مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت: شرکت مخابرات ایران باید ابتدا بدهی خود را با این وزارتخانه تسویه کند و پس از آن تقاضای جلسه برای رفع مشکلات داشته باشد.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات بدهی شرکت مخابرات ایران را به شرکت ارتباطات زیرساخت و دیگر سازمانهای تابعه این وزارتخانه جزئی ندانست و گفت: شرکت مخابرات ایران باید ابتدا بدهی خود را با این وزارتخانه تسویه کند و پس از آن تقاضای جلسه برای رفع مشکلات داشته باشد.
جنجال بر سر بدهی شرکت مخابرات ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در چند هفته اخیر وارد فاز جدیدی شده است این بار از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت ابعاد تازه ای به خود گرفت به نحوی که این شرکت با اعلام بدهی 4500 میلیارد ریالی مخابرات دستور توقف فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات را صادر کرده است.
مخابرات: فروش پهنای باند را به بهانه اختلاف حساب جزئی متوقف کرده اند
روز گذشته معاون شرکت مخابرات ایران از دستور مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت برای توقف فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات خبر داد و گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت به بهانه اختلاف حساب و بدهی فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات را متوقف کرده است که شاید مخابرات اختلاف حساب جزئی با شرکت ارتباطات زیرساخت داشته باشد اما بدهی به این شرکت نداشته و این درحالی است که زیرساخت بدون برگزاری جلسه و ارائه جزئیات این بدهی، در اقدامی فروش پهنای باند اینترنت را به مخابرات متوقف کرده که این تصمیم، توقف فروش و توسعه سرویس ADSL در کشور را به همراه خواهد داشت.
داوود زارعیان تاکید کرد: متاسفانه در این جریان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به جای آنکه حامی مردم باشد به صورت یکطرفه از شرکت ارتباطات زیرساخت حمایت می کند و در نامه ای به مخابرات اعلام کرده که اگر می خواهید پهنای باند دریافت کنید بدهی خود را بپردازید البته در این نامه اشاره ای به مبلغ بدهی مخابرات نشده است اما مخابرات آمادگی خود را برای مذاکره با شرکت ارتباطات زیرساخت و شفاف شدن بدهی عنوان شده اعلام کرده اما تاکنون جلسه ای در این زمینه از سوی زیرساخت ترتیب داده نشده است.
وزارت ارتباطات: مخابرات باید حق بیت المال را بپردازد
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر بدهی مخابرات به این وزارتخانه و وجود قانون در حوزه ICT اظهار داشت: همانطور که شرکت مخابرات ایران، سرویس و ارتباط مشترکان بدهکار خود را قطع می کند تا این مشترکان نسبت به تسویه حساب خود اقدام کنند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز این حق را دارد که ارائه سرویس به مخابرات را به عنوان یک مشترک قطع کند.
محمدرضا فرنقی زاد با بیان اینکه مخابرات مشترک وزارت ارتباطات و زیرساخت محسوب می شود، ادامه داد: شرکت مخابرات ایران موظف است که حق بیت المال را پرداخت کند.
وی با بیان بدهی 4500 میلیارد ریالی مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: این مبلغ شاید از نظر مخابرات جزئی باشد اما از دید ما بدهی محسوب می شود و اختلاف حساب نیست.
فرنقی زاد با تاکید براینکه تاکنون جلسات متعددی با مخابرات برای رفع اختلافات مالی گذاشته شده است، افزود: مخابرات به موارد مطرح شده تمکین نکرده است؛ این شرکت باید ابتدا بدهی خود را بپردازد و سپس درخواست برگزاری جلسه برای رفع مشکلات باشد؛ در همین حال این شرکت نباید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را که رگولاتور این حوزه محسوب می شود متهم به حمایت یکجانبه از زیرساخت کند.
شرکت زیرساخت: مخابرات و همراه اول بیشترین بدهی را به ما دارند شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در تشریح دلایل دستور توقف فروش پهنای باند اینترنت به شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: شرکت مخابرات ایران و گروه شرکت های مخابرات استان ها، شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)، سازمان صدا و سیما، شرکت های PAP، نیروهای مسلح و دیگر اپراتور های مخابراتی از جمله مشتریان عمده شرکت ارتباطات زیرساخت محسوب می شوند که از میان آنها شرکت مخابرات ایران و همراه اول بیشترین بدهی را به شرکت ارتباطات زیرساخت دارند.
مجید خباز- معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به برنامه های این شرکت برای وصول مطالبات از مشتریان گفت: بقای شرکت ارتباطات زیرساخت همانند سازمان های اقتصادی دیگر نیازمند منابع مختلف از جمله منابع مالی است و قطعا برای تامین منابع مالی و ارائه این خدمات به مردم نیازمند پرداخت به موقع صورتحساب ها و بدهی ها توسط مشتریانی است که از خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت بهره مند می شوند و بدحسابی و عدم پرداخت هزینه خدمات دریافت شده از سوی مشتریان اجرای این پروژه ها و طرح ها را دچار وقفه می کند.
وی با اشاره به قوانین موجود که شیوه تعهدی را برای دریافت وجوه حاصل از ارائه خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت تعیین کرده ادامه داد: براساس این قوانین، شرکت زیرساخت ابتدا خدمات را ارائه کرده و سپس صورتحساب را صادر و پس از آن هزینه را مطابق تعرفه مصوب از مشتری دریافت می کند.
خباز تصریح کرد: در بیش از 20 جلسه که طی چند سال اخیر با مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران و همراه اول داشته ایم و تمامی مستندات و توافقات و صورتجلسه های آن موجود است، تلاش شد هیچ ابهامی در این تعاملات باقی نماند؛ در مقابل ما از شرکت مخابرات ایران و همراه اول به عنوان عمده ترین مشتریان این شرکت انتظار داریم با پرداخت به موقع مطالبات شرکت ارتباطات زیرساخت، مشکلی برای تامین منابع مالی پروژه های حاکمیتی این شرکت فراهم نکنند چرا که در نهایت طرح هایی که در این شرکت اجرا می شود نقش بسزایی در تسهیل ارائه خدمات سازمان های دولتی،عمومی و خصوصی دارد و در صورت تاخیر و یا عدم اجرای این پروژه ها در نهایت مردم از عدم توسعه زیرساخت ها متضرر خواهند شد.
بدهی 4500 میلیارد ریالی همراه اول و مخابرات به زیرساخت
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به میزان بدهی قابل توجه 4500 میلیارد ریالی شرکت مخابرات ایران و همراه اول به این شرکت افزود: هنگامی که مشتریان شرکت مخابرات ایران در پرداخت بدهی های خود تاخیر می کنند این شرکت فورا ارتباط مشتریانش را قطع و علاوه بر جریمه حتی هزینه قطع و وصل مجدد را از مشتریان مطالبه می کند و تا بدهی خود را نپردازند ارتباط آنها را برقرار نمیکند.
وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت تاکنون هیچگاه با مشتریانش اینگونه رفتار نکرده است، تصریح کرد: تمامی تبادلات ترافیکی و ارتباطات مشترکان شرکتهای مخابرات استان ها و همراه اول در بستر ارتباطات بین شهری و بین الملل، ارتباط میان اپراتورهای تلفن ثابت یا سیار و همراه اول با دیگر اپراتورهای سیار، لزوما با استفاده از شبکه مادر مخابراتی کشور و تجهیزات و مراکز زیرساخت کشور محقق می شود و این اپراتورها که هرسال از عملکرد مطلوب و برخورداری از درآمدهای قابل توجه سالانه شادمان می شوند قانونا باید حق السهم استفاده از شبکه مادر مخابراتی و مراکز زیرساخت انتقال ترافیک را به موقع پرداخت کنند.
به گفته خباز شرکت مخابرات ایران پس از واگذاری به بخش خصوصی از واگذاری بخشی از املاک، ساختمانها و تجهیزاتی که بر ضوابط تعیین شده باید در حوزه حاکمیت و شرکت ارتباطات زیرساخت باقی بماند خودداری کرده است.
اوایل سال 90 نیز جنجال بر سر بدهی مخابرات به شرکت زیرساخت، آغازگر کشمکشی میان این دو شرکت بود به نحوی که شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه ای اعلام کرد که به علت بدهی مخابرات، تمامی ارتباطات مخابراتی کشور را که از سوی شرکت مخابرات ایران عرضه می شود برای حدود چند ده میلیون مشترک قطع خواهد کرد.