به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، یکی از این چالشها عدم توجه کافی و دقیق بشر به حقوق و کرامت واقعی انسانهای سراسر جهان آن هم بر مبنای فرهنگ و مذهب مردمان آن خطه از این گهواره الهی است؛ بنابراین توجه به آیات قرآن کریم بیش از هر زمانی ما را به خلاءهای قانونی حاصل تفکر ناقص بشری متوجه میسازد.
دین اسلام اصل، پایه و اساس تمامی اصول حقوق بشر است
مدیر عامل اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی خراسان رضوی می گوید: بشر بر اساس کرامت انسانی وضع شده است و این خصیصه ذاتی بشر است که خداوند آن را در وجود هر انسانی نهاده و امت اسلامی را هم بهترین امتها قرار داده تا در راستای هدایت، الگوی مناسب برای دیگران شوند.
وی میافزاید: بنابراین پیامبر اسلام و اولیای الهی هر کدام در خصوص انسان و ارزش والای او بلاغت را به کمال رساندهاند و در صورتی که بخواهیم دلیل نقض حقوق بشر توسط جهان غرب را بدانیم به این نتیجه خواهیم رسید که اساسا مدعیان حقوق بشر در تعریف بشر اشتباه کرده و به بیراهه رفت اند چرا که نتوانستند انسان را به ماهو انسان بشناسند.
محمد یزدان پور اظهار میکند: بشر از منظر آنها فقط کسی است که در برابر خواستها و انحصار طلبیهای معدود افرادی که حتی در کشور خودشان، آمریکا هم اقلیت یک درصدی به حساب میآیند ، تسلیم و مطیع باشد.
وی با اشاره به کامل بودن دین اسلام و لزوم توجه به آیات نورانی قرآن کریم بیان میکند: دین اسلام اصل، پایه و اساس تمامی اصول حقوق بشر است.
مدیر عامل اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی خراسان رضوی ابراز میکند: این مطلبی است که مورد پذیرش سران عرصههای بینالمللی قرارنخواهد گرفت و منافع آن ها را دستخوش سقوط قرار خواهد داد؛ چرا که اصطلاح حقوق بشر فقط به عنوان مستمسکی برای پنهان کردن برخی فعالیتهای وحشیانه و یا مورد اتهام قراردادن برخی دولتها و ملتها شده است.
وی همچنین با اشاره به بحث بیداری اسلامی تلاش ملتهای مسلمان برای رها شدن از قید و بندهای غربی تصریح میکند: با بیداری اسلامی، حقوق بشر در جایگاه واقعی خود که همان کرامت انسانی است قرار گیرد.
حجت الاسلام احمد تولایی فرد، معاون تبلیغات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به بحث کرامت انسانی در قرآن و اسلام میگوید: اگر بخواهیم یک تعریف کلی از حقوق بشر در قرآن داشته باشیم شاید به نتیجه مطلوب مورد نظرمان نرسیم و در این راستا بهتر است که به صورت دقیقتر و جزئیتری به برخی از آیات الهی قرآن کریم درباره تاکید بر حفظ کرامت آنان اشاره کنیم.
وی با اشاره به آیه 29 سوره مبارکه نساء بیان میکند: خداوند متعال در این آیه راجع به احترام به اموال دیگران با بشر سخن میگوید و احترام به اقتصاد دیگران را مد نظر قرار میدهد که در صورتی که ما به همین آیه در قرآن کریم توجه کنیم، خواهیم دید بسیاری از تعدیها و زورگیریها و تلاش برای مسلط شدن بر اموال دیگران از بین خواهد رفت.
استاد حوزه علمیه ابن الرضای مشهد خداوند متعال در جایی دیگر از قرآن کریم می فرماید: «خودتان را نکشید».
عملیات انتحاری بدون هدف نتیجه عدم اجرای احکام الهی است
وی سپس توضیح میدهد: بنابراین این خودکشی بعدها تبدیل میشود به عملیاتهای انتحاری بدون هدف یا دنیا طلبانه عدهای تکفیری و ترور، قتل و عام مردمان بیگناه در سراسر دنیا و همه این فجایع زمانی بوجود میآید که احکام الهی اجرا نشده و به آیات قرآن توجه نمیشود.
وی همچنین با اشاره به سوره مبارکه مائده اظهار میکند: خداوند متعال در این سوره مبارکه و در آیه 32 میفرماید: «اگر شما یک نفر بی گناه را بر روی زمین بکشید مانند این است که ملتی را کشتهاید» و توجه به متن و تفسیر همین آیه شریف نشان میدهد حقوق بشر و جان و کرامت انسانها در اسلام تا به چه حدی موردتوجه است که حتی به جان یک بی گناه هم بی توجه نمانده؛ حال آنکه میبینیم زور گویان عالم چگونه برای رسیدن به خواسته های نامشروعشان از هیچ کشتار و جنایتی فروگذار نمیکنند.
حجت الاسلام تولایی فرد ابراز میکند: اسلام معتقد است اگر حتی بتوان یک نفر را از تیغ ظلم نجات داد مانند این است که تمام مردم جهان را نجات دادهایم و کرامت و حقوق بشر یعنی همین، نه آن چیزی که امروز در جهان غرب مشاهده میکنیم.
وی میافزاید: قرآن کریم در بحث کرامت انسان در کانون خانواده نیز مطالب فراوانی ارائه کرده است و ما میتوانیم در آیه 23 سوره مبارکه اسراء و بسیاری از آیات دیگر پی به اهمیت این موضوع برده و با مقایسه آن در آنچه امروز در جهان غرب اتفاق میافتد قضاوتی منصانه داشته باشیم.
معاون تبلیغات موسسه راهبردی مطالعات علوم و معارف اسلامی خراسان رضوی بحث احترام وتکریم از والدین را در روایات و احادیث اسلامی نیز بسیار پر رنگ میداند و یادآور میشود: تکریم پدر ومادر یکی از زیباترین آیات الهی است که بشر مادی امروز از آن غفلت ورزیده است.
وی همچنین به بحث تکریم و احترام به هم نوع و یا زیر دست اشاره کرده و ابراز میکند: بحث احترام به والدین و هم نوع و زیر دست در قرآن کریم بلافاصله پس از بحث عبادت، بندگی و عبودیت خداوند متعال میآید و خداوند دانا و توانا در آیه 83 سوره مبارکه بقره به این موضوع اشاره میکند.
قصاص باعث میشود ظالم بر جامعه مسلط نشود
حجت الاسلام تولایی فرد با اشاره به آیه قصاص که خداوند متعال در سوره مبارکه مائده آیه 45 به بحث قصاص اشاره میکند و میگوید: برخی از مخالفانی که قصد کوبیدن اسلام را دارند به این آیه مبارکه ایراد میگیرند بدون اینکه به دیگر آیات قران که صحبت از بخشش عفو میکند دقتی داشته باشند و سعی دارند با این کاردین اسلام را دین خشنی جلوه دهند.
وی میافزاید: قصاص باعث میشود ظالم بر جامعه مسلط نشود؛ چون از عقوبت کارش در هراس خواهد بود و انسانی، انسان دیگر را نکشد یا او را کور نکند به دلیل اینکه از عاقبت کارش مطلع است و بسیاری از مشکلات اجتماعی با قصاص برطرف خواهد شد و در عین حال خداوند میفرماید «هر کسی عفو کند خشنودی خداوند را بدست آورده است» و این مسئله نشان میدهد هدف از قصاص در اسلام در واقع حفظ امنیت، جان، مال و ناموس انسانها، حفظ حقوق و کرامت انسانهای مظلوم بوده نه انتقام گیری، بنابراین در قصه حیات نهفته است.
توجه یک جانبه به مسائل اسلامی و آیات نورانی قرآن کریم همان رنجی است که بشریت را گرفتار خودش کرده است و در صورتی که بشریت بتواند با یک نگاه گستردهتر و منصفانهای آیات الهی و زندگی بخش قرآن کریم را به درک کرده و در میدان عمل اجرا کند جهان دیگر شاهد بسیاری از فجایع این موجود دو پای گرفتار در نفس خویش نخواهد بود.