به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سردار حسین رحیمی امروز در جلسه شورای شهر تهران حاضر شد و گزارشی از فعالیت و عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مشکلات ترافیکی موجود در شهر تهران ارائه کرد.
وی با بیان اینکه شهر تهران در حال حاضر با 5800 تقاطع و 700 تقاطع هوشمند تحت کنترل پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: بیش از 30 درصد ترافیک کل کشور در شهر تهران وجود دارد و بیش از 40 درصد سفرهای برون شهری مربوط به سفرهایی است که یک طرف آن به تهران بر میگردد.
رحیمی افزود: در حال حاضر 270 مربی مهدکودک با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری میکنند تا مفاهیم انضباط اجتماعی و آموزشهای مربوطه را به کودکان در مهدکودکها ارائه کنند. همچنین بیش از 72 هزار کودک در مهدکودکها تحت آموزش فرهنگسازی هستند و 750 هزار همیار پلیس حداقل یک ساعت آموزشهای لازم را دیدهاند. در عین حال بیش از 10 هزار نفر از معلمان شهر تهران به عنوان فرهنگیار پلیس با ما همکاری دارند.
وی افزود: همچنین با برخی از گروههای مختلف اجتماعی از جمله اصناف جلسات مشترک زیادی داریم و 126 هزار نفر از اصناف بازار در سه سال اخیر تحت آموزشهای لازم برای انضباط اجتماعی بودند؛ همچنین 80 هزار نفر از پرسنل ارگانهای مختلف نظامی از جمله نیروی انتظامی، سپاه و ارتش تحت آموزش قرار گرفتهاند.
وی خاطر نشان کرد که 290 هزار نفر از موتورسیکلت سواران متخلف به جای توقف موتور و بردن به پارکینگ تحت طرحهای ارشادی و آموزشی قرار گرفتهاند.
رحیمی ادامه داد: در حال حاضر به جای توقف موتور و ارسال به پارکینگ این موتورسواران مجبور به حضور در کلاسهای آموزشی میشوند و تا کنون 124 هزار نفر از آنها تحت آموزش قرار گرفتهاند.
رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: میزان توقف موتورسیکلتهای متوقف در سال 88، 78 هزار مورد بوده است که این رقم در سال 92 به 15 هزار مورد کاهش یافته و بخش عمده آن توسط کلانتریها صورت میگیرد و پلیس راهنمایی و رانندگی کمتر به این مسئله ورود مییابد.
وی خاطر نشان کرد: توقف خودروهای متخلف نیز نسبت به سالهای گذشته کاهش قابل توجهی دارد.
وی همچنین در مورد کاهش متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری نیز گفت: این رقم در سال 88، 1135 مورد بود که در حال حاضر به 366 مورد کاهش یافته است و به همین دلیل در سه سال گذشته شهر تهران از این نظر رتبه برتر کشور را داشته است و امسال نیز با 30 نفر کشته در تصادفات تا کنون رتبه اول را در کاهش تصادفات کشور داشتهایم و این آمار بر اساس گزارشهای سازمان پزشکی قانونی اعلام میشود.
وی خاطر نشان کرد که همچنین در مورد رسیدگی به تصادفات توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نیز زمان این رسیدگی به 6.5 دقیقه رسیده است که در این مورد نیز در کل کشور رتبه اول را دارا هستیم.
سردار رحیمی خاطرنشان کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی در یک سال گذشته در جریان برنامههایی نظیر برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی، مراسم تحلیف ریاست جمهوری و نیز مسابقات ورزشی بزرگ اقدامات قابل قبولی داشته است و علاوه بر آنها در برخورد با تخلفات، برخورد با پلاکهای مخدوش، برخورد با خودروهایی که معاینه فنی ندارند و نیز نظارت بر حمل بار و مسافر وظایف خود را به خوبی انجام داده است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین تاکید کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد برگرداندن مدت معاینه فنی از پنج به دو سال، حضور افراد کارشناس در مراکز معاینه فنی، باز گرداندن سرویس ادارات دولتی و نیز کنترل سرویس مدارس مشکلات زیادی دارد و این موارد را به طور جدی پیگیری میکند.
رحیمی با تاکید بر اینکه متاسفانه در شهر تهران معاینه فنی جدی گرفته میشود، اما در شهرهای اطراف معاینه فنی قلابی وجود دارد و در شهرهای دورتر این معاینه فنی بدتر و بدتر میشود، گفت: متاسفانه در مورد مراکز معاینه فنی خارج از شهر تهران نگرانیهای جدی وجود دارد.
وی در مورد وجود مشکلات بسیار کمبود پارکینگ در شهر تهران نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه در بسیاری از برجها و ساختمانهای بلند مرتبه شهر تهران که به صورت مسکونی، تجاری و یا دولتی اداره میشوند، بدون رعایت ضوابط پارکینگ هستند و در حال حاضر 1000 اداره دولتی و مرکز تجاری وجود دارد که هم مزاحم ترافیکی هستند و هم فاقد پارکینگ بوده و ساکنان خود آنجا اولین معترضان به این شرایط هستند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه در حال حاضر در هریک از شهرهای کشور 800 تا 900 هزار دستگاه خودرو وجود دارد، گفت: اما در تهران این رقم دقیقا مشخص نیست و حتی من نیز این آمار را نمیدانم البته ما به این آمارها کاری نداریم اما سه دوره قبل از حضور من اعلام میشد که تعداد خودروهای تهران چهار میلیون دستگاه است، اما هنوز هم میگویند تعداد خودروهای تهران چهار میلیون است و این آمار قطعا درست نیست.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران در ادامه، اظهاراتی نسبت به موضوعات مطرح شده در حوزه راهنمایی و رانندگی داشتند و رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران نسبت به مسئله کمبود پارکینگ در معابر اصلی و فرعی و رعایت نشدن این ضوابط برای تامین پارکینگ و کنترل ترافیک خودروها اعتراض کرد و خواستار پیگیری این موضوعات از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی شد.
همچنین محمدمهدی تندگویان نیز خاطر نشان کرد: برخی برخوردهای فیزیکی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی هنوز هم در برخی موارد دیده میشود و ما از پلیس راهنمایی و رانندگی میخواهیم که این برخوردها به هر شکلی حذف شود و اگر شهروندی به سمت نیروهای راهنمایی و رانندگی با قصد تهاجم آمد نیاز به اقدام قانونی است، اما در غیر این صورت نباید هیچ برخوردی صورت گیرد و ما امیدواریم چنین مواردی دیگر دیده نشود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: باید طرح حمایتی ویژهای برای وسایل حمل و نقل عمومی که دودزا نیستند تهیه شود تا علاوه بر داشتن مسیرهای ویژه برای این وسایل ایمن، حفاظت جان آنها تامین شود چرا که در حال حاضر بسیاری از این افراد در زمان استفاده از دوچرخه کشته میشوند.
تندگویان همچنین خواستار طرد خودروهایی که پلاک تهران را ندارند در سطح شهر تهران شد و گفت: باید تردد این خودروها به صورت موقت یا طولانی مدت در سطح شهر تهران حذف و یا کنترل شود.
وی خاطر نشان کرد: برخی از تصادفاتی که بخصوص در شبها صورت میگیرد به دلیل عدم تعادل رانندگان است و در اکثر کشورهای جهان در مبادی ورودی بزرگراهها پلیس رانندگان را کنترل میکند، اما در تهران چنین شرایطی وجود ندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی باید نسبت به این کنترل طرح لازمی را طراحی کند.
تندگویان همچنین خواستار پیشرفت کنترل هوشمند در سطح شهر تهران تا صد در صد و کامل شد و گفت: حداقل شدن نیروهای انسانی در سطح شهر تهران برای کنترل و ایجاد امنیت لازم است.
عبدالحسین مختاباد عضو دیگر شورای شهر تهران همچنین خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از آلودگی شهر تهران برای اتومبیلهای دودزا است که این اتومبیلهای دودزا علاوه بر بخش خصوصی در بین ارگانهای دولتی و سازمانهای نظامی نیز دیده میشود. ما با هیچ یک از این نهادها هیچ تعارفی نداریم و هر کسی در مورد آلودگی هوا تخلف کند باید خسارت پرداخت کند.
وی افزود: همچنین درست است که بسیاری از موتورسواران چند ترک به دلیل عدم تمکن مالی مجبور به سوار کردن خانواده خود روی موتور هستند، اما این اقدام خسارات و اتفاقات جبران ناپذیری را به وجود میآورد و باید برای جلوگیری از این حرکت موتورسیکلت سواران منعیتی وجود داشته باشد.
سردار رحیمی در ادامه در پاسخ به اظهارات اعضای شورای شهر تهران گفت: متاسفانه مشکل پارکینگ در سطح شهر تهران مسئلهای است که ما را نیز دچار مشکل کرده اما حل آن در دست ما نیست. ما در حال حاضر با برجهای بلندی مواجه هستیم که جمعا بیست پارکینگ هم ندارند و ساکنان همان برج و اطراف آن درگیر مشکلات متعدد هستند.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر برای خودروهای فرسوده هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است.
رحیمی اضافه کرد: بارها و بارها اعلام کردهایم که برای تهران نیاز به قانونی متفاوت داریم و باید قوانین در شهر تهران به صورتی متفاوت و سازندهتر شکل بگیرد.
وی همچنین در مورد پلاک خودروهای ناایمن نیز گفت: زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد خودرویی را تایید میکند ما مجبور به پلاک کردن آن هستیم اما در این مدت از بالاترین ردههای پلیس راهور ناجا مقاومت برای اصلاح استاندارد این خودروها و رفع مشکلات آنها و حتی جلوگیری از پلاک شدن وجود داشته است اما این مقاومت باید در جایی غیر از نیروی انتظامی صورت گیرد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد که از نظر ما خودروی دودزای دولتی و غیر دولتی وجود ندارد اما در نهایت مشکل این خودروها با رفتن به پارکینگ و جریمه حل نخواهد شد، چرا که این خودروها بعد از جریمه و چند روز حضور در پارکینگ به سطح شهر بازمیگردند.
وی با بیان اینکه پلیس راهور ناجا همکاری نزدیکی با مراکز معاینه فنی خودرو دارد، گفت: متاسفانه بجز شهر تهران هیچکدام از مراکز معاینه فنی در سطح کشور قانونی نیستند و معاینه فنی جز در شهر تهران مورد وثوق ما نیست.
این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه برخورد فیزیکی توسط ماموران راهنمایی و رانندگی بسیار کم شده، افزود: به مامورانمان گفتهایم که حتی اگر در گوشتان هم زدند باز هم چیزی نگویید و در جلسات توجیهی متعدد آنها را مدیون کردهایم که بدون دلیل مردم را جریمه نکنند.