معنای اعتدال در مقایسه با عدالت چیست
یادداشت/
این مقاله در تلاش است تا با مراجعه به آیات و احادیث فرآنی به معنای اعتدال که شعار انتخاباتی دولت یازدهم است بپردازد.
تعداد نظرات: ۴
اميرعلي آفتابي
-
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
با سلام
صاحب محترم قلم حاضر سعي کرده مودبانه نافهمي قائلين به اعتدال را به اثبات برساند. با اين وجود خود دچار اشتباهي فاحش شده که بنده از آن(اشتباه فاحش) به کنايه به نفهمي ياد نميکنم.
و آن اشتباه فاحش در مورد مقام بيان و تعريف اعتدال و عدل است. توضيح اينکه در مقام حاکميت با وجود منابع محدود و سرانه افراد مشخص، وظيفه حاکميت تقسيم بالسويه اين منابع، امکانات و زمينه براي عموم است. و نه اينکه به عدالت کم و زياد تقسيم گردد. شاهد هم از همان اميرالمومنين علي(ع) به اينکه در مقام تقسيم بيت المال بين هيچيک از افراد فرق نميگذاشت. اعتدال جاي خويش و عدل نيز جاي خود.
سعيد محبوبي
-
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
خوب است که ايشان يک بار ديگر اين مقاله را مطالعه کند تا به عمق منظور نگارنده پي ببرد و از الفاظ? مصادره به مطلوب نکند که هرچه که به سر ما مي آيد از همين تفاسير به راي احاديث ائمه است.
سعيد محبوبي
-
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
خوب است که ايشان يک بار ديگر مقاله را مطالعه کند تا به عمق منظور نگارنده پي ببرد و از مصادره به مطلوب بپرهيزد که هر چه به سر ما مي آيد از همين تفسير به راي احاديث ائمه است.
وحيد
-
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
نکته ظريف اين است که اعتدال دو ريشه دارد يکي ريشه از عَدلٌ از عدالت و يک معنا عٍدل است به معناي توازن. اگر اعتدال را از ريشه عَدل(با فتح عين) بگيريم به معناي قرار دادن شيي درموضع خودش است.اما يک عِدل(با کسر عين) داريم که اعتدال از ريشه عِدل يعني ميانه روي و توازن است. بنابراين دو تعبير نسبت به اعتدال داريم .1. به معناي عدالت 2. به معناي توازن و يکساني و برابري. اعتدال به معناي تعادل از عٍدل گرفته مي شود. آيت الله جوادي آملي اعتدال به معناي تعادل و يکساني عرضه و تقاضا را ناپسند شمرده و اعتدال از ريشه عَدَلَ را پسنديده مي شمارد.
ارسال نظرات
captcha
آخرین اخبار