانشجويان: رئيس جمهور منتخب و محترم که شعار اعتدال را مطرح کرده، حتما معنا و مفهوم مدنظر خود را درباره اعتدال بيان مي کند. دانشجويان و سلايق گوناگون اجازه ندهنداختلاف نظر در تحليل و بداشت و تفسير به مخالفت و دشمني و کينه بينجامد.

ضمن عرض سلام و خسته نباشيد خدمت دوستان عزيزمان در خبرگزاري دانشجو
عزيزان خدايي نکرده يه وقت حرف آقا رو فراموش نکنيم. نکنه يه وقت بخوايم به خاطر اختلاف تو تفسير و تحليل کلمه اعتدال ساز مخالفت با رئيس جمهور منتخب رو بزنيم.
تو شرايط حساس کنوني، اون چيزي که نظام جمهوري اسلامي ايران نياز داره وحدت و هم دلي هستش.
اللهم عجل لوليک الفرج
18
5
جادي
-
۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
دستور اسلام هم براي اعتدال بوده ولي جه اعتدالي؟
درصورتي شعار اعتدال يك شعار پوپوليستي است كه به معنيه ميانه حق و باطل عمل كردن باشد
بايد تعريف هر كس از اعتدال مشخص شود تا بفهميم آيا شعار پوپوليستي داده ,منافق است يا شعار اسلامي داده و مصلح است
انشاالله كه آقاي روحاني تعريف و عمل شون درست باشه!!!!!!!!!
5
0
بدون نام
-
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
براي بعضي هدف، وسيله را توجيه مي کند. اين مي شود سياست معاويه اي که بعضي اصحاب به اميرالمومنين مي گفتند تو سياست نداري! مردم دنبال آرامش و راحتي اند پس، از اعتدال و دوري از جنجال خوششان مي آيد.
1
0
falah
-
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
سلام
باآغاز رسمي دولت يازدهم وبامعرفي کابينه به مجلس اشرافي گري به نظام بازگشت ومعلوم شد اعتدال اقاي روحاني چه مفهومي دارد، خيلي زود معلوم همه جيز شعار است ، البته معلوم است مشاوره با خاندان هاشمي چه از آب در ميات .
1
0
پربازدیدترین آخرین اخبار